Eftervård

G

Galadriel

Äntligen börjar våren med träningar och tävlingar kännas riktigt nära! Nu vill jag veta lite mer om hur ni tar hand om era hästar, och framförallt deras ben, efter en tävling/hårdare träning.
Vad gör du, hur, och varför?
Skulle vara intressant att se vad andra gör och få tips på hur man skulle kunna sköta hästens ben.
Själv brukar jag efter hårdare träning stretcha hästen och ta kylgelé på alla 4 ben. Sedan får hon gå ut i hagen.

Som du, men har passet varit riktigt hårt plockar jag fram mina kylklampar från apotektet och har på frambenen i 20 minuter.
Hälsning Maja

Hej!

Jag har en häst som har lite muskelproblem vänster bak så efter varje träning så stretchar jag runtom och masserar honom där han vanligen är stel. Har träningen varit lite hårdare (distans) eller om jag ridit i ridhuset (Spirre tål inte mjukt underlag) så linimentas han runt om (Arnika) och lindas, iaf fram.

Dock får han inte gå ut i hagen eftersom jag bor i Strömsund i Jämtland så det är oftast minusgrader och hans vinterpäls gör att han är rätt så svettig efter ett pass. Men jag rider mest på eftermiddagen eller kvällen.

Som du ungefär, stretchar igenom och skrittar av länge men på vintern har jag inget kylande på benen efteråt då de mina är ute på lösdrift och blir således rätt kalla ändå om benen när de kommer ut. Jag är dock noga med att inte släppa ut dem blöta, utan de står inne med svettäcken o torkar först :)

Stretchar alla benen och kletar på isbalsam eller kyllera. Masserar ryggen,länden och korset med Arnika och täckar väl. Hon får gå ut om vädret och klockan tillåter. Vill helst att hon ska ut, så hon inte blir ståendes uinne efter hård träning.
Till natten lindar jag alla benen och plockar av nästa morgon innan hon går ut. Lättare att känna ev värme o svullnad efter då.

Vilket tycker du är bäst, isbalsam eller kyllera?
Brukar du linda ovanpå leran?

Tycker dom är lika bra, samma effekt. Men föredrar isbalsam så man slipper allt kladd. ;)

Lindar inte förräns till kvällen och då har leran torkat, så jag brukar bara borsta bort den innan.

Jag satt häromdagen och läste nån gammal skrift jag hade.
En distansryttare i USA påpekade där att om man lindar benen på natten kan man dölja nåt man skulle behöva veta.
Ligger nog nåt i det.

Jag har resonerat tvärtom, ang att linda benen. Lindar jag benen, så hålls blodcirkulationen igång bättre. Kyler jag benen, så " stryps" blodtillförslen till ev skador, vilket iofs är bra, men då kanske jag inte ser var de finns. Med lindade ben & ökad blodtillförsel så visas ev skador tidigare/tydligare, därefter får jag kyla, om de finns. Kanske resonerat fel, men det har alltid funkat. Svårt att förklara " begripligt" bara.

Ja det finns säkert många teorier om vad som är bra :)

Jag tror ändå blodgenomströmningen blir sämre av att man lindar, i mina öron låter det mer som det. Jag kyler sällan också, och då bara med kandadensisk lera eller så använder jag arnika. Föredrar att vara mycket noga med avskrittning och masserar även benen för att sätta igång cirkulationen bättre. Skulle benen svullna däremot masserar jag med arnika.

Skulle vara intressant att höra vad andra tycker :)

Kyler gör man ju direkt efter en ansträning bara. Då vill man hindra att eventuella småskador förvärras. Kylningen hindrar blodgenomströmningen och som hindrar att skadan förvärras. När man så har stoppat detta så behövs i stället en god blodgenomströmning för att läkningsprocessen skall komma igång. Att linda benen värmer och ökar blodgenomströmningen och är bra att ta till om man måste ställa hästen på box. Men ökad blodgenomströmning ger ju även rörelse. Så jag föredrar att låta hästen koma ut och röra sig.
Hälsning Maja

Alltså, min eftervård är att jag pulsar och travar upp hästen och lyssnar på mage och hjärta med stetoskop. Kollar bara benen och smörjer karleder, är de varma så lite isbalsam eller arnika. Lagom varmt täcke och sedan ut i hagen. Mina har stall + lösdriftsstall så släppa ut dem blöta gör jag ju inte.

Efter tävling alltid rikligt med kyllera och ca en timmes promenadskrittning.Efter hårdare träning ibland kylbalsam, ibland kyldamasker som jag har i frysen (ja har faktiskt en sådan i stallet) och stretching. Oftast får de gå ut i hagen ett par timmar efteråt. Lindar inte benen över natten, inför tävling har jag haft back on track på men de fäster jag med tunna damasker istället för lindor.

massera

Föredrar att vara mycket noga med avskrittning och masserar även benen för att sätta igång cirkulationen bättre.

På ett distanssymposium för några år sedan fick jag lära mig att man aldrig ska massera nedanför knäet (tror jag det var :crazy:) för det finns risk för att man masserar sönder klaffarna i venerna som gör att blodet tranporteras uppåt. Annars var det ok att massera typ var som helst och hur som helst.

Själv gör jag inte mycket efter en tävling...skrittar av, lägger på hästen ett täcke och släpper ut den i hagen.

Jo, jag kör mitt stretching-program oxå, som är speciellt anpassat efter just den här hästens svagheter, men det gör jag i stort sett vid varje ridtillfälle. (Borde göra det varje dag egentligen.)

Sv: Eftervård

Hittade en gammal tråd...
Kör ni fortfarande med samma metoder efter träning/ tävling, som tidigare?
Om inte skriv gärna & berätta hur ni tar hand om er ögonsten.
Kanske ngr nya som tillkommit på Buke, & vill delge sina tips & erfarenheter?

Sv: Eftervård

Jag kan bara svara för mig själv, och ajg brukar göra som så att jag klatar på något kylande på benen direkt efter målgång, typ kylllera eller BlueLotion. Skrittar hästen för hand minst en halvtimme och sedan på med arnikaliniment över hela ryggen, länden, korset. På med täcke och åka hem.
Väl hemma så släpper jag ut i hage om det går, helst då över natten. Har jag inte stretchat på tävlingsplatsen så skrittar jag lite för hand och sen stretchar jag alla ben, åt alla håll, samt ryggen och länd/korsmusklerna. Måste hästen stå inne så kletar jag på något värmande på benen alt lindar. Lindar dock helst inte. Vanligen blir det arnika på benen.

Dagen efter så skrittar jag vanligen för hand, helst i skogen så hästen verkligen får lyfta och stäcka på ben och leder. Masserar arnika igen över hela ovansidan och oftast tar jag på liniment på benen också, arnika eller radital. Är hästen märkbart stel så stretchar vi lite efter skrittpromenaden.
Behövs detta så gör jag det igen dagen därpå, alternativt longerar lätt för att se rörelsemönstret. Behövs inte ovan nämnda procedur så får hästen vila helt och hållet. Brukar ge hästen minst en hel dag totalvila, ibland två.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 413
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 289
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar