Eftervård tikkastrering

zeus

Trådstartare
Hej!

Jag en tik som kastrerades i fredags kväll pga livmoderinflammation. När jag nu läser på om eftervården så inser jag att det inte finns så mkt info. O oxå att många gör olika. Jag är hellre överdrivet försiktig. Särskilt med Nadja som är så uppenbart påverkad.

Men jag blir ändå nyfiken:
VAD HAR NI FÅTT FÖR HEMGÅNGSRÅD VID KASTRERING AV ERA TIKAR?!

Tänker bla på motion, vad de får/inte får göra, trappor, hoppa upp/ner ur soffa etc.

Hej!

Jag en tik som kastrerades i fredags kväll pga livmoderinflammation. När jag nu läser på om eftervården så inser jag att det inte finns så mkt info. O oxå att många gör olika. Jag är hellre överdrivet försiktig. Särskilt med Nadja som är så uppenbart påverkad.

Men jag blir ändå nyfiken:
VAD HAR NI FÅTT FÖR HEMGÅNGSRÅD VID KASTRERING AV ERA TIKAR?!

Tänker bla på motion, vad de får/inte får göra, trappor, hoppa upp/ner ur soffa etc.
Min ena kastrerades för drygt en vecka sedan av samma orsak. Hon har dock små valpar, så fick en aning modifierade hemgångsråd.

Inget springande och busande. Inte hoppa upp/ner ur soffan eller bilen. Håll såret rent och torrt, men pilla inte i onödan. Tratten ska vara på! Helst inte body under läkningstiden, det är bra med luft. Jag har valt att ha body på när de rastas ute, för att skydda från stänk och smuts.

Ha koll på sårkanternas färg och textur. Om det börjar bli "glansigt" och/eller väldigt rött kan det vara ide att låta vet. titta på det igen. Känn med fingrarna mjukt och försiktigt en liten bit utanför såret då och då så du snabbt upptäcker förändringar som stumma knölar eller mjuka vätskeansamlingar.

Kontrollera temp 2-3 ggr/dygn.

Jag hade T-shirt på min tik (en shar-pei) efter hennes kastrering. Den hängde lite löst under magen, för då kunde hon röra sig och hon hatade verkligen tratt. Dock var hon en sådan hund som aldrig någonsin pillade på ett sår, så hon var enkelt att se efter :)
inte hoppa som tidigare sagt - helst varken upp eller ner första två veckorna. Det är inte bara utsidan som ska läka, utan även allting på insidan.
Korta lugna promenader i några veckor och sen öka vartefter :)

Jag hade T-shirt på min tik (en shar-pei) efter hennes kastrering. Den hängde lite löst under magen, för då kunde hon röra sig och hon hatade verkligen tratt. Dock var hon en sådan hund som aldrig någonsin pillade på ett sår, så hon var enkelt att se efter :)
inte hoppa som tidigare sagt - helst varken upp eller ner första två veckorna. Det är inte bara utsidan som ska läka, utan även allting på insidan.
Korta lugna promenader i några veckor och sen öka vartefter :)

Tack snälla Migo o Russinbulle för era svar! Ju mer man läser vad andra fått för råd, desto tryggare känns det på något sätt! ❤️

Har haft två tikar som opererats för livmoderinflammation. Så här stod det bl.a i hemgångsråden för den senaste:
. Kontrollera dagligen att såret ser torrt och fint ut. Vid behov tvätta rent med kokt vatten, koksalt eller svag antiseptisk lösning. Tvätta och sprita händer före och efter sårhantering samt använd engångshandskar. Blir såret rött, svullet, börjar vätska eller lukta illa ta kontakt med oss.
. Kontrollera att djuret inte kommer åt att slicka på såret. Behåll kragen på tills efter stygnen är tagna.
. Ge smärtstillande enligt recept. Ge inte antiinflammatoriskt, smärtstillande till djuret om hon är påtagligt slö och inte vill dricka. Rådgör med oss om du är osäker.
. Stygn på buksåret tas efter 10-14 dagar.
. Tillse att det finns en ren liggyta (t.ex. lakan) både ute, inne och i bilen. Hunden bör inte vistas i hundgård första tiden för att såret ska få chans att läka i så ren miljö som möjligt.
. Håll hunden kopplad i 4 veckor för att såret ska läka helt. Första 2 v, fram till stygntagning, ska hunden rastas endast kort för att kissa och bajsa. Efter stygntagning kan man ta något längre promenader men fortsatt kontrollerat i koppel. Full hållfasthet tar ännu längre tid än så. Rådgör med din veterinär om du har frågor kring detta.

Jag tog även tempen på min tik flera ggr per dag och det var bra för hon fick en infektion invärtes (såret såg jätte fint ut utvändigt) med upp till 41 graders feber, tack vare att jag hade tempat henne så såg jag direkt när det "drog iväg" och det inte bara räckte med telefonkontakt med veterinären utan vi fick åka in och hon fick antibiotika både intravenöst och sen utskrivet som jag skulle ge.

Utöver detta så fick hon inte hoppa upp och ner i möbler (egentligen) men nån gång var hon snabbare än mig men det gick bra ändå.

Det verkar vara en del skillnad i hur eftervårdsinstuktionerna är, i alla fall tiden efter stygntagning, fram tills dess verkar de ganska lika (läste den länkade tråden också).

Är det någon som vet hur vanligt det är med komplikationer från själva såret/buken, med t ex bråck eller liknande? Om ni själva råkat ut för det, hur såg era eftervårdsinstruktioner ut?
När man läser om möjliga komplikationer nämns ju mest andra besvär som inkontinens, vikt och päls.

Senast ändrad:
Jag har fått fem tikar kastrerade. Koppelrastning i 10 dagar, sen har stygnen blivit tagna och hundarna har fått börja mer normala liv igen. De har gått i trappor någon dag efter operation och fått hoppa upp och ner i soffa/säng om de velat. Överlag har de varit väldigt rörliga redan efter 2-3 dagar.

Jag har inte ens haft tratt på mina, en av dem har rört stygnen och hon fick ha tröja, annars inget. Ingen av mina tikar har fått komplikationer.

Min tik har blivit opererad 3 gånger inom loppet av ett drygt år så när det kommer till rehab vet vi allt. :angel:
För henne har det ju varit lite mer extremt eftersom att hon opererats flera gånger men jag har koppelrastat henne 4 veckor efter op. Successivt börjat öka längden på promenaderna. Vi har tränat en hel del i skritt i skogen för att bygga upp upp muskulaturen igen. Att gå i ris så att hon får lyfta på tassarna och jobba med kroppen.
När hon var starkare så la vi till balansboll också.
Man bör vara observant eftersom att många tikar får ont i ryggen efter kastrering för att dom överanstränger ryggen för att kompensera den försvagade bukmuskulaturen. Jag har gått hos fysio och hon har förutom sin rehabplan fått behandling med massage, laser och novafon.
Min tik gjorde sin sista operation vid årsskiftet och vi var igång med träningen igen i slutet på juni. Så det tar tid. Det är egentligen först nu som jag inte begränsar henne alls utan hon tränar och lever obegränsat.

Jag vet inte om jag får länka till sidor här. Du kan googla på Åre hundrehab och efter kastrering av tik. Där står mycket bra.
Hittar du inte kan jag PMa länk.

Jag vet inte om jag får länka till sidor här. Du kan googla på Åre hundrehab och efter kastrering av tik. Där står mycket bra.
Hittar du inte kan jag PMa länk.

Den har jag sett, och de är ju mycket mer försiktiga än många andra rekommendationer, delvis därför jag frågar. Men de skriver inget om hur vanligt komplikationer är, det enda de nämner är att de träffar många med ryggproblem som de då bedömer beror på kastrering. Men inget åt andra hållet, dvs hur många kastrerade får dessa besvär? Och vad mer kan hända om man råkar gå för snabbt fram efter operationen? Tyckte det var svårt från hemsidan att bedöma hur seriösa och kunniga de är, men de kanske är välkända i "hundkretsar"?

Senast ändrad:
Den har jag sett, och de är ju mycket mer försiktiga än många andra rekommendationer, delvis därför jag frågar. Men de skriver inget om hur vanligt komplikationer är, det enda de nämner är att de träffar många med ryggproblem som de då bedömer beror på kastrering. Men inget åt andra hållet, dvs hur många kastrerade får dessa besvär? Och vad mer kan hända om man råkar gå för snabbt fram efter operationen? Tyckte det var svårt från hemsidan att bedöma hur seriösa och kunniga de är, men de kanske är välkända i "hundkretsar"?
Jag har inte varit där själv men har vänner som anlitat dem. Deras uppfattning (som jag litar på) är att de är kunniga.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går snart vilse i hela träsket av kastraktion, p-sprutor, juvertumörer och så vidare. Men jag snubblade över information jag inte...
Svar
11
· Visningar
6 879
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka