Eftervård stående kastrering

sommarvind

Trådstartare
Jag har tagit ett beslut om stående kastrering hemma av min 10 månader gamla ardennerhingst. Jag undrar hur ni som gjort denna typen av kastreringar sköter eftervården? Något speciellt man bör tänka på? Speciell hage etc.

Uppmärksamma att denna tråd avser just eftervård av stående kastrereing och inte hurvida man ska välja liggande eller stående kastrering.

Sv: Eftervård stående kastrering

Utt och gå!!!!!!!!!!
Det bli lite plågsam för han men han MÅSTE UTT OCH GÅ:cry:
Få igång cirkulation.
Du komma att få eftervårds ordenation av din vetrenär.

Min nordsvenska 1,5 åring kastrerades stående i höstas. Ingreppet gjordes här hemma i stallet.
2 x 20 minuters promenad per dag i minst 2 veckor var min veterinärs ordination. Sen fick han inte släppas ihop med ston på 3 veckor. Han gick ensam i en stor hage, inga restriktioner där, ju mer dom rör sig desto bättre.
Kontroll av att dom inte svullnar för mycket eller får nån infektion i kastrationssåret.

Låt hästen stå inne resten av dagen i box och du kommer få smärtstillande att ge den.

Morgonen efter så släpp ut i hagen, se till att hästen rör på sig. Eventuellt longera/promenera den på morgonen.

Jag fick tipset att motionera min 1h/dag. Men eftersom min häst varken var led- eller longerbar så blev det att jaga runt den i hagen med långpisken, vilket min stora häst tyckte var mycket spännande också så han hängde på :rofl:

Jag orkade inte stå en timme och vifta runt dom så jag gjorde 15-20 min 3 ggr/dag första veckan. Sedan ca 20 min 1 gång om dagen i en vecka till. Jag petade ingenting i såret, tvättade bara insidan av bakbenen som var nedblodade lite hela tiden.

Jag tempade hästen 2-3 gånger om dagen i 10 dagar ungefär och sedan 1 gång om dagen i två veckor till. Han hade ingen feber någon gång alls. Han var 1 år exakt vid kastreringen. Men detta var en islands-korsning.

Det bästa du kan göra är att se till att hästen rör på sig! Jag tycker själv att har man möjlighet så hellre flera korta stunder per dag än ett långpass som min veterinär föreslog.

Det är meningen att såret ska vara öppet och läka inifrån och ut.

Sedan glöm inte att fråga din veterinär allt du undrar också, börja skriv ner frågor redan nu och ta med :)

dom är ju ganska groggy efter ingreppet, så låt den stå inne första natten, gärna på halmbädd. Sen ut på morgonen, helst i lerfri hage o gärna lite promenader för att hålla svullnad nere. Inte en massa pill i såret.

På de ca15 hingstar vi låtit kastrera, vi har gjort det stående hemma i stallgången, bara en gång har vi fått infektion, det botades med 5dagars Hippotrimbehandling.

Jag fick min isishingst kastrerad hemma i stallgången stående nu i höstas.

Han fick någon slags pasta/medicin mot infektioner i några dagar. Han skulle först stå på box i ett dygn sen var det bara att släppa ut honom i den vanliga hagen ihop med kompisen. Veterinären sa att om han står still mycket ska jag gå ut och gå med han för att han inte ska svullna upp så mycket. Men min lillekille var lika kär i stona fortfarande och sprang runt och gjorde sig fin. Verkade inte ha ett dugg ont. Han återhämtade sig bra och det blödde inte så mycket dagarna efter heller utan det läkte fint :)

Nu är han valack:) Han kastrerades ståendes hemma igår. Kvickna till efter någon halvtimme fick då gå ut i hagen med dom andra hästarna:) Ju mer han rör sig desto bättre ska det vara :) promenerar med honom 4 gånger om dagen ca 20 minuter åt gången utöver tiden han är i hagen. (lösdrift)

Jag blev väldigt förvånad över att han varken får smärtstillande eller något inflamationshämmande.. enligt veterinären testar man först om man kan slippa sätta in något.

Ska tempa honom varje dag, vara beredd på att tempen kan vara relativt hög dom första dagarna men efter 5 dagar bör den ej överstiga 39.

Ska även hålla koll på om han får ont dvs om han går väldigt bredbent eller rent av inte vill gå alls. Då får han smärtstillande.

Tycker han inte har svullnat något alls faktiskt. Hoppas det håller sig:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 472
Senast: Wonna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 976
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 702
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 582
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025