Eftervård kastrering

millus

Trådstartare
Jag kastrerade min ponny igår.

Jag undrar:

Vad fick ni för restriktioner för era hästar efter kastrering?

Är det normalt med en måttlig temphöjning?(hästen äter och är som vanligt) Han fick även vaccinationssprutor igår!

Jag fick inga restriktioner alls. Han ska gå i hage som vanligt men inte arbeta eller "härja" för mkt.

Sv: Eftervård kastrering

Det kan svullna ganska mycket men det är ok. Se bara till att han rör på sig och att han inte får hög feber.

Mkt rörelse tycker jag är bra, i hage så mkt som möjligt mao.
Annars är det som sagt bara att hålla koll på tempen, kolla så att det inte blöder osv.

Jag har två nykastrerade här, för envecka sedan, och nu har svullnaderna lagt sig och dom är "fit for fight" igen bägge två.

Han hade 38,7 ikväll. Kvällen innan kastrering hade han 38 grader. Är det något att oroa sig för? Han har varit ute i hagen hela dagen och var som vanligt när jag tog in honom-åt sitt kraftfoder och åt hö!

Då min 2-åring kastrerades så fick vi rådet att gå ut och gå med honom. Vi gick två gånger per dag ca en timme varje gång. Rörelse minskar svullnaden.
Sen tvättade jag av såret två gånger per dag.
Han hade ingen tempökning, kanske eran tempökning beror på vaccenationen.
MVH /Ari

Vaknade klockan fem. Jätteorolig. Satte på mig nattlinne och morgonrock och knatade ner till stallet. Där låg den lilla godingen och sov, men skuttade genast upp när han såg mig. Idag har han 37,5 så jag antar att det inte är någon infektion(ännu iaf)

De sa inget på kliniken att jag skulle ut och gå med honom? Men jag tar nog en runda med honom efter jobbet bara för att han ska få igång cirkulationen. Han är ju ute hela dagarna i hage!

*T - S*
Jag går inte heller ut och går med mina, om jag inte ser att den inte rör sig tillräckligt i hagen.

Jag tycker inte man ska vara där och "tvätta" - ser det gleggigt och irriterat ut så är det förmodligen något som inte är helt ok.
Annars ser det ut som ett "vanligt sår" typ...

MILLUS: Skönt att det bara var du som var "matteorolig" :D - hoppas du kan sova gott nu när du sett att han är pigg...

*kl*
Om tempen går upp över 39 kontakta vet så ni kan sätta in pencillin, då en infektion fått färste. Rörelse så mycket som möjligt för att undvika att det svullnar. Om skapet skulle svullna - ännu viktigare med rörelse! Det går bra för hand, uppsuttet eller framför vagn, välj det som känns bäst! Om det rinner sårvätska var noga med att tvätta bort den då det kan ge blisterskador på huden/benen.

Vi kastrerade våran 1-års ponny för 2 veckor sedan, stående kastrering hemma i stallet.
Det som var viktigt enl vet var att se till att ponnyn rörde sig så mycket som möjligt, han skulle vara ute i hagen, gärna dygnet runt om vädret tillät. Om han var stilla i hagen skulle vi ta raska prommenader med honom flera gånger om dagen.
Såret skulle hållas öppet och läka från insidan och ut. Ett dygn efter kastrering såg såret ut att ha läkt lite för bra samt svullnad runt så då duschade vi honom med ljummet vatten för att luckra upp såret igen. Han har fått vara inne på nätterna i en stor box där han kan röra sig mycket och innan kastreringen skrubbade vi boxen med såpa och bytte allt strö. Han har läkt jättefint och snabbt och har inte haft något besvär av såret.

Hoppas det går lika smidigt för dig!

De sa inget på kliniken att jag skulle ut och gå med honom? Men jag tar nog en runda med honom efter jobbet bara för att han ska få igång cirkulationen. Han är ju ute hela dagarna i hage!

Att hästen är ute i hagen är inte detsamma som att den rör sig. Gör det ont och stretar och spänner i såren så står hästen stilla > ökad risk för svullnad och att såren går igen och ev skit innanför ger infektion. Ska hästen bara gå i hage måste man vara helt säker på att den rör sig. Annars är det att leda den eller longera i lugnt tempo som gäller. Flera ggr per dag. Ska hästen va ute måste hagen dessutom vara ren så att det nite kommer in jord och skit i såret om hästen rullar sig. Gräshage är därför bäst.
Sen är daglig tempning viktigt och kolla av såret så det inte börjar klegga, ömma eller lukta illa (tecken på infektion) och att hålla koll på att det inte börjar blöda eller att hästen får ett framfall.
Konstigt att du inte fick några restriktioner eller hemgångsråd med dig från kliniken...

Det enda rådet jag fick var att ta bort tamponaden efter fem dagar och att han inte skulle leva rövare i hagen!

Tamponad? :confused:
Nja, din hingst har nog gått igenom en helt annan typ av kastrering än vad våran gjort! ;)

:confused:Något sådant används inte hos oss heller...

Jag trodde det var en av de mest positiva sakerna att man inte stoppade in ngt utan att det ska självdränera sig och iom det ha större chans att läka fort...

Vad vet jag?..:confused:

Rör på honom. Jag tycker det konstigt att en del inte blir rekommenderade detta eftersom det är under rörelse som såren självdräneras. Står de stilla är det lätt att såret läker från fel håll dvs det bildas sårskorpor som stänger inne levrat blod, vätska etc.
Jag var ute varje dag med min treåring i en månads tid, longerade, red, promenerade och fick ändå problem (ligamenten var väldigt korta på en sida så blev större skada där) Två penicillinkurer. Varje gång så minskade svullnaden och det rann ur vätska. Min svärfars ponny blev jätteinfekterad eftersom den blev alldeles för stillastående i sin hage. Såg ut som en fotboll i skapet.

Man behöver inte göra rent själva såren, men det kan vara bra att "peta upp hålet" om det ser igengrott ut.
om det rinner längs insida lår/ben så ska det tvättas bort annars får de blistringsskador som nån annan skrev.

men som sagt.
RöR på den.

*lite kl*
Det verkar som om flera operationer numer avslutas med att sy igen. Tex halsoperationerna som gjordes förr och resulterade i stora äckliga hål som man var tvungen att spola ur flera ggr per dag och luktade apa ersätts numer av några stygn och en tampong. Kanske är det lika för kastreringarna? Helt klart att föredra om man sköter eftervården.

Jag gjorde en stående kastrering hemma på min för några år sen då han var 2 år.

Vet. sa då till mig att röra på honom 2 gånger per dag, 1 timma åt gången och sedan låta honom vara ute några timmar själv (han gick då med en jämnåring med mkt krut i, därav fick han gå själv). Sen också hålla koll så det inte svullnade eller att han fick feber. Sen självklart att hålla boxen ordentligt ren! Hade varken svullnad eller infektion och var ute hos kompisen efter 1,5 vecka.

Ja det var en liggande kastrering med stygn. Jag ska ta bort tamponaden imorgon. Jag har tagit tempen på honom och den är helt normal. Han galopperar glatt och är hur pigg som helst så jag hoppas innerligt att det fortsätter så!

Jag kastrerade min ponny igår.

Jag undrar:

Vad fick ni för restriktioner för era hästar efter kastrering?

Är det normalt med en måttlig temphöjning?(hästen äter och är som vanligt) Han fick även vaccinationssprutor igår!

Jag fick inga restriktioner alls. Han ska gå i hage som vanligt men inte arbeta eller "härja" för mkt.

När jag kastrerade en häst fick jag pencillinsprutor att ge i flera dagar efter kastration. Fick dessutom ordination att longera hästen, alltså att han skulle röra på sig. Pungen svullnade upp och vätskade sig efter några dagar, vilket tydligen var som det skulle och gick bort när han fick röra på sig. Någon temp fick han inte.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat