Eftersök?

Narcissa

Trådstartare
Jag skulle så gärna vilja ha en eftersökshund. Men jag har ingen aning om hur man gör för att ge sina hundar den utbildningen. Någon som vet hur jag går tillväga?

Sv: Eftersök?

Jag skulle så gärna vilja ha en eftersökshund. Men jag har ingen aning om hur man gör för att ge sina hundar den utbildningen. Någon som vet hur jag går tillväga?

Kolla på din brukshundsklubb om dem har några typ prova på kurser annars vet dem nog vem du kan kontakta som finns i närheten av där du bor.

Det finns kurser på olika ställen i Skåne. Var bor du?

Man börjar med att lägga korta spår med klöv och blod. Klöven är alltid belöningen. För att använda oxblod, som normalt används, måste man ha tillstånd. För att använda viltblod behövs däremot inget tillstånd. Man kan även använda blodpulver som man löser upp i vatten, men det luktar inte lika gott i hundens nos.

Tack! Men varför finns ingen kurs i Skåne för!

Var i Skåne bor du? Jag har gått Viltspårkurser här med min hund och skulle sen gå vidare, hos dem, med eftersök. Jag ville också utbilda mig och min hund i just eftersök, men ballade ur lite när jag insåg allvaret i de skarpa eftersöken....... Vet inte om jag är den som vill spåra ett skadat vildsvin klockan två en vinternatt.......

Precis så är det ju. Dessutom skulle jag vilja påstå att man behöver en hund som är ganska skarp som man kan släppa på viltet, vilket kräver rätt storlek och lite sånt också. Annars är man återigen beroende av en ytterligare part.

Var i Skåne bor du? Jag har gått Viltspårkurser här med min hund och skulle sen gå vidare, hos dem, med eftersök. Jag ville också utbilda mig och min hund i just eftersök, men ballade ur lite när jag insåg allvaret i de skarpa eftersöken....... Vet inte om jag är den som vill spåra ett skadat vildsvin klockan två en vinternatt.......

Jag tror att det är många (nu säger jag inte att du, TS, är en av dem) som inte riktigt inser vad det innebär att ha en eftersökshund, vilka premisser som gäller för att man ska ut och eftersöka vilt... Precis som du säger, spåra skadat vildsvin kl 2 en vinternatt, och när man kommer fram till svinet kanske det "bara" är så lite skadat att det går till attack :crazy:. Det är lite skillnad från att viltspåra sig fram till en klöv...

Säger som Lady_vip, jag tror nog allt att det behövs en rätt skarp hund för att klara av att vara "riktig" eftersökshund.

Precis så är det ju. Dessutom skulle jag vilja påstå att man behöver en hund som är ganska skarp som man kan släppa på viltet, vilket kräver rätt storlek och lite sånt också. Annars är man återigen beroende av en ytterligare part.

Verkligen. Nu tror jag min hund skulle klara modbiten, men jag tvekar inför min egen kapacitet. Vi gick genom en hel del av bitarna i ett eftersök, och det var tuffare och mer avancerat än jag trott. Eftersök kan hålla på i ett dygn eller mer och ofta har den som t.ex. kört på ett vilt markerat "fel plats" och man får leta efter olycksplatsen både länge och väl innan man ens får upp ett spår.

Och vad sägs om att t.ex. smaka på kroppsvätskorna i spåret för att försöka luska ut var skottet träffat - magsaft smakar på ett visst sätt och tyder på magskott.......

Så, det handlar inte alltid om att dyka upp med sin hund invid vägkanten, spåra en stund och hitta ett skadat rådjur som jägaren skjuter med ett välriktat skott. (OBS! Inte för att jag tror TS tänkt så, heller!!)

.

Och vad sägs om att t.ex. smaka på kroppsvätskorna i spåret för att försöka luska ut var skottet träffat - magsaft smakar på ett visst sätt och tyder på magskott.......

Eller så gör man som normala jägare och luktar istället ;)

KL

Och lite FYI, min förra flat var en helt vanlig flat men ville och klarade utan problem att dra ner och hålla skadade hjortar :) Men det är nästan framför allt storleken som måste vara riktig. Dött vilt kan vem som helst spåra, men större djur som går undan långt vid dåliga skott eller "dåliga" träffar av en bil behövs en rejäl hund som man kan släppa.

Senast ändrad:

Malmö viltvårdsförening har eftersökskurser. De har som krav att hunden skall ha godkänt anlagsprov och du som förare skall ha jägarexamen. Orsaken till jägarexamen är att en del av kursen tar upp hur man ska skjuta djuret när man kommer fram till det.

Jag hade en samarbetspartner med jägarexamen som ville gå eftersök men inte var intresserad av att ha hund och jag är inte intresserad av att ta jägarexamen, de tyckte inte att det var en bra lösning så jag lade ner det projektet.

Eller så gör man som normala jägare och luktar istället ;)

Precis min tanke. Känner ingen eftersöksjägare som smaskar kroppsvätskor, fast man kanske känner sig extra hård och cool om man gör det :P

Sen så kan man vara eftersöksekipage på olika djur. Jag skulle aldrig släppa mina hunar på vildsvin eller björn då jag inte skulle palla. Men då är det mest älg och rådjurjakt som lockar mig, förutom fågeljakten då såklart! :)

Det är väl bara att lära hunden markera vad det är för kroppsvätska? De lär ju ge en betydligt säkrare bedömning än vi.

Svar till alla:

Man behöver inte ha jägarexamen för att gå viltspårkurs med sin hund. Först när hunden har klarat anlagsprov och 3 öppen klass prov och blivit viltspårchampion kan man ta jägarexamen för att hunden ska kunna "gå" som eftersökshund om man tycker att man vill det.

Om man tar jägarexamen först och hunden sedan misslyckas med spårningarna så har man tagit sin jägarexamen helt i onödan.

Storleken på hunden har ingen betydelse. Jag viltspårar med 2 dvärgpinschrar och det finns ett antal i rasen som är viltspårchampion. Och det finns väldigt många taxar också, både kanin-, dvärg- och normaltaxar som är viltspårchampions. I princip alla raser kan erövra titeln.

Vi spårar på ett privat hundcenter i nordvästra Skåne.

Fast viltspår och eftersök är imo inte riktigt samma sak.
Viltspår gör du för att aktivera och träna hunden, eftersök går du i skarpt läge, på skadat vilt.

Bara för att en hund är viltspårchampion behöver ju inte det betyda att den är lämplig för eftersök.
Jag ser nog viltspår som en hobby/"tävlingsgren" och eftersök som en del i jakten/viltvårdsarbetet. Därför känns det jättekonstigt för mig om man inte är intresserad av jakt alls men ändå vill gå skarpa eftersök, och samtidigt ser en jägarexamen som onödig om hunden inte skulle ha kvalitéerna som krävs för att bli en bra eftersökshund.

Sorry om det är svamligt, klockan är mycket... :p

Först av allt, viltspår som dagens prov är upplagda är en bra aktivering för hunen och visar om den har ett intresse av att spåra i lina men har egentligen inte mycket med eftersök att göra :)

Att en hund blir viltspårschampion, vilet är det absolut enklaste championatet som alla hundar med minsta lilla spårintresse kan ta utan särskillt mycket träning, är inget krav för att bli eftersöks hund. Men det kanske inte var så du menade?

Man behöver heller inte ha jägarexamen för att delta som eftersöksekipage, men då går en jägare efter på eftersöket så att den personen kan avliva djuret.

Men man kan såklary testa lägga ett par spår innan man anmäler sig till en eftersökdkurs för att se att hunden inte finner det helt ointressant :)

Men jag menar inte att föringa viltspår. De flesta hundar tycker att det är jätteroligt och man kan försvåra det på massa olika sättoch göra dem kilometerlånga verkligen sträcka liggtiden och variera underlag, men viltspårsproven i sig är inte så märkvärdigs och inte mycket att hänga upp sig på om man bill gå riktiga eftersök

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka