Sv: Efternamn

Ert barn kommer att kunna ta sin pappas efternamn oavsätt vad släkten anser om det eller ens får reda på att så har gjorts. Det är barnets rätt. Gifter du dig med barnafadern kan du också ta över efternamnet utan att behöva godkännande från släkten. Det är inte ens något som annonseras till dom att så har gjorts. Det är i just dessa två lägen man har rätt till överta efternamnet utan att andra kan lägga in sitt veto.

Jag som däremot fanns från tidigare förhållanden och hade min mammas ogifta efternamn fick tillåtelse av min styvfarmor och styvfarfar att få ta över deras efternamn när min mamma gifte sig med min styvfar. Just det efternamnet hade dessutom min dotter i 3 månader på papper innan namnförändringen inträffade då jag inte var gift när hon kom. Släktnamn kan verkligen komma på vilovägar.

Hmm ja ju mer jag tänker på det så låter det ju rätt konstigt.

Ska nog kolla med sambon, det kan nämligen vara ett av hans roliga skämt han drar till med ibland, och jag är så lättlurad på det mesta :D.
Sen är han sån som inte ens säger att han skojat, utan glömmer bort det, sen skrattar vi gott åt det tillsammans. :angel:

Får se hur det står till med den saken, men eftersom det i så fall är barnet som ska ta pappas efternamn och inte jag så ska det ju inte vara några problem hur som helst. :idea:

Vår son har mitt efternamn (mammas alltså), och det kommer även min sambo att ta när vi gifter oss nästa år. Han har ett -son-namn medan det finns ca 10 personer i Sverige som har mitt efternamn, så valet var ganska enkelt :) (även om jag helt klart var frestad att ta hans, för att slippa allt stavande ;) )

Det kanske kan vara så att din sambo också fått fel information och tror att det är så. Jag är helt säker på att om ni gifter er och du känner för att ta hans efternamn så behöver ni inga som helst godkännande för att du skall ta över efternamnet :)
Sedan om det bara är din sambo som skämtat med dig får du göra som jag gör med min. Hotar att smiska honom med ett garnnystan :angel:

Pappans - hyffsat ovanligt, tanken var väl kanske om vi gifter oss så...
Men jag har väl insett att det inte var så smart. :devil:
För det första ett Österikiskt efternamn som trots bokstavering för det mesta blir felstavat och stora "VA?" (visserligen fungerar det med felstavat namn också ;) )
Sen är den släkten på hans pappas sida rätt överlag otrevliga :crazy:
Hans mammas sida är raka motsatsen och jäte trevliga.
Så vem vet vi kanske byter hela högen till hennes flicknamn. :angel:

*kl*

sonen fick mitt efternamn då han föddes eftersom det var lättast så. vi skulle ut och resa och det strulade med pappapapperna så det fick bli så.
då kunde vi i alla fall skicka in papperna och åka iväg och jag kunde ansöka om ett pass åt sonen eftersom pappans signatur inte behövdes eftersom jag då fick vara ensam vårdnadshavare i några månader tills allt blev klart.

Dottern fick pappans namn automaiskt eftersom vi då hade gift oss, och sonen fick sin pappas efternamn nu vid nyårsskiftet av ren lathet från vår sida (är snart 3 år). så nu heter dom- son, dotter och pappa lika. jag behöll mitt efternamn som mellannamn och sedan min makes efternamn.

Pappans, eftersom det var viktigt för pappan, och lite av en symbol för att det är hans barn, samt att jag inte alls tyckte det var viktigt med mitt eget efternamn.
Mitt efternamn är unikt, och hans ovanligt.

Men jag har väl insett att det inte var så smart. :devil:
För det första ett Österikiskt efternamn som trots bokstavering för det mesta blir felstavat och stora "VA?" (visserligen fungerar det med felstavat namn också ;) )

Kanske inte var så bra att ge Emilia ett österrikiskt efternamn trots allt :)
Fast jag tycker att det är ganska enkelt, det stavas som det låter.
Eller så får vi översätta namnet till svenska, Emilia Trähammare låter väl fint :D

:D
Nä jag vete tusan varför det är så svårstavat sambons namn,
lite roande med tanke på att jag gör så mkt stavfel,
men hans namn har alltid fungerat.
Ja det blev ju rätt fint erat översatt!

Hm Vidar o Lovis Litet korn (har jag för mig att det blir)
låter inte alls lika fint :rofl:

När vår son föddes var vi inte gifta men eftersom min man hade ett ovanligt efternamn och jag ett ganska vanligt -sson namn så blev det min mans efternamn.

Sen när vår dotter föddes var vi gifta så då var det inget att välja på. :D

Ett släktnamn som bara denna släkt har, så måste tydligen godkännas. Men vet ej om det bara gäller om man gifter sin sig, barn borde det ju inte gälla, men vet inte säkert. :p

Alltså, släkten kan inte säga något om varesej äktenskap eller barn och efternamn. Elinas efternamn är också bara den släktens, och det är ett adligt namn och alltvaddetnuär, det är bara så att en utomstående inte får ta det (patentverket har ju hand om det).

Nu svarar jag trots att jag varken har partner eller barn :p

Mina föräldrar var inte gifta och jag fick bådas namn. Mammas kortare namn först och sen - och pappas längre namn.

Ett släktnamn som bara denna släkt har, så måste tydligen godkännas. Men vet ej om det bara gäller om man gifter sin sig, barn borde det ju inte gälla, men vet inte säkert. :p

Gäller inte biologiska barn (jag har själv ett sådant efternamn). Däremot måste det godkännas ifall barnet senare i livet vill byta till det namnet (dvs, ifall barnet inte fått namnet vid födseln)

TS: Mina barn fick sin pappas efternamn, av flera anledningar:
1: Jag planerade att gifta mig med barnens pappa (vilket jag nu gjort ;)) och jag ville att hela familjen skulle ha samma efternamn (jag har kvar mitt flicknamn som mellannamn)
2: Vanligare efternamn = de slipper bokstavera hela tiden
3: Jag ville inte att de skulle ha dubbelnamn
4: Jag vet att OM de i framtiden vill ta mitt flicknamn så kommer det godkännas direkt av hela släkten (vi är bara 7 st med det namnet) så jag behöver inte oroa mig att de blir utestängda från släktnamnet :D

Godkännas av vem ?
Låter otroligt konstigt.

Vissa släktnamn är patentregistrerade, och de efternamnen kan man inte bara ta hur som helst. Vill man ha ett sådant efternamn krävs det:

1, Man föds till det (dvs, biologisk förälder har det efternamnet)
2, Man gifter sig till det
eller
3, Man får godkännande från samtliga bärare av det namnet att ta det

(min faster t.ex bytte efternamn när hon gifte sig, när hon sedan skiljde sig så kunde hon inte ta tillbaka sitt flicknamn utan medgivande från övriga i släkten (som sagt, tur att det är en liten skara med det namnet))

Min son har mitt efternamn..
Vart så automatiskt då jag har ensamvårdnad över honom..

Våra barn har fått mitt lite vanligare efternamn och pappans unika som mellannamn.
Mest för att dotterns förnamn rimmar med pappans och det lät så konstigt att säja det.
Dottern har bytt till pappans och tagit bort mitt, äldste sonen ska göra samma när han blir 18 säger han.
Den yngste påstår att han ska ha bara mitt efternamn, tur det annars "försvinner" min släkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Rosett
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
979
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben