B

babyfoal

En liten undran..

Ni som inte är gifta och har skaffat barn, vem's efternamn gav ni till barnet? Mamman eller pappans?

Sv: Efternamn

Sonen fick ju mitt automatiskt men när vi skickade in namn-registreringen ändrade vi till pappans efternamn eftersom vi planera att gifta oss senare i livet.

Vår son har mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn. Kunde lika gärna blivit tvärt om men det lät bättre i denna ordningen!

Pappans, eftersom det är ovanligare och finare:) Speciellt tillsammans med dotterns förnamn, hon blir ensam om sitt namn!

Hon har mitt som efternamn och pappans som mellannamn och just för att det lät bättre i den ordningen också :)

Emilia har sin pappas efternamn, det är ett släcktnamn och vad vi vet så är hon ensam i världen om sitt namn. Mitt efternamn är ett vanligt -sson namn.
Hennes pappa och jag kommer dessutom förhoppningsvis gifta oss någon gång i framtiden.

Bådas. Först tänkte vi bara pappans, men sen ändrade jag mig.
Det riktiga efternamnet är pappans, mitt är ett så kallat mellannamn.

Emilia har sin pappas efternamn, det är ett släcktnamn och vad vi vet så är hon ensam i världen om sitt namn.

Samma läge här, Elina fick pappans namn som är ett gammalt släktnamn... de har till och med en egen gata i Stockholm :idea:
Och sen 1 augusti heter jag samma sak, hurra ! :bump: Men det sved liiite att hon inte hette som mig först.

Lång historia kort : Han har mitt efternamn , eftersom jag vill att mina barn ska samma efternamn. Tror inte på livslånga förhållanden , och kan därför inte heller garantera att jag bara har barn med 1 kille. Elakt att säga men i min släkt är det ingen med fler barn som har med samma förälder.
Så jag har inga förhoppningar om livslånga förhållande med samma kille.

Alice fick mitt efternamn eftersom min man och jag skulle gifta oss och han skulle byta till mitt.

Sonen fick mitt efetrnamn eftersom sambon inte vill föra sitt namn vidare...

För mig spelade det ingen större roll vilket det blivit, vi har inga "vanliga" namn någon av oss. Hade i och för sig gärna haft dubbelnamn :laugh:

*kl*

Bebis inte född ännu men antar att h*n kommer få mitt efternamn. Dock har sambon ett mer unikt efternamn, men tänkte att barnet får välja själv senare om den vill byta. Dock måste h*n godkännas av hela släkten först, men det tror jag inte ska vara några problem, liten släkt hehe.
Jag hade mammas efternamn som liten, men bytte till pappas när jag började högstadiet (ett enklare namn, som jag inte behövde bokstavera)

KL
Jag vill inte att mitt barn ska ha mitt efternamn, men jag vill inte att h*n ska ha pappans heller.
Om jag och min sambo gifter oss så ska vi byta efternamn bägge två och då kommer ju barnet givetvis göra det också, så vems efternamn vi väljer till barnet nu känns oviktigt.

Nu ar vi inte dar riktigt an (BF i januari) men svarar anda. :) Var lilla flicka kommer att fa sin pappas efternamn. Jag har fortfarande min exmans efternamn och vi tycker bada tva att det kanns jattefel att hon ska ha det efternamnet. Tanken ar anda att vi ska gifta oss inom en inte allt for avlagsen framtid och da heter vi samma sak allihop.

Dottern fick mitt (mammas). Kändes inte som det var så noga eftersom vi ändå planerade att gifta oss och ta ett helt annat efternamn.

Varför måste h*n 'godkännas' av hela släkten? Antingen har man väl rätt till efternamnet eller inte? Har släkten nåt att säga till om?

Sry lite OT :)

Nu är inte bebis född än, men den kommer att få pappans efternamn. Det känns bara bäst så, dessutom planerar vi att gifta oss nån gång i framtiden. Dessutom tycker jag sambon efternamn är finare!

Dottern har mitt, dock var tanken att hon skulle ha pappans som mellannamn.
Ett par månader efter att jag skickat in namnlappen fick vi ett brev hem om att vi inte registrerat namn och att vi var tvugna att fylla i förnamn och skicka in. Skulle vi ändra efternamn eller ha ett mellannamn var vi tvugna att skriva ihop en överklagan. Skickade in förnamnen fort som fan.
Senare hittade jag brevet jag var bombsäker på att jag lagt på posten i en ficka :o.

Men vi får väl ta tag i det hela med att skriva ihop en överklagan någon dag.

Ett släktnamn som bara denna släkt har, så måste tydligen godkännas. Men vet ej om det bara gäller om man gifter sin sig, barn borde det ju inte gälla, men vet inte säkert. :p

Tjejerna har mitt efternamn och sin pappas efternamn som mellannamn. Hade jag vetat hur opraktiskt och korkat det var hade de bara haft mitt.

Sonen har pappans.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Rosett
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
979
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka