C

CalleNy

Har nu haft min trevliga arabkille i 2 månader och det känns väldigt bra på alla vis:)
Men han har en tendens att väldigt lätt spänna sig o gå med huvudet högt... Efter en stunds ridning i paddock slappnar han dock av mer... Men det tar dock en stund och jag skulle vilja ha honom mer eftergiven fr början... Har ridit för tränare en gång och fick då tips att hålla ihonom tills han ger efter och så fort han ger efter för bettet o böjer på nacken så skulle jag ge honom mycket eftergift med en gång... Detta funkar ju till en viss del - fast det känns som att jag tar bort framåtbjudningen, han går som en "symaskin" innan han spänner av o ger efter... Någon som har bra tips :idea:

Sv: Eftergift

Mitt arabsto gjorde precis likadant, ända tills jag började träna från marken enligt akademisk ridkonst. Hon fick lära sig att gå med huvudet lågt och ställd inåt i en mycket avslappnad form. Mycket snart kunde vi ta detta med oss upp på ryggen, och nu funkar det så bra, utom i skogen där hon fortfarande kan stressa upp sig och vilja springa med huvudet högt!
Men, precis som din ridlärare sa, det handlar om eftergift i rätt sekund och att lära hästen från marken att böja sig och sänka huvudet. Kolla på en tråd om akademiskt ridkonst!

Håller med cornelia...

Araber är en speciell ras...akademisk funkar strålande på de araber jag vet om.Lycka till.

De araber jag har ridit blir bara sura om man försöker "knosa ihop dem" på en gång. Men dem har det bästa varit att rida framåt en stund innan man börjar arbeta ihop dem. Hade man gjort som din ridlärare sa "hållt i dem tills de ger efter" så hade det blivit bråk med de hästarna varje gång. Och det finns väl ingen som tycker att det är roligt att börja bråka med hästen så fort man sitter upp..

Det tränaren jag red för menade var antagligen att min häst så småningom skulle lära sig att när han ger efter så får han eftergiften direkt.... Fast jag tycker precis som du , det känns som att jag bråkar med honom när jag försöker hålla honom, speciellt i början av passet när varken han el jag är uppvärmda... Så jag försöker att först rida honom framåt - men det känns som om jag inte har ngn kontakt med honom i början.... säkert min tygel som glappar... Ska kanske bara försöka hålla jämn kontakt, ej ngt krav att han ska gå på tygeln i början !?
Har tittat lite på trådar om akademisk ridning... Det bästa är nog att låna en bok o läsa om grunderna!?

Hello!
Min arabefrarenhet sa att hästen i fråga var ganska mentalt stark och listig. Hon satte upp huvudet som försvar mot arbete. Och för att snabbt komma till arbete höll jag kvar kontakten och krävde framåtklivning tills hon själv släppte spänningen i kroppen och kom fram o ner med huvud o hals och fick vila från tryck. Behöver ju inte vara extremt lågt fram o ner, men en ärlig sökning.

Det handlar inte om att knöla ihop hästen och tvinga fram samling eller arbete, utan att "tvinga" fram ett vettigt utgångsläge för att kunna inverka med hjälperna och sedan rida fram en bra arbetsform.:)
Ridning med huvudet bland molnen är ju direkt skadligt, även att rida med sänkt rygg och nosen in, men har man fokus på att nosen ska ut och ryggen kännas stabilare och komma upp, då borde det bli bättre!

ok, bara man inte tappar framåtbjudningen...
Det är just det jag är rädd för att han går med sänkt rygg..
Fast han lossnar förståss efter en stund o jobbar då på bra o sänker huvudet själv, fast går gärna upp med det igen när jag rakriktar...

Säger detta igen: Kolla akademisk ridning! Är helt suveränt instrument för att få hästen att arbeta under sig, slappna av, sänka huvudet och gå med eftergift, just det som man eftersträvar! Och det bästa är: man behöver inte tvinga eller bråka!:banana::)

Har haft arabhästar de senaste 6 åren o hade endast det problemet med den första.De jag har nu ger eftergift o är helt mjuka från början.Är hästen trippig?Vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att hitta en bra sadel pga kroppsformen.Har även haft problem med bettet på alla araberna tills jag gav upp bett o bara rider med hackamore.Kan vara värt ett försök...

Det är bra att läsa om grunderna, men jag tycker att det lättare att åka på en kurs om det finns i närheten av dig. Till att börja med skulle jag inte följa din tränares råd, utan skritta och trava på längre tygel tills hästen slappnar av.

Tack för svar!

Ja han är lite trippig, speciellt i början av ett ridpass...
Jag har precis provat ut ny sadel till honom, det var inte jättelätt o hitta en som låg bra iom att han är så kort i ryggen... Men denna ligger bra på honom.
Jag har ett tredelat bett på honom....

Ska kolla om det finns ngn AR tränare i närheten!!!

Bor i Blekinge!

Förra ägaren har hela tiden ridit med tredelat, så jag har inte funderat så mkt på bettet... Men det vore kanske värt att prova ngt annat!? Men han är känslig i munnen så då får det bli ngt som är ännu mildare... !?

Jag ville bara veta om hästen verkar nöjd, annars kan det ju vara hemskt svårt att få en vettig tygelkontakt. Vilket bett du har spelar nog inte så stor roll i det här läget, bara hästen verkar nöjd.

Jo han verkar nöjd med bettet...
Han har förresten nu , bara de senaste dgr, slappnat av mer i skritten o är mer eftergiven där! Ett steg i taget...

Min förra medryttarponny, ett arabsto betedde sig ungefär som du beskriver i början av varje ridpass.
Men det största problemet låg hos mig, hon var en oerhört känslig dam och spände jag mig i armarna eller i ländryggen, vilket jag har lätt för, höjde hon huvudet och sänkte ryggen direkt.

Så jag brukade börja med att få en någorlunda kontakt med munnen, få henne avslappnad och sen bara rida henne framåt i alla gångarter. Eftersom hon var så pigg så lurade hon en att hon gick fram när hon egentligen bara sprang utan att arbeta ordentligt med bakdelen.

Så med fokus på att få igång henne bakifrån och att jag satt riktigt avslappnat nådde vi tilllslut en bra form snabbare och snabbare.

Ett tips till: försök att få eftergiften genom att böja honom runt din innersida och fånga upp med yttertygeln och inte genom att bara använda tygeln som ridläraren sa.

Lycka till med killen, araber är underbara:love:

Tack för tips!
Ja han är väldigt känslig för både säte samt hand, och jag fick ofta kritik fr mina tränare ( på min förra häst ) att jag var alldeles för stum i handen:crazy: så jag jobbar hela tiden på att försöka slappna av i axlar o armar o bli mjukare i handen... Säkert kan det vara så att han reagerar för att min hand är för stum...

Ja visst är de helt underbara araber:love: har nog aldrig träffat en häst med sådant psyke, framåt o precis lagom pigg men ändå lugn o trygg i sig själv:love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 338
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar