Efter Vet.besök- Hur bra är Whiskas????

Sv: Efter Vet.besök- Hur bra är Whiskas????

Om dom bara kunde göra Mjau i enportionspåsar OCKSÅ!

Jag har till min glädje märkt att min torris/whiskasberoende kräsfia kan tänka sig att äta Mjau, men det går inte med de stora burkarna. En 600 g burk blir runt 10 portioner i hennes storlek :crazy:

Hon äter glatt första portionen och möjligen andra, sen är det stopp. Jag har provat att frysa i småportioner och tina i rumstemp, men det verkar ändå inte duga. Ofryst, ljummet och nyöppnat skall det vara :d

Tetran är ju lite mindre och funkar OK (jag brukar slänga ut det sista med det är ok), men visst är det väl så att bullarna har sämre näringsinnehåll än gegget :confused:

Ja, blötfoder är mycket dyrare. Men Mjau sägs ju vara jättebra, det räcker väl med sånt om dom ska äta blötfoder? Skulle mina äta blötfoder skulle jag inte ge dom RC eller nått sånt, utan Mjau.

Det är socker i Mjaus tetra, 600 g som inte är bullar är vad jag brukar köra med.

Har du testat micra maten?

Varför köper du så små påsar då? Jag köper 2-4 kg åt gången. Självklart kostar det mer att köpa småpåsar, det gör det väl med allt?

Whiskas (och andra sånna torrfoder) har i huvudsak sädesslag som ingrediens. Har du sett en katt sitta på en åker och tugga i sig av årets vete/korn/råg/havreskörd?
Alla torrfoder har mer eller mindre för mycket kolhydrater i sig, Whiskas, Friskies och dom har på tok för mycket.

Sotis skrev:

Japp. Bläk och rynk på nosen säger tant katt.

VARFÖR kan dom inte bara göra portionspåsar, nästan alla har ju det nu!

(PS. Oj vad mycket folk som sitter här och pratar kattmat på lördagkväll :p )

Du skulle förmodligen bli ruinerad;)

Har du testat att hälla lite tonfiskvatten över maten?

Edit: gillar hon tetra skulle jag henne det. Alltså, visst, där är socker vilket är onödigt - men jag har svårt att se att hon skulle lida nån verklig skada? Köttet är ju lika bra som övrig Mjau-mat.

Säger som Mandalaki, ge Mjau i tetra om hon gillar det, det finns även 410 g burkar med bitar i gelé. Innehåller en liten del socker, men ändå mycket bättre än torrfoder.

Mjau har även "Det sunda målet", burkar på 300 g, innehåller visserligen potatis/ris/pasta men de är ju inte värre än Whiskas och Co.

(svarar båda)

Just nu är det Whiskas portionpåse oxkött i sås, Mjau tetra med oxkött eller Gourmet Gold (vissa smaker) som gäller, och så tonfisk förstås! Fast hon äter bara 1 liten portion om dagen, resten torrfoder.

Grejen var ju att de stora burkarna med "klegget" verkar ha bättre näringsinnehåll, men kanske Mjaubullarna är relativt bra också då :confused:

Rått kött med tonfiskvatten provade vi en del i våras, det gick ner en liiiten tugga finskuren entrecôte en gång men det var allt :p

Färdig BARF verkar ju kanon, säg till mig den dagen det finns att köpa här!

Hur mycket torrfoder får hon?

Ger du henne fri tillgång eller enl. rekomendationer så kommer hon garanterat inte äta mer av "den där smörjan" som hon inte är så förtjust i, hunger är en bra motivation när det gäller att byta mat. ;) Ge max 15 g torrisar och erbjud blötmat ofta, men ställ in i kylskåpet om hon inte äter. Du kan också mala torrfoder i en mortel och strö över blötmaten så att den luktar rätt.

MissFideli skrev:
Ja, blötfoder är mycket dyrare. Men Mjau sägs ju vara jättebra, det räcker väl med sånt om dom ska äta blötfoder? Skulle mina äta blötfoder skulle jag inte ge dom RC eller nått sånt, utan Mjau.

Mmm..provade med Mjau först, men Meija ville inte ha det, medans Musse glatt glufsade i sig...
Men, jag ska göra ett nytt försök och ge det lite tid.
Det är kanske lite jobbigare för henne med foderbyte än vad det är för honom...
Sen äter de väl förr eller senare om det inte erbjuds så mycket annat.. :crazy:

Sotis skrev:
Det är socker i Mjaus tetra, 600 g som inte är bullar är vad jag brukar köra med.

Är det sant?? Jag tänkte "Mjau som Maju, sak samma" när min lilla fröken inte ville ha tetra-fodret...
Kanske fungerar det bättre med burkvarianten??
Som jag skrev tidigare... ska ge Mjau ett nytt försök.. :)

Hon har fri tillgång på RC mature. Grejen är att hon alltid har varit så liten i maten och ganska mager, så jag blir glad bara hon äter nåt :o

Hade hon varit yngre (och lite rundare) skulle jag nog försöka mer, men nu vill jag inte svälta henne utan skämmer hellre bort henne lite extra henns sista levnadsår. Hon mår bra och har börjar äta mer blötfoder än förut, då åt hon knappt nåt. Nu kan man tom. känna en liten mage när man lyfter upp henne, inte bara skinnpåse. Pälsen har också blivit snarare bättre än sämre på äldre dar, även om hon inte glänser som en utställningsmisse direkt.

corona skrev:
Är det sant?? Jag tänkte "Mjau som Maju, sak samma" när min lilla fröken inte ville ha tetra-fodret...
Kanske fungerar det bättre med burkvarianten??
Som jag skrev tidigare... ska ge Mjau ett nytt försök.. :)

Njae, det är inte Mjau som Mjau. Om man läser på burkar/tetror ser man att allihop innehåller socker utom 600 g som är "klägg", dvs inte bullarna.

I klägget är det bara kött, köttbiprodukter och sen fisk, kyckling osv beroende på smak plus mineraler. Inget spannmål eller andra kolhydrater.

Den där sorten med potatis och pasta i har jag inte sett, är det nåt nytt? Bra om det blir mer att välja på där man inte sockrat men tveksamt om det är så bra med pasta och potatis i?

Är nog i jämförelse bra mat ändå. Jag skulle hellre ge sockrad Mjau än sockrad Whiskas... Litar liksom mer på svenskt, hur det än är... :D

Jag tror att allt vad gäller kött är det samma i Mjaus produkter. Sockret är tillsatt för att bilda gelé - den sortens mat heter ju "bitar i gelé" eller nåt sånt.

Maten med pasta m m heter sunda målet. Jag har aldrig köpt det för jag tycker Mjau är fel ute där. Katter behöver inte den sortens kolhydrater i så stor mängd så jag tycker att deras övriga mat är sundare.

(På doggys hemsida finns information om alla Mjaus produkter)

mandalaki skrev:
Jag tror att allt vad gäller kött är det samma i Mjaus produkter. Sockret är tillsatt för att bilda gelé - den sortens mat heter ju "bitar i gelé" eller nåt sånt.

Maten med pasta m m heter sunda målet. Jag har aldrig köpt det för jag tycker Mjau är fel ute där. Katter behöver inte den sortens kolhydrater i så stor mängd så jag tycker att deras övriga mat är sundare.

(På doggys hemsida finns information om alla Mjaus produkter)

Mycket troligt det är samma köttbas i allt Mjau och de sen bereder/tillagar olika och tillsätter lite olika grejjer. Plus att det är olika etiketter och förpackningar.

Nu var det så länge sen jag köpte annat än Mjau, men har för mig det är socker i andra märkens produkter fast det inte är typen bullar i gelé.

Tror man tillsätter socker för att det ska smaka gott också :) En liten nypa socker i såsen, speciellt om det är tomat i, som köttfärssås, lyfter fram de övriga smakerna fint. Likaså i köttbullsmet brukar jag ha i en gnutta av något sött.

Synd det inte står hur stora mängder det är. :confused: Ifall det är en liten nypa bara spelar det ju ingen större roll tror jag.

Vanlig Mjau är nog sundare än Sunda Målet. Har hittat deras sida. Låter som nån marknadsföringsgrej, trist...

Tex ICAs mat har socker deklarerat. I det fallet handlar det om sockerkulör, alltså färgämne. Onödigt, men inte skadligt eftersom det är väldigt små mängder. Tillsatt för att löjliga mattar och hussar ska tycka att maten inte ser så äcklig ut.
Man får läsa både innehållsförteckninng och näringsdeklaration (om ens sockerarter står upptagna där :mad: ) får att få ett hum om vad det egentligen är i maten.
Jag har funderingar på att starta färskfodertillverkning för katt i provskala som ex-jobb (civ.ing livsmedelsteknik), hoppas bara något företag nappar på idén.

Det låter utmärkt. Anmäler mig som kund, hoppas tillverkningen börjar igår:bow:

Gör det, absolut en bra idé! Om du får ut produkten i frysdiskarna här ute i norrländska bushen lovar jag bli kund :)

Sassy skrev:
Tex ICAs mat har socker deklarerat. I det fallet handlar det om sockerkulör, alltså färgämne. Onödigt, men inte skadligt eftersom det är väldigt små mängder. Tillsatt för att löjliga mattar och hussar ska tycka att maten inte ser så äcklig ut.

ICA:s har jag inte provat, det kanske man skulle göra då... Visst har dom portionspåsar också?

Tant katts löjliga matte tycker att all kattmat ser äcklig ut, oavsett färg. Kanske dom kan tillsätta jordgubbslukt istället? :angel:

Sassy skrev:
Jag har funderingar på att starta färskfodertillverkning för katt i provskala som ex-jobb (civ.ing livsmedelsteknik), hoppas bara något företag nappar på idén.

Jaaaaa, gör det!! :bump:

Tänkte du dig "kattmatsföretag" eller "köttföretag" då?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 849
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar