Efter vaccinering...

Centaur

Trådstartare
Hur rider ni efter att hästen blivit vaccinerad? Får hästen vila helt, rider ni lugnt eller kanske som vanligt?

Jag har alltid låtit dom vila första dagen och sen ridit lugnt några dagar.

Men jag har hört att man egt inte behöver vara så försiktig?

Sv: Efter vaccinering...

jag brukar ta det lugnt i 2-3 dagar. första dagen efter blir det vila. inget arbete i paddock utan vi rider ut ca 30-45 min med mest skritt första 2 dagarna. sedan ökas arbetet på 3:e dagen och sen rider jag som vanligt.

jag har också hört att man inte behöver bry sig så mycket om det men jag vet själv när jag fick vaccinering i skolan så kände jag mig lite dåsig och med lättare feber första dagen/dagarna så jag tror nog hästarna kan känna av det också.

Viktigt att komma ihåg är ju karensen för tävlingar.Har för mej att det är en veckas karens för nyvaccinerad häst.

Jag brukar faktiskt integöra någon större skillnad, tränar naturligtvis inte men kör lite mittemellan våra träningspass och jogging!

den ena hästägaren är däremot lite nojjig, så hennes häst får vila några dagar så är alla nöjda:D Så det lär nog råda delade meningar om det där!

Ja det verkar så. Jag tänkte på att rekommendationen att inte arbeta hästen efter vacc kanske kommer från tidigare tider då hästarna jobbades ordentligt, eller gäller typ galoppörer och arbetshästar.

At dressyra lite på banan är ju inte mkt till träning jmf med det..

jag brukar ta det lugnt i 2-3 dagar. första dagen efter blir det vila. inget arbete i paddock utan vi rider ut ca 30-45 min med mest skritt första 2 dagarna. sedan ökas arbetet på 3:e dagen och sen rider jag som vanligt.

Jag gör samma, för att va på den säkra sidan!

jag låter mina hästar vila dagen efter vaccinationen, sen skrittar jag andra dagen, rider en ganska normal uteritt tredje dagen. förutsatt att allt känns bra såklart!

finner ingen anledning att stressa... man får se till att planera in vaccinationen så att man inte behöver skippa träningar osv. :p

Jag tar de lugnt de 2-3 första dagarna.

Jag brukar ta det lugnt ett par dagar, brukar iofs se till att lägga vacc. i en viloperiod eller vad man ska kalla det, så det brukar falla sig naturligt.

När vet. har vaccinerat mina hästar brukar h*n säg atta jag inte skall rida/longera/tömköra etc. den dagen samt ta det väldigt lungt de 2-3 följande dagarna. Så att rida samma dag är nog inte så bra om man skall lyssna på vet.

jag låter mina hästar vila dagen efter vaccinationen, sen skrittar jag andra dagen, rider en ganska normal uteritt tredje dagen. förutsatt att allt känns bra såklart!

finner ingen anledning att stressa... man får se till att planera in vaccinationen så att man inte behöver skippa träningar osv. :p

precis så gör jag me!

varför göra bort sig lika bra att dom får ta de lungt är juh trots allt rättså rädd om min kuse :p

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka