Efter vaccination, arbete.

Pancakes

Trådstartare
Ponny vaccinerades idag av veterinär modell gamla gardet. Han fick för både influensa och stelkramp. Frågade veterinären om det fortfarande är lugnt två-tre dagar och dagar som gäller men han rekommenderade endast skritt i en veckas tid. Hur gör ni?

(Jag har inget emot att skritta en vecka på veterinärs order, har bara inte hört det förut)

Känns som alla veterinärer säger olika? Jag vaccinerade min ena för några veckor sen och då skulle hästen ta det lugnt i 24h =) Detta var dock bara influensa, inte stelkramp.
Jag tänker lite som så att eftersom jag har fått hästen vaccinerad i 20 år och hon har aldrig reagerat på något, så får hon ta det lugnt omkring två dagar.
Med unghästen som jag bara haft sen i mars är jag lite mer observant med och lite fler lugna dagar. Alla hästar är ju olika känsliga.
Men en vecka känns mycket?

Jag har varit med om hästar som reagerar på vaccination med att få feber och bli stela i halsen. Detta kommer dagen efter vacc och sitter i 3-4 dgr. Vis av detta gör jag inget alla m hästarna dagen efter vaccinationen. Om en häst får en reaktion får den vila helt tills den är ok. En häst som inte reagerar tar jag det lugnt med 2-3 dgr och rider sedan som vanligt

Det handlar ju som ngn redan varit inne på att med vaccin är det alltid individ baserat hur de kan reagera osv. Grunden ang vaccin är att inte anstränga hjärtmuskeln med tungt ansträngande arbete och att utöver det givetvis vara uppmärksam på hur djuret verkar i allmäntillstånd . Utifrån det som en kanske lite mer välartikulerad veterinär skulle uttryckt det så definitivt ta det lugnt ett par dagar och sen kan du säkert belasta hästen lite hyfsat vettigt lugnt efter det ytterligare några dagar utan verkligt hård ansträngning för hjärtat även om du rider på lite mer normalt . Så gör jag med mina och håller koll ngn vecka utifrån det lite extra . Tempa kan man också göra om man är osäker .
Det influensa vaccin man använde bakåt i tiden för några årtionden sen har jag förstått det som var lite annorlunda och då rekommenderades en veckas lugn skritt alternativt vila .

Ponny vaccinerades idag av veterinär modell gamla gardet. Han fick för både influensa och stelkramp. Frågade veterinären om det fortfarande är lugnt två-tre dagar och dagar som gäller men han rekommenderade endast skritt i en veckas tid. Hur gör ni?

(Jag har inget emot att skritta en vecka på veterinärs order, har bara inte hört det förut)
Jag har ridit samma dag och tagit de lugnt dagen efter bara. Enligt veterinär.

Det handlar ju som ngn redan varit inne på att med vaccin är det alltid individ baserat hur de kan reagera osv. Grunden ang vaccin är att inte anstränga hjärtmuskeln med tungt ansträngande arbete och att utöver det givetvis vara uppmärksam på hur djuret verkar i allmäntillstånd . Utifrån det som en kanske lite mer välartikulerad veterinär skulle uttryckt det så definitivt ta det lugnt ett par dagar och sen kan du säkert belasta hästen lite hyfsat vettigt lugnt efter det ytterligare några dagar utan verkligt hård ansträngning för hjärtat även om du rider på lite mer normalt . Så gör jag med mina och håller koll ngn vecka utifrån det lite extra . Tempa kan man också göra om man är osäker .
Det influensa vaccin man använde bakåt i tiden för några årtionden sen har jag förstått det som var lite annorlunda och då rekommenderades en veckas lugn skritt alternativt vila .
Det är helt klart individuellt- jag har en häst ( nu 6 år) som har reagerat ordentligt 3ggr. En häst på 10 år reagerade plötsligt på ett vaccin. Av 6 hästar som fått av samma batch har alltså en eller två reagerat m feber och rejäl stelhet i halsen - de andra har inte reagerat alls! Vid annat tillfälle när hästarna fått av samma batch men annat vaccin har ingen reagerat! Man måste helt enkel vara lite observant och anpassa efter hästen!

Det är helt klart individuellt- jag har en häst ( nu 6 år) som har reagerat ordentligt 3ggr. En häst på 10 år reagerade plötsligt på ett vaccin. Av 6 hästar som fått av samma dos har alltså en eller två reagerat m feber och rejäl stelhet i halsen - de andra har i inte resgrat alls! Man måste helt enkel vara lite observant och anpassa efter hästen!

Ja verkligen - precis . Det är ju heller inte några konstigheter, självklart råder inga medicinska generella direktiv som de skulle vara huggna i sten för ngn levande varelse. Inkl människor men skillnaden där är ju att vi kan tala för oss själva och någonstans göra egna val utifrån hur vi känner oss om än bara subtila känningar och nedsatt ork osv, pga infektion. det kan ju inte hästarna.... Hur man reagerar handlar ju från gång till gång även om ytterligare faktorer, som man inverka. Råkar du ha ngt annat småskit i kroppen just i samband med vaccination även om det småskitet aldrig hade gjort sig synligt så mkt så kan ju reaktionen bli annorlunda . Inga större konstigheter som sagt, men som du är inne på verkar många ibland inte förstå helhetsbilden.

Jag gör inget pulshöjande alls på 4 dygn. Sedan jogging ett par dagar innan arbete igen. Ett år roade jag mig med att temp alla mina 6 hästar 3 ggr/dygn de första 4 dygnen efter vaccination. Ungefär ½ hade höjd temp vid någon av tempningarna så visst har deras kroppar något att jobba med dagarna efter vaccination. Ingen av hästarna fick någon svullnad eller nedsatt AT. En hade lite höjd temp vid mer en tempning.
Alla var tidigare vaccinerade. Unghästar SWB 3+3+4+6 år. En äldre shettis och ett fullblod över 20 deltog i min ministudie.

Rolig tråd förresten, har vaccinerat idag...

Vi tar det alltid lugnt en vecka efter vaccination. Hellre ta det lite lugnt "i onödan" än riskera att något går fel. Finns liksom ingen anledning att forcera det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv