efter promenad med min hund

S

susbrk

Är jätte ledsen nu.. jag har en hund som är 14månader, han går upp o ner i sin könsmognad o är jobbig nu när vi är på promenad..han fastnar vid lukter o reser ragg när vi möter andra hundar o mäter sig med andra hanar som mäter tillbax..

Men nu idag så blev allt sååå himla fel..han är trotsig o tuff o jag får ibland ta han när han mopsar upp sig o han kan ibland försöka skruva sig ur greppet men nu var det jääänge sen vi hade en sån här dust.
Det var så här att vi mötte en liten hund, min gick o kikade o så men inget värre, men den andra hunden gick o morra o skällde hela tiden o hoppade mot min..inte nära men...Men när vi gått förbi börja min o morra o skulle fram till denna..säkert bara för o nosa men det fick han inte..och bara så, så tappar jag honom...tanten med den lilla drog upp sin hund i kopplet o jag blev skit arg o gick fram till min...då fortsätter han o morra o försöker komma åt mina händer som jag försöker ta om nosen (vilket bara var dumt) men så försöker jag att lägga honom på rygg men allt blir bara så fruktasvärt.-...för han fortsätter o morra o ska till den andra hunden..
.folk går förbi sen (när jag satt min hund upp o kollar han argt i ögonen) o frågar hur det går o jag vägrar o svara...fan vad arg o förstörd jag känner mig för det bästa hade väl varit att bara låta bli honom o gå förbi...

Är han förstörd nu?? Kommer han att vilja bita mig o andra? Eller är det så här i denna åldern?? Hela hans kull är tuffa självständiga hundar..o de är trotsiga...men har jag förstört han??

Sv: efter promenad med min hund

Förstörd är han väl knappast. Men det verkar helt klart som att du behöver få lite hjälp med att klara ut din hund. Går du några kurser med honom?

Och en fråga till; vad har du för halsband och koppel? Har man en stor hund som visar aggresivitet mot mötande hundar så får man inte tappa den. Men visst är det lättare sagt än gjort.

Ta det lugnt, slappna av (både för din och hans skull! :smirk:), det du beskriver har nog många råkat ut för och loppet är inte alls kört! Han är i sin värsta ålder, som en 14årig kille, och honom disciplinerar man inte med stryk och kedjor! Ja, ha ett bra halsband så du kan HÅLLA honom (jag tappade min tokiga 1åring så sent som i förrgår...), kopplet runt handleden. Försök sen, under denna jobbiga tid, att inte provocera honom med jobbiga situationer, hundmöten etc. Lättare sagt än gjort, men gör så gott du kan! Han är INTE förstörd, söta du! Gör glada, positiva saker, som ger honom glädje och förtroende för dej! Provocera honom inte! Tryck inte ner honom utan försök ignorera skitbeteendet så gott det går och ta honom snabbt därifrån. Han blir en bra hund ska du se!

förstörd är han kanske inte, men ditt ledarskap försämras oerhört av sådana händelser. försök aldrig brotta ner en hund i affekt, det kan skada er båda allvarligt. jag är inte ett stort fan av halti, men i ditt fall hade jag satt på en. du får inte tappa din hund!

leta sedan reda på en tränare, via SBK eller privat. det är så svårt när man är ensam och inte riktigt vet vad man ska göra.

Tack...efter att ha varit gör ledsen är jag nu uppe från gropen igen......:smirk:

Jag går på kurs men har inte haft såna problem där...men jag ska dit till veckan o ska ta upp det då.

Då jag tappade honom var det inte för att han drog utan för att jag helt enkelt inte hade tag om kopplet riktigt..i vanliga fall har jag ett halsband som är tunt...det är retriever funktion. Han drar inte när vi är ute ensamma men har skaffat anti-drag sele för att kunna använda då jag är ute i situationer då han har tendens att dra.. Har provat halti men det går inte att vänja honom vid den...han ålar sig o stressar upp sig bara så det fungerar inte alls.

Jag håller med om det att inte brotta ner honom...o jag skulle aldrig ha brytt mig alls....men...det var en sån där promenad som man nästan ångrar totalt...lätt o vara efterklok.

Tack för att ni inte idiotförklarade mig...Detta är min första hund...

Kram:bow:

Släng anti-drag-selen och köp dig ett kedjestryp och ett rejält läderkoppel.

Jag har det. o selen.

Tack för allt stöd...igen...

Idag har vi gått ett blodspår för första gången o det gick jätte jätte bra!!:bump:

Så han är inte pajjad!!! :D

Ville bara säga att han är min gulleplutt igen..

Är det ngn som prövat D.A.P. halsband på hundar som stressar upp sig vid hundmöte?

Är han riktigt stark, hjälper inte ett kedjestryp, tro mig! Såvida du inte sätter det uppe vid öronen, men det är inte schysst. Vänj honom vid en välsittande Halti, ta det sen jäääättelugnt, passera den andra hunden på så långt avstånd du kan, Haltin håller honom intill dig utan våld, brottningsmatch, etc. Han måste inse, att man kan passera andra hundar i säkerhet och lugn, för det är ju tydligt att han gör sina utfall pga rädsla! Vilken lättnad för honom när han inser att det inte är livsfarligt att möta andra hundar! Börjar du vrålslita i ett kedjestryp bekräftar du bara hans åsikt, att hundmöten är skitläskiga och våldsamma.
Jag har på senare tid ändrat uppfattning om Haltin, som inte gör det minsta våld på hunden, inte gör ont (om man inte rycker i den men det behöver man ju inte), men kan visa hunden att det är okej och behagligt att gå lugnt vid matte/husses sida. En befrielse faktiskt!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka