Efter omstridd video – böter för danska Carina Cassøe Krüth

Danska ridsportförbundets disciplinnämnd har nu tagit beslut om vilka konsekvenser den omstridda videon som ska visa Carina Cassoe Kruth piska en häst får för ryttaren. Särskild hänsyn tas till att videon är två år gammal, ryttaren slipper avstängning men ska betala böter.
 
Det vet jag inte förstås. Men så här långt har jag inte fått vetskap om blå tungor, piskrapp etc inom hoppsporten.

När eller om det kommer fram, med samma flata argument som man nu gett, då gör jag annat på GHS.
Fula piskrapp förekommer helt klart inom hoppsporten också.
Fuchs är inte sen med att rappa till hästarna i både huvudet och på rumpan inne på banan utan påföljd, vill nog inte veta hur det ser ut hemma på träning

Här är bara några av de tillfällen det förekommit:
 
Fula piskrapp förekommer helt klart inom hoppsporten också.
Fuchs är inte sen med att rappa till hästarna i både huvudet och på rumpan inne på banan utan påföljd, vill nog inte veta hur det ser ut hemma på träning

Här är bara några av de tillfällen det förekommit:

Påminner även om videon med Katie Monahan-Prudents instruktioner:

“I have this thing with my whip that I call ‘smacking back.’ The reason we have a whip is to use it properly when a horse refuses to obey. And horses need it!” Katie Prudent states. “You know, animal rights activists have no idea how to train a horse. Sometimes, they need a good thrashing.”

 
Känns på något sätt lite passande att det här är reklamen som kom upp i den här tråden.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240814_115048_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240814_115048_Samsung Internet.jpg
    108,9 KB · Visningar: 63
Danskarna är ändå inte helt handlingsförlamade, nu blir det stopp för Carina på UVM också:

https://www.ridehesten.com/nyheder/info-om-carina-cassoe-kruths-uvm-deltagelse/110480

Kanske inte riktigt bara var "shake it off" som hennes sjukt nonchalanta instagram-inlägg ville antyda efter att piskvideon först blev känd.

Apropå Danmarks handlingsförmåga så vill jag också passa på att lyfta den utmärkta podden Hesteland som envisas med att belysa problemen i särskilt dressyrsporten. Underlättar om man är halvdansk att förstå vad de säger men den är riktigt bra. Synd bara att det inte finns någon svensk motsvarighet som lika öppet och hårt trycker på alla ömma punkter gång på gång.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Turerna kring danska Carina Cassøe Krüth efter att videon med hennes hårda spöanvändning på en häst för några år sedan blev känd...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en dryg vecka sedan beslutade det danska ridsportförbundets disciplinnämnd att Carina Cassøe Krüth, som fångats på film när hon...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp