Efter omstridd video – böter för danska Carina Cassøe Krüth

Danska ridsportförbundets disciplinnämnd har nu tagit beslut om vilka konsekvenser den omstridda videon som ska visa Carina Cassoe Kruth piska en häst får för ryttaren. Särskild hänsyn tas till att videon är två år gammal, ryttaren slipper avstängning men ska betala böter.
 
Jag vet inte men jag tror ju majoriteten av de som är högst upp inom FEI är för korrupta för att bry sig om sådant som namnlistor från oss vanliga. De vill hänga med sina rika vänner i Dubai och sportens kändisar med mycket pengar och flotta hästar, dricka champagne och gå på middagar, inte bli störda av klagomål från obetydliga amatörer a la "Lille Lise", ens om det är många. Hade de brytt sig om den allmänna opinionen så har det funnits mycket att göra långt tidigare.

Med det sagt får jag ju ändå säga att jag gillar Göran Åkerström som är rakt på sak och inte fjantar med bortförklaringar, så en och annan med integritet finns där ju också i FEI.

Men en kombination av att publiken bojkottar deras evenemang + att flera större sponsorer påverkas av att förknippas med djurplågeri så de drar sig ur, det skulle förhoppningsvis ändå kunna komma åt också toppen av FEI.
Är det jag gissar på med, ingen vill ge upp lyxen och ingen vill att deras häst sjunker i värde (gäller både ägare, uppfödare och ryttare), ingen vill mista den inkomsten en bra häst får in (ägaren genom spermier eller embryo, uppfödare genom att sälja syskon eller syskonbarn till hästen).

Någon som vet vad ägg eller embryo från Wendy kan gå på i framtiden?
 
https://inside.fei.org/partners-and-supporters

Jag handlar ju inte Longinesklockor från början heller. :) Jag funderade i och för sig på att försäkra katterna i Agria, det kanske jag ska styra om då.
Nu har jag ju fått ett så fint föl i år, och när han skall registreras så hoppar jag över breeders trophy, tror jag.

Finns ingen anledning att vara med i den svängen då jag inte sympatiserar med att ta fram talanger snabbt.

Vet inte om det gör någon skillnad, men ändå.
 
Helgstrand verkar ju inte förneka sin delaktighet i alla fall, här är hans svar till DR sport:

"Jeg er helt enig med Carina i (henvisning til hendes skriftlige svar i forbindelse med bøden, red.), at der sker en tydelig fejl på videosekvensen fra 2022, som jeg beklager meget. Det skal selvfølgelig ikke ske, og det afspejler bestemt ikke den måde, jeg træner ryttere eller heste på.

I uddannelsen af heste skal hestes velfærd sættes over alt andet, og bliver der begået fejl, skal der selvfølgelig rettes op. Vi er nået langt siden 2022, men vi - trænere så vel som ryttere - fortsætter med at lære og udvikle os i vores sport."

Som att 2022 var en heeelt annan era och NU i den upplysta tiden av 2024 har vi lyckats ana att det där med att piska en häst som försöker allt den kan att vara till lags kanske inte är okej? Xenophon fattade för drygt 2000 år sedan att vad en häst gör under tvång, gör den utan förståelse och det finns lika lite skönhet i det som om man skulle piska och sporra en dansare. Det borde inte duga som ursäkt att vi behövt "lära och utveckla oss" för att ge fan i det.

Och detta besynnerliga att det hela tiden händer saker som inte alls visar hur man annars tränar hästar. Och så ändå det oturliga att det fastnar det på film. Gång på gång.
Hur kan det inte avspegla sättet han tränar ryttare på, om detta var en träning för en ryttare?

Helt makalöst att han kommer undan med ett sådant svar!
 
Hur kan det inte avspegla sättet han tränar ryttare på, om detta var en träning för en ryttare?

Helt makalöst att han kommer undan med ett sådant svar!

Jag uppfattade det som att DR hade sökt både Helgstrand och Cassöe Kruth för en intervju, men fått nöja sig med ett skriftligt svar från AH. Det blir ju inte så många tråkiga och jobbiga följdfrågor då. :meh:

Jag läste en intervju med CCK från 2021 där hon berättade att hon tränat för AH de senaste fem åren och det gav "det där lilla extra och knuffen till högsta nivån". Samt att Danciera hade lärt sig piaffera på en vecka som sjuåring. Det hade man ju velat se mer av - eller inte...
 
Jag höll i träningar för en hitrest tränare för ett gäng år sen.
En ponnytjej med dominant mor var med. Ungen slog av sin pisk under träningen och jag portade henne. Det blev ett jälkla liv på mamman.
Jag ångrade det inte.
 
Jag uppfattade det som att DR hade sökt både Helgstrand och Cassöe Kruth för en intervju, men fått nöja sig med ett skriftligt svar från AH. Det blir ju inte så många tråkiga och jobbiga följdfrågor då. :meh:

Jag läste en intervju med CCK från 2021 där hon berättade att hon tränat för AH de senaste fem åren och det gav "det där lilla extra och knuffen till högsta nivån". Samt att Danciera hade lärt sig piaffera på en vecka som sjuåring. Det hade man ju velat se mer av - eller inte...
Förfärligt. Bara sju år. Jag vill inte föreställa mig den inlärningen. :arghh: :cry::rage:

2021 - det är verkligen inte "för länge sedan".

Man KAN omöjligt komma undan nu. PKs beteende genom att vända ryggen till reportrarna, diverse andra "stjärnor" som endast kommunicerar exakt det de vill ha sagt skriftligt och framför allt den alltmer påträngande tystnaden från alla "andra", som finns runt omkring- känns extremt påtaglig.

Jag tror/hoppas/önskar att en och annan har riktig ångest nu över vad som kan komma fram. Likaså att de som ivrigt supportar och tillhandahåller hästar, tänker efter.

Jag skulle känna mig smått förtvivlad om en endaste häst från mig hade blivit tränad av antingen stallet i Kristianstad, Helgstrand, PK eller nu dessa två damer... Jag vill inte tro det värsta om människor, men jag kan inte komma på någon "kändis" som jag skulle vilja lämna hästen till.

Så mycket för detta "vi tar avstånd", som flera skrev efter tv-programmet.

Nä, jag får sluta engagera mig nu. Jag mår så jäkla dåligt och jag känner mig lurad av personer som tidigare varit förebilder.
 
Tänkte på det här med att inte stödja sponsorer, som tex @Lillgrådis var inne på... Om man inte bara undviker dem, utan även skriver till dem, om så bara till deras kundservice, då kanske det kan ha lite effekt? Tex Agria är ju så löjligt stora även bland folk som helt ärligt inte har en susning om hästar och ännu mindre om hur det ser ut med ridsporttävlingar.

Men om varje person som väljer bort dem skriver ungefär: "Hej, jag funderade på att försäkra hos er men gör inte det så länge ni sponsrar ridtävlingar" (eller vad som nu passar bättre), då kanske de upptäcker lite lättare att sådant spelar roll?

Jag själv kommer definitivt ta upp det här nästa gång jag pratar med någon från Agrias huvudkontor, det händer lite då och då. Jag är nyfiken på vad de har att säga om saken.
 
Tänkte på det här med att inte stödja sponsorer, som tex @Lillgrådis var inne på... Om man inte bara undviker dem, utan även skriver till dem, om så bara till deras kundservice, då kanske det kan ha lite effekt? Tex Agria är ju så löjligt stora även bland folk som helt ärligt inte har en susning om hästar och ännu mindre om hur det ser ut med ridsporttävlingar.

Men om varje person som väljer bort dem skriver ungefär: "Hej, jag funderade på att försäkra hos er men gör inte det så länge ni sponsrar ridtävlingar" (eller vad som nu passar bättre), då kanske de upptäcker lite lättare att sådant spelar roll?

Jag själv kommer definitivt ta upp det här nästa gång jag pratar med någon från Agrias huvudkontor, det händer lite då och då. Jag är nyfiken på vad de har att säga om saken.
Det tycker jag är en lysande idé, men man får då se till att få kontakt med den som har inflytande och inte prata med dem som inte för informationen vidare.

Jag tänker så med hingstval. Nu är det inte aktuellt för mig att avla mer (på ett tag, vågar inte säga aldrig mer), och jag har varit väldigt förtjust i Zafferano och de andra hingstarna hos Skeppstrand. Men deras samarbete med PK och andra elitryttare skaver.

Ingen kommer att bry sig om jag inte bokar hingst hos dem, men om jag hör av mig och ärligt beskriver att jag avstår deras hingstar med motiveringen att jag inte vill bidra till PK, så kanske mitt och då förhoppningsvis fler samtal gör skillnad?

Om inte annat kan man notera hur bemötandet är?

Men åter till ditt förslag! Vilka företag sponsrar dressyrtävlingar på elitnivå?

Shoot!
 
Vad gäller svenska ridsportförbundet är huvudsponsorn Folksam
Sen har vi ATG Granngården och Stora Enso
Till FEI är den stora sponsorn Longines men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en klocka :crazy:
Galet det där med märkesklockor egentligen
Även Agria är sponsor till FEI och här skulle många kunna göra skillnad genom att byta försäkringsbolag
 
Jag har tidigare mejlat Susanna Nygren (Aftonbladet) med några uppskattande ord, gissar att de får en del skit också så kanske kan det göra något att berätta att vi är många som välkomnar en kritisk granskning.
Vad bra!

Jag kan tänka mig att de får utstå en hel del hot och att man försvårar arbetet för dem.

Min erfarenhet är att när organisationen har en del smutsig byk så anklagas media ofta för att vara ett problem och man kan göra mycket för att försvåra medias granskning.
 
  • Gilla
Reactions: via
Vad gäller svenska ridsportförbundet är huvudsponsorn Folksam
Sen har vi ATG Granngården och Stora Enso
Till FEI är den stora sponsorn Longines men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en klocka :crazy:
Galet det där med märkesklockor egentligen
Även Agria är sponsor till FEI och här skulle många kunna göra skillnad genom att byta försäkringsbolag
Jag är kund i Folksam och jag skall genast författa ett brev till dem. Kanske är jag inte beredd att lägga om alla mina försäkringar men skall påtala hur deras sponsring påverkar mitt förtroende för dem.

De kan få sponsra segling istället, det hade inte gjort mig någonting.

Longines blir svårare att kontakta. Jag som "icke-kund" har åsikter om deras marknadsföring och jag kommer ändå aldrig köpa något...
:idea::angel::crazy:
 
Jag är kund i Folksam och jag skall genast författa ett brev till dem. Kanske är jag inte beredd att lägga om alla mina försäkringar men skall påtala hur deras sponsring påverkar mitt förtroende för dem.

De kan få sponsra segling istället, det hade inte gjort mig någonting.

Longines blir svårare att kontakta. Jag som "icke-kund" har åsikter om deras marknadsföring och jag kommer ändå aldrig köpa något...
:idea::angel::crazy:

"Hello Longines, I am an amateur rider and horseowner from Sweden and I spend all that I earn on my horses so I am not a rich person. But sometimes I buy what we in Sweden call a trisslott. They say that plötsligt händer det and one day I might win a lot of money. Who knows?! Then I could afford one of your watches if I wanted to. But even so I wouldn't buy one because it sucks that you sponsor FEI as long as they allow horse abuse. Think about that! Have a lagom nice day."

❓
 
"Hello Longines, I am an amateur rider and horseowner from Sweden and I spend all that I earn on my horses so I am not a rich person. But sometimes I buy what we in Sweden call a trisslott. They say that plötsligt händer det and one day I might win a lot of money. Who knows?! Then I could afford one of your watches if I wanted to. But even so I wouldn't buy one because it sucks that you sponsor FEI as long as they allow horse abuse. Think about that! Have a lagom nice day."

❓
Det där borde du skriva på deras facebook sida :up:
 
Bojkotta kommer jag att iaf att göra. GHS i år bestod av bland annat dressyr på programmet för oss.
Nästa år kommer vi kanske att titta, men skippar de biljetter där det förekommer dressyr.

Jag har tappat allt förtroende för sporten. Precis allt. Finito. Borta.

Min och min familjs biljetter kommer inte knäcka sporten, men jag hoppas att fler tänker till. Vi är många hästälskare som ser fram emot GHS varje år, jag hoppas många av oss låter bli dressyrtävlingarna, och väljer annat.

Kommer inte någon på dessa tider, tänk om.... ? Vad skulle hända? Tomt på läktarna, tomt på mässan. Inga applåder för någonting.

En lockande och nästan kuslig tanke.
Alltså, jag håller med dig i sak. Men vad får dig att tro att det är bättre i andra grenar?
 
Tänkte på det här med att inte stödja sponsorer, som tex @Lillgrådis var inne på... Om man inte bara undviker dem, utan även skriver till dem, om så bara till deras kundservice, då kanske det kan ha lite effekt? Tex Agria är ju så löjligt stora även bland folk som helt ärligt inte har en susning om hästar och ännu mindre om hur det ser ut med ridsporttävlingar.

Men om varje person som väljer bort dem skriver ungefär: "Hej, jag funderade på att försäkra hos er men gör inte det så länge ni sponsrar ridtävlingar" (eller vad som nu passar bättre), då kanske de upptäcker lite lättare att sådant spelar roll?

Jag själv kommer definitivt ta upp det här nästa gång jag pratar med någon från Agrias huvudkontor, det händer lite då och då. Jag är nyfiken på vad de har att säga om saken.
Agria sponsrar ju även SKK och deras enormt slapphänta hantering av trubbnosaveln. Jag har bojokottat dem för det i många år.
 
Alltså, jag håller med dig i sak. Men vad får dig att tro att det är bättre i andra grenar?
Det vet jag inte förstås. Men så här långt har jag inte fått vetskap om blå tungor, piskrapp etc inom hoppsporten.

När eller om det kommer fram, med samma flata argument som man nu gett, då gör jag annat på GHS.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Turerna kring danska Carina Cassøe Krüth efter att videon med hennes hårda spöanvändning på en häst för några år sedan blev känd...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en dryg vecka sedan beslutade det danska ridsportförbundets disciplinnämnd att Carina Cassøe Krüth, som fångats på film när hon...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp