Efter omstridd video – böter för danska Carina Cassøe Krüth

Danska ridsportförbundets disciplinnämnd har nu tagit beslut om vilka konsekvenser den omstridda videon som ska visa Carina Cassoe Kruth piska en häst får för ryttaren. Särskild hänsyn tas till att videon är två år gammal, ryttaren slipper avstängning men ska betala böter.
 
Jag har slutat förvånas. När jag var barn trodde jag att det var talang som gjorde att dessa ryttare kunde rida och utbilda hästar till den nivån man såg på TV. Idag vet jag att det i många fall snarare handlar om hur illa man är villig att behandla hästarna för att komma dit man vill.

Jag har skrivit det i en annan tråd på samma tema och skriver det här igen. Stora delar av den moderna elitsportdressyren är inte ett dugg bättre än de "dansande" hästarna man ser i många andra delar av världen (som vi här i väst är så snabba med att förfasa oss över, med all rätt givetvis) där man också lär hästen sina konster genom vidriga metoder...
 
Jag finner inte ord, tårarna bara rinner.

Jag tror jag här och nu tappade alla illusioner om att det som framkommit hittills handlat om några synnerligen elaka typer.

Jag tror inte det längre.

Detta är systematiskt djurplågeri i hela branschen.

De som håller på på denna nivån kan aldrig vara "förvånande" längre eller påstå "att de inte kände till".

En kändis till som säger att de inte visste, och jag kommer att veta att även den är en förbaskad skurk.

När kommer de elitryttare fram som berättar precis hur det är, och vad de själva gjort, för att de faktiskt vill få en total förändring. Total förändring.

När kommer de?

Eller är alla lika mycket ynkryggar som PK?
 
Eller är alla lika mycket ynkryggar som PK?
Jag tror faktiskt det, och dom håller varandra om ryggen allihop. Inte ens chans att dom som är så bra med sina hästar och träning inte har sett hur dom andra behandlar och hanterar sina hästar. Dom medvetet lägger sig förmodligen inte i vilket gör hela ridsporten ganska så körd. Om dom som inte är i den bryr sig nog så kommer man aldrig åt dom här människorna.
 
I år var första gången som jag inte kollade på ridsport på OS.
Jag orkar inte med att stötta detta längre. I början trodde jag det bara var några stycken som misskött sig men det har varit för många skandaler och flata reaktioner.
Vad kan vi som publik göra? Bojkotta? Ifrågasätta förbund?
 
I år var första gången som jag inte kollade på ridsport på OS.
Jag orkar inte med att stötta detta längre. I början trodde jag det bara var några stycken som misskött sig men det har varit för många skandaler och flata reaktioner.
Vad kan vi som publik göra? Bojkotta? Ifrågasätta förbund?
Bojkotta kommer jag att iaf att göra. GHS i år bestod av bland annat dressyr på programmet för oss.
Nästa år kommer vi kanske att titta, men skippar de biljetter där det förekommer dressyr.

Jag har tappat allt förtroende för sporten. Precis allt. Finito. Borta.

Min och min familjs biljetter kommer inte knäcka sporten, men jag hoppas att fler tänker till. Vi är många hästälskare som ser fram emot GHS varje år, jag hoppas många av oss låter bli dressyrtävlingarna, och väljer annat.

Kommer inte någon på dessa tider, tänk om.... ? Vad skulle hända? Tomt på läktarna, tomt på mässan. Inga applåder för någonting.

En lockande och nästan kuslig tanke.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Turerna kring danska Carina Cassøe Krüth efter att videon med hennes hårda spöanvändning på en häst för några år sedan blev känd...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en dryg vecka sedan beslutade det danska ridsportförbundets disciplinnämnd att Carina Cassøe Krüth, som fångats på film när hon...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp