Efter lite om och men så har jag lyckats..

astronaut

Trådstartare
..men min "kompis" är förbannad på mig.

De köpte en hund på 6 månader då den redan var rumsren. De första veckorna gick bra. Men sedan började de arbeta igen och hunden var ensam 8-10 timmar timmar i sträck - 30 min då en person gick ut med hunden på dagen.

Jag föreslog att de skulle skaffa en hundvakt eller en dagmatte men nej då, de hade inte råd (läs: de tyckte sprit och alkohol var viktigare).

Jag orkade egentligen inte föra någon vettigare diskussion med henne men hon lyssnade till slut och lämnade över hunden under arbetstid till sin mamma. Men, hennes mamma är i princip aldrig hemma hon heller.

När hon fick reda på att jag hjälpte min syster med sin hund dvs: byggde en plats hemma hos henne där barnen inte kan komma och störa honom (eller ja, störde gjorde väl inte barnen men en plats där hunden kunde få vara själv om han nu tyckte barnens spring inomhus skulle bli för jobbigt) så köpte min kompis en liten bur.

Hunden fick vara i den buren i två veckor under tiden de jobbade.
Och för någon vecka sedan så fick jag ett litet utbrott om att en så pass ung borde egentligen inte vara hemma så mycket själv, visst man behöver inte vara med hunden varje minut men man måste ju ändå se till att hunden får den motion den behöver. Och att jag anser att hunden är en levande varelse som borde gå framför alkoholen och festandet då man själv väljer om man ska ha hund eller inte. En hund är inte en sak man bara kan lämna ensam mer än halva dagen.

NU äntligen har personen lyssnat, hon har skaffat dagmatte till hunden och hunden mår förhoppningsvist lite bättre. Har inte träffat henne sedan min kompis blev förbannad på mig. Hon skriver bl.a i sin blogg över hur tråkigt det är att gå miste om dessa fester för att hon inte har råd då hon betalar en "kärring" pengar för att ta hand om hennes hund.

Nåväl, jag struntar i om min kompis är sur på mig, bara hunden har mer sällskap än innan och inte behöver vänta 8-10 timmar på att få gå ut.

Men nu är frågan: Skulle det vara så att hon avskaffar sig dagmatten, är det någonstans jag kan hjälpa hunden med? Djurskyddsinspektören? Hunden har ju leksaker m.m men nu är det ju mest de långa ensamma timmarna och bristande av motionen.

Sv: Efter lite om och men så har jag lyckats..

Ja usch man känner sig så maktlös när folk inte lyssnar på "hundvett". Känns som man dunkar huvudet i väggen, gång på gång. Har själv en arbetskamrat som har en del nybörjarfel, men som vägrar lyssna när man försöker hjälpa.

Jag vet egentligen inte hur du kan gå vidare sen, tänkte bara skicka lite styrke tankar!!

Lycka till!

66 som har kollat men bara en som har kommenterad?
Trodde man kunde få mer hjälp här...

Jag kan inte djurskyddsbestämmelserna för hund. Har för mig att det åtminstonde var på tal om att införa regler för hur många timmar det fick gå mellan rastning av hund (6 timmar, tror jag?)

Djurskyddslagen går att läsa på internet. Och det krävs brott mot den för att en djurskyddsinspektör skall kunna göra något. Hur dem går till väga är beroende på bristerna.

Det man kan göra är att kontakta kommunen (där man misstänker brott mot djurskyddslagen) och begära att prata med dem som har hand om djurskyddet. Förklara läget och hoppas att de kan göra något. (tror att dem är skylldiga att åka ut och kontrollera vid misstanke om djurplågeri men är inte säker)

Man blir nästan rädd när man inser hur många idioter det finns!!

kunna göra något. Hur dem går till väga är beroende på bristerna.

Det man kan göra är att kontakta kommunen (där man misstänker brott mot djurskyddslagen) och begära att prata med dem som har hand om djurskyddet. Förklara läget och hoppas att de kan göra något. (tror att dem är skylldiga att åka ut och kontrollera vid misstanke om djurplågeri men är inte säker)

Ja och du kan anmäla anonymt om du vill.

Så hemskt, men man blir inte förvånad.. finns nog många hundar som har det sådär..

Eftersom det inte går att prata med tjejen, och hon tydligen inte är nöjd med att ge sin hundvakt en slant för att hon passar hennes hund, borde hon ta sig en rejäl funderare om hon ens ska ha hund. Förmodligen så ser hon säkert inget problem i att hunden är ensam så länge, den blir ju rastad :eek: Det brukar låta så iaf..

Jag har faktist egentligen ingen aning om vad man kan göra i såna här situationer, men att kontakta djurskyddet och fråga om råd är ju inte helt fel iallfall..

Önskar dig lycka till!

Det finns många hundar vars ägare arbetar och är hemmifrån många timmar med undantag för rastning under lunchen.

Jag tror inte att djurskyddet kan göra något där. Så länge djuren får mat, vatten och blir rastat och inte har obehandlade skade eller sjukdomms symptom så ...

Det finns många hundar vars ägare arbetar och är hemmifrån många timmar med undantag för rastning under lunchen.

Jag tror inte att djurskyddet kan göra något där. Så länge djuren får mat, vatten och blir rastat och inte har obehandlade skade eller sjukdomms symptom så ...

Nää jag förstår att det är svårt att göra något åt det, och det är ju inte särskilt lätt att bevisa heller.. det är bara synd att det är många hundar som har det såhär..

Man kan åtmindstonde ringa och fråga om råd, det skadar aldrig.. Vem vet, det kanske finns NÅT dom kan göra iaf..

Ja det är sorgligt...

Kanske ska du fråga henne varför hon överhuvudtaget skaffade hund:confused:
Jag kan verkligen inte förstå varför folk "ska ha" när de ändå inte har tid för det:confused:

Tyvärr är det ju likadant med barn, folk ser inget fel i att lämna dem på dagis 10-11 timmar/dygn:(

Visst att inte alla kan ta hand om barn och djur dygnets alla timmar, men om man vet att djuret kommer vara ensam hela dagarna så är det ju bättre att skaffa fiskar:crazy:

Jag kan inte djurskyddsbestämmelserna för hund. Har för mig att det åtminstonde var på tal om att införa regler för hur många timmar det fick gå mellan rastning av hund (6 timmar, tror jag?)

Den lagen gäller från och med 1 maj, men som du mycket riktigt skriver, så handlar den inte om hur länge hunden får vara ensam, utan hur ofta den bör rastas, vilket alltså är var 6:e timme. Det är alltså ur lagstiftningssynpunkt helt OK att lämna hunden 4 timmar, komma hem och rasta den, och därefter lämna den 4 timmar till. Dessutom vill jag minnas att det står just bör i paragrafen, vilket ju innebär att den inte är direkt tvingande.

Men nu är frågan: Skulle det vara så att hon avskaffar sig dagmatten, är det någonstans jag kan hjälpa hunden med? Djurskyddsinspektören? Hunden har ju leksaker m.m men nu är det ju mest de långa ensamma timmarna och bristande av motionen.

Nej, så länge någon går ut med hunden mitt på dagen, så uppfyller ägarna de krav som finns i djurskyddslagstiftningen. Förutsatt att hunden har tillgång till mat och vatten, förstås, och att den inte är bunden inomhus. Den får heller inte stängas in i bur under den tid den är ensam, det är bara tillåtet i samband med transport och vid tävling eller i samband med jakt. Hur mycket motion en hund behöver finns inte reglerat i lag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 510
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 379
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin