efter kotledsbehandling???

delfi

Trådstartare
En kotledsinflammation i ett framben har blivit behandlat i tre omgångar på hästen, 19 år, är nu friskförklarad med att efterbeh. med boxvila ett par dagar, sjukhage, skrittas m.m. Finns det någon som, tex jag, som tycker/har tyckt att hästen inte alls känns frisk som nu i läge ett. Skulle kommit igång med 20 min skritt/dag kontinuerligt för en vecka sen men av olika anledningar blev det en vecka i vanligt stor hage istället. Är det så att det kommer att bli bättre när skrittandet kommer igång? Hästen snubblar till emellanåt och då mest om det är ojämn mark.Enligt vet. så gav man bara tre behandlingar och jag tänkte inte på att fråga vad det fanns för alternativ om det inte blev bra. Jag behövde inte komma på efterkontroll om inget speciellt uppstod. Kommer nu att börja skritta varje dag nu men är lite nyfiken om hur ni andra upplevt veckorna efter behandlingarna. Har så gamla hästar blivit friska med tiden? Vet inget om hästens historia

Sv: efter kotledsbehandling???

Jag hade låtit hästen vila ett par månader. Igångsättnings scheman kan ibland vara lite för tuffa.

Jag kan också tycka så, men det sitter någonstans i bakhuvudet på mig att det är läkande att promenera. Att en inflammation inte självläker med vila. Men min fråga var egentligen, om man tycker behandlingarna inte ser ut att ha hjälpt, men kanske rätar till sig med tiden (med promenader). Jag ska ringa vet. och höra, tänkte bara höra om någon hade haft samma känsla som jag.

Skritta på helt plan mark. Jag får för mig att "kotledsinflammation" ofta i själva verket är ledbands/ligamentskador.

Aktiv vila har man ju genom forskning kommit fram till är det bästa i väldigt många fall.
Därför har man ju gått ifrån boxvila i många fall, det är lika på människosidan att man förespråkar lättare rörelse än sängliggande rent generellt.

Musklerna behöver syresättas och blodcirkulationen fungera och det ligger ju i botten om man är stilla och då blir man stel och får ont av det istället.
Även leder osv behöver röra sig för att fungera.

Så skrittpromenader för hand låter i mina ögon som en bra igångsättning.

Har (tyvärr) egen erfarenhet av att ha haft en gammal häst med ledbesvär. Min erfarenhet säger att boxvila är absolut sämst för en äldre häst med denna problematik, de behöver röra på sig (kontrollerat och utan stor belastning) för att hålla lederna välsmorda och rörliga. Jag skulle så snart som möjligt se till att komma igång med dagliga promenader (rakt fram på bra underlag) som efter hand utökas i längd. Så småningom kan man lägga in kortare joggingpass (fortfarande för hand). Daglig utevistelse i stor hage är också nödvändigt, de stelnar snabbt om det blir för många timmar av stillastående. När hästen börjar kännas fräsch igen kan man övergå till att rida lite smått igen. Märker man ingen märkbar förbättring efter 2-3 veckor är det nog dags för ett nytt veterinärbesök för vid det laget bör alla leder ha hunnit smörja upp sig, har de inte det så kanske inflammationen inte försvunnit.

Sista vändan min gamling var dålig fick jag tips av veterinären att ge tillskott av hyaluronsyra eftersom det ska hjälpa till att smörja lederna. Vet inte om det bidrog nåt, men man gör ju vad man kan.

Jag skulle ha kunnat skriva ditt svar själv, har nämligen samma tänk som du. Har nu kommit igång med daglig skritt på rakt spår. Jag fick svar på min egentliga fråga också.......att om det inte visats sig bli bättre inom 2-3 veckor kontakta vet igen. Då måste det finnas fler som inte ser en frisk häst efter behandlingarna, även att, som min vet friskförklarat hästen (med efterkommande reab). Tack till er andra för era svar, det hjälper alltid med lite respons

Om hästen inte är fräsch så sitter grundproblemet någon annanstans. Något är missat. Avlastning från hälta bak (ofta högt) eller ligamentskada fram, som någon skrev. Ont i rygg?
Är benet med kotledsinfl ultraljudat?

Byta veterinär?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka