Efter kolik vård

Elizette

Trådstartare
ja som rubrken säger.. vad bör man tänka på efter ett kolik fall?

totton min fick en riktigt skum släng av relativt allvarlig kolik igår, allt gick bra.. men jag kännde inte att jag fick någon direkt information på mina frågor angående dagarna som kommer nu efteråt.

Mycket hö, mycket vatten, ta det lugnt, var väl det som min vet. klämde ur sig.

kraftfodret, öka succsesivt? bör man tänka på att se om foderstaten gällande mängd hö vv kraftfoder ( bör kanske tillägga att han står på en foderstat a 11 kg hö/dag )
olja i maten?
andra tillskott som är bra för magen ?
foderbyte hur pass långt efter kan man börja tänk på det ? ( något som jag planerat att börja med i dagarna men vågar inte just nu pga hans mages tillstånd )
motion, röra sig? när återgår jag till hårt arbete igen? riklinjer utöver hästens allmäna hälsa?

hans allmän tillstånd är bra, och var det mer eller mindre direkt efter anfallet, blev dåligt väldigt väligt fort, och sen bra väldigt fort igen. Känns inte som att han har några direkt biverkning, väldigt pigg och allmänt god kondition.

var mitt första kolik fall och just nu känns det som att jag vill behandla honom som porslin, är så otroligt rädd för att det ska hända igen :crazy:

några tankar, funderingar eller allmän info?

*mycket tacksam*

/// Elizette

Sv: Efter kolik vård

Det hänger lite på VAD för kolik dinhäst hade ,,,men lite allmänt råd. minska ca 2 -3 kg hö .och öka dag vis med ett kilo hö per dag tills totto kommer upp till max giva.Ta bort kraft fodret helt några dagar, olja .kli.linfrö är bra för magen.

Vad får han/hon för mat?
Går den ute på gräs fortfarnde?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 365
Senast: Sesca
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10