Efter inflammation: stel i höger bak?

annan1

Trådstartare
Ni kanske sett mina trådar om min fjordvalack som visade sig ha inflammationer i bakknän och hovleder. Nåväl, vi är två veckor in i viloperioden efter behandlingen (tuppkam + kortison) och ska tillbaka till kliniken om en vecka. Han står i sjukhage och skrittas för hand 20 minuter per dag, verkar pigg och glad (men det är hans standardhumör).

När vi promenerar skrittar han på fint, inga synliga hältor eller så. Men, jag tycker att han rör sig stelt i höger bak. Inget överdrivet, det ser bara just lite stelt ut, som att han inte riktigt kan/vill ta ut steget.

Nu ska han ju undersökas igen snart så jag antar att jag får veta mer då, men jag vill gärna höra spekulationer kring detta. Personligen tror jag att hela upphovet till inflammationerna sitter i just höger höft/bak. Och eftersom det fortfarande ser stelt ut, gissar jag att ledbehandlingarna på kliniken inte kommer att ha gett resultat.

Finns det någon som vill spekulera kring var problemet kan sitta? Någon som haft en häst med liknande symptom?

Sv: Efter inflammation: stel i höger bak?

Man kan ju tänka sig att en muskelskada/överansträngning hb kan vara grundorsaken till alla inflammationerna, nu är inflammationerna förhoppningsvis bättre men grundfelet finns kanske kvar och syns nu bättre?

Ibland kan det också bli att de blir vana att gå på ett visst sätt för att skydda sig, vilket bara det kan ge spänningar och stelheter, och det kan hända att han inte riktigt vågar gå på "som vanligt" för han är rädd att det ska göra ont?

Jag tycker du ska ringa vår hästfysioterapeut och prata lite, hon har bra samarbete med veterinärer och kan säkert snacka med din efter nästa åb, så kanske hon kan hjälpa till att lösa upp andra spänningar osv. Skickar PM med namn.

Gärna, tack!

Han har ju "alltid" eller åtminstone länge haft höger som svagare sida. Efter kirobehandling i höstas blev det dock märkbart bättre, både i ridningen och på marken. Nu tycker jag dock att han går kortare och stelare än någonsin med höger bak (och det är fortfarande bara en liten, liten rörelsestörning, det är inte så att det är något som syns jättetydligt).

Dock, en skillnad som förbryllar mig: han är inte längre lika noga med att han vill ha mig på vänster sida som han var förut. Det måste ju åtminstone vara positivt.

Det är det säkert!
Men gamla spänningar kan ta tid och arbete att släppa på, så det är säkert bara så att det är lite kvar att göra där.

Håller med Skuggi.
Det är väldigt vanligt att första behandlingen tar bort sekundära reaktioner, först nu kan veterinären se vart det kommer ifrån från början, det är därför det är viktigt att följa upp en hältutredning, den är inte klar bara för att hästen behandlats en gång.
Det är vanligt om de har snedbelastat en längre tid att de får rätt mycket muskulära problem och spänningar, så att han blev bättre va kiropraktorn var säkert för att denne kom åt muskelproblemen/låsningar, men sedan har det återgått igen eftersom initialhältan är kvar.,
Eller så är det tvärtom ;)

Skönt med era svar, de reder ut mina tankar! :D

Men om det nu är så att den egentliga orsaken sitter i kanske höften eller nån muskel nånstans - kommer veterinären att kunna se det nu på återbesöket eller kommer hen att föreslå en ny omgång antiinflammatoriskt? (Jaja, en omöjlig fråga, jag vet.)

Min veterinär har trevligt nog ett samarbete med den fysioterapeut som Skuggi rekommenderar, så jag hoppas att de kanske kan klura tillsammans och hitta ett bra upplägg för behandling.

Eftersom han har haft ont runt om så har nog smärtan i höger bak inte synts så tydligt eftersom han har sparat på alla sina ben. Men jag tror att behandlingen har hjälpt de sekundära inflammationerna så att han nu kan avlasta sitt högra bak och då syns det bättre. Var även uppmärksam på vänster fram nu när han avlastar sitt högra bak. (de avlastar sig diagonalt ) Du kan själv känna igenom honom efter gallor eller hårda muskler i bogen och hjälpa honom genom att rykta ordentligt för att förebygga spänningar. Rykta gärna innan promenaden. Efter skrittpromenaden så kan du också locka honom att stretcha halsen med en morot. Mellan frambenen, åt höger, åt vänster och mellan frambenen igen. Allt för att hålla honom mjuk och rörlig utan att behöva gå på böjda spår.

Nu på återbesöket så kan de nog göra en bättre hältundersökning. Kanske släcka ut en led i taget i höger bak för att se vart grundproblemet sitter. Min erfarenhet är att det är svårt för veterinärerna att avgöra om problemet sitter i en särskild muskel men med samarbete med en bra fysioterapeut så kan man säkert hitta om någon muskel är extra spänd eller öm. Hittar man att det sitter i en specifik led så kan man ju spruta den eller eventuellt fortsätta den behandling han får nu.. som du säger så är det omöjligt att sia om.. Mitt tips är att fråga fråga och fråga. Varför viss behandling, vad tror de om prognosen. Kan de hitta vart det sitter, om hen inte vet säkert, hur tänker och spekulerar hen? Och så skriv ned de svar du får- det är alltid svårt att komma ihåg exakt vad de sade efteråt.

Det kan även vara bra att vara tydlig med vad man själv vill och vad man är beredd att göra för sin häst. Jag upplever det som att man kan få extra tips från veterinären om man själv är tydlig med vilken arbetssats man är beredd att lägga ned.

Veterinären kommer ju att kunna avgöra om inflammationerna i lederna är bra eller ej nu, har han gått länge med det där så kanske någon led behöver ytterligare behandling ändå.

Sedan är det lite svårt, beroende på veterinär, att klämma ur dem om de misstänker problem eller stelheter i mjukdelar.
Jag grillade veterinären när jag var inne med ponnyn, hon kände igenom noga osv men hade egentligen inga direkta anmärkningar.
Fysioterapeuten hittade jättekorta hamstrings, spänningar kring armbågar och kring bog och hals. Hon tyckte att hon hittade saker som väl stämde med hältan.
Även min veterinär har samarbete med den här fysioterapeuten, och hon tyckte typ att jag skulle lyssna vad hon sa och om fysioterapeuten tyckte att det behövdes någon ytterligare veterinär åtgärd (pratade om att spruta i musklerna i ryggen) så skulle vi komma tillbaka.

Jag har haft en del knä- och hasproblem på min ponny de senaste åren, hon är nu 20 år och i fin form. Precis som du har jag misstänkt att problemet kom från SI leden eller ryggen, men så är det nog inte i hennes fall. Det beror nog snarare på hennes ganska taskiga benställning som skulle rättats när hon var föl.

Dock är en behandling ofta inte tillräcklig så jag hade nog inte oroat mig förrän om den andra inte hade effekt, särskilt om hästen varit märkbart halt när behandlingen började. Är inflammationen ordentligt befäst kan den vara svår att bli av med. Regelbunden massage tror jag är jättebra för det blir alltid spända muskler i samband med ledproblem.

Var den halt i skritt innan behandlingen?

Troligen är den ännu inte bra. det visar sig på ÅB.

Det är av en anledning som TRAV är den gångart där hältor syns bra o böjprov än mer.
Det har gått en kort tid ännu o de kan behöva flera behandlingar samt längre vila. Provtrava inte.

Jag har inte hängt med i din hästs sjukdom:o

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 701
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka