Efter behandling av liten hälta-återbesök el ej?

stallhh

Trådstartare
ska man göra återbesök el inte?
hästen markerade lite, vet sa att det berodde på en inflammation i benet hon var 99% säker på det och skrev ut medicin och sa att hästen skulle vila i 2 veckor+ några extra dgr så medicinen hann gå ur kroppen vid en ny undersökning.
Nu har vi varit iväg på semester i 2 veckor utöver den tid hästen vilat, ska åka t ridhus och longera, om hältan är borta, ska man åka in ändå för återbesök el hade ni sakta börjat rida ?

Sv: Efter behandling av liten hälta-återbesök el ej?

ska man göra återbesök el inte?
hästen markerade lite, vet sa att det berodde på en inflammation i benet hon var 99% säker på det och skrev ut medicin och sa att hästen skulle vila i 2 veckor+ några extra dgr så medicinen hann gå ur kroppen vid en ny undersökning.
Nu har vi varit iväg på semester i 2 veckor utöver den tid hästen vilat, ska åka t ridhus och longera, om hältan är borta, ska man åka in ändå för återbesök el hade ni sakta börjat rida ?
Du skriver det själv.

Skulle aldrig longera, möjligtvis skritta uppsuttet o provtrava en gång rakt fram.

Nej longera skulle jag inte göra. Håll igång hästen lite lugnt och åk in på återbesök. Det tjänar du på i längden. Behövs det behandlas igen är det lika bra att göra det med en gång än att dra ut på det och inflammationen förvärras.

saken är den att hästen inte är halt när man rider så det märks, utan det har visat sig end på böjt spår och vid böjprov.

Ingen longering och JA återbesök! Självklart förstår jag att du vill kolla själv först men det tjänar inget till.

Jag skulle likväl inte longera då den kanske är så pass bra nu, men kan fortfarande reagera på böjprov.
Åk på ÅB eller prata med Vet hur du ska göra.
Skritt uppsuttet är ofta väldigt bra då hästen får utlopp för lite energi- kontrollerad sdn.

Men om det bara visar sig vid böjprov eller på böjt spår tycker jag halt klart att du ska åka in. Det är så dumt att sitta och gissa. Sedan har man alltid den där gnagande känslan "rör den sig inte lite ojämnt...".
Bättre att ta reda på hur det ligger till så har man ett bättre utgångsläge :)

Måste fråga också var problemet ligger, varför du drar dig för att åka på återbesök. Känns det onödigt? Onödiga pengar? Är hästen svårtransporterad? Är du orolig för vad som visas på återbesöket?

Ingen longering och JA återbesök! Självklart förstår jag att du vill kolla själv först men det tjänar inget till.

Håller med om ÅB, men förstår inte varför hon inte skulle kunna titta snabbt i trav på volt något varv för att se hur det ser ut. Det gör jag, vill inte stå hos veterinären och få en kalldusch om det är sämre eller samma som innan.

Longera som motion går givetvis bort.

vi har långt till kliniken,och svårt att ta ledigt från jobbet en hel dag som det ju går åt....hästen går ute i hage och har gjort det sedan vi var på kliniken, enl veteriären var det bara bra att den rörde på sig. men ska boka en tid, så man får vetskapen...för hältan gick knappt att se med blotta ögat när vi var inne, men den syntes ju på böjprovet. tack för era åsikter,känns bra att kunna ventilera

Det hänger väl på din blick och känsla.

Jag, tvärt emot alla andra i tråden typ, brukar longera (oinspänd) ett par varv åt varje håll regelbundet för att lära mig mina hästars rörelsemönster. Tycker det är outstanding för att se rörelseförändringar/störningar.
Jag använder däremot aldrig longering i motionssyfte då jag tror slitaget är större än nyttan.

Jag brukar inte heller åka på återbesök rutinmässigt utan kontrollerar ev hälta efter behandling hemma. Om de skadar sig och man åker direkt så räcker det nästan alltid med en behandling.

Min travare åtgärdades för snart 2 månader sedan, han var inte halt när han blev körd eller riden, däremot hängde han vänster töm och hade börjat galoppera helt omotiverat i loppen trots att vi innan det var hos en annan vet. och kollade upp honom.

Han var inte halt när jag travade med honom på gången, men vid böjprov var han 1 grad halt vf knä och 2 grader halt vb kota. Detta syntes bara när han böjdes, det kändes i v töm på banan och när han reds spec i paddock vänster varv var han väldigt knackig. Hästen åtgärdades och åb 2v senare så har han svarat otroligt bra på behandlingen, så pass bra att vet. inte ville ombehandla honom.

Om du nu har så pass långt att fara till kliniken tycker jag ändå at du ska försöka ta ledigt och fara iväg för att kolla. Problemen kan komma smygandes tillbaka och det är bättre att ombehandla NU än att du ska måsta åka tillbaka om någon/gra månader senare igen.

Jag hade låtit hästen vila betydligt mer än 14 dagar.
Risken att hästen blir halt igen finns om man startar för tidigt.
Min förra häst blev halt igen vid så snabb igångsättning.
Min vilade i ca 4 månader och skrittades i 3 månader för att vara på säkra sidan nästa gång.

Den diskussionen har jag haft flera gånger med olika veterinärer. Om rätt ställen är behandlade och inflammationerna är borta så finns det enligt de flesta veterinärer ingen anledning att vila extra. Hästar är gjorde för rörelse och mår bäst av det.
Sedan måste man givetvis fundera över varför hästen blev halt och eliminera den orsaken för att slippa att problemen kommer tillbaka.

De senaste rådet jag fick var box ett dygn. Sjukhage en vecka med 2 x 30 min promenad. Skritt en vecka sedan rida igång.

Jag hade låtit hästen vila betydligt mer än 14 dagar.
Risken att hästen blir halt igen finns om man startar för tidigt.
Min förra häst blev halt igen vid så snabb igångsättning.
Min vilade i ca 4 månader och skrittades i 3 månader för att vara på säkra sidan nästa gång.

Min veterinär tycker tvärt om. Vila är ofta det värsta man kan göra vid de flesta hältor, givetvis inte senskador osv, men inflamationer. Han menar istället att hästen ska skrittas direkt och sedan börja tränas för att bygga upp stabiliteten runt leden. Givetvis inte hårdtränas, men absolut inte vila! Han säger att när hästen vilar efter behandlad hälta så är risken bara större att hältan kommer tillbaka eftersom muskulatur osv runt om inte får stärkas så att leden stabiliteras, ungefär. Jag minns inte ordagrant hur han sa, men ungefär så.
Tilläggas kan att det är denna veterinär som gjort att min häst överhuvutaget lever idag, efter att på tidigare klinik ha behandlat, vilat, behandlat, vilat om och om igen utan hållbart resultat.

Den diskussionen har jag haft flera gånger med olika veterinärer. Om rätt ställen är behandlade och inflammationerna är borta så finns det enligt de flesta veterinärer ingen anledning att vila extra. Hästar är gjorde för rörelse och mår bäst av det.
Sedan måste man givetvis fundera över varför hästen blev halt och eliminera den orsaken för att slippa att problemen kommer tillbaka.

De senaste rådet jag fick var box ett dygn. Sjukhage en vecka med 2 x 30 min promenad. Skritt en vecka sedan rida igång.

Din veterinär är inne på samma spår som min. Dock har jag mer och mer börjat frångå sjukhagar på mina hästar då de oftast bara blir upprörda av det och gör snabba knyck fram och tillbaka i fållan, för att sen när de får gå ut i vanliga hagen racea gärnet! Går ju självklart inte om man har en allt för livig flock men senaste åren har mina hästar hållt sig lugnast av att gå ut med de andra som vanligt. Dessutom har jag en häst som inte alls tål att stå i sjukfålla då magen kollapsar så där försöker jag verkligen att undvika det i den mån det går!

Kl
Oavsett rehab varianter i sig om vi återgår till ämnet är det väl högst vettigt att man gör en återkoll på TS fall för status innan man kör igång .

Din veterinär är inne på samma spår som min. Dock har jag mer och mer börjat frångå sjukhagar på mina hästar då de oftast bara blir upprörda av det och gör snabba knyck fram och tillbaka i fållan, för att sen när de får gå ut i vanliga hagen racea gärnet! Går ju självklart inte om man har en allt för livig flock men senaste åren har mina hästar hållt sig lugnast av att gå ut med de andra som vanligt. Dessutom har jag en häst som inte alls tål att stå i sjukfålla då magen kollapsar så där försöker jag verkligen att undvika det i den mån det går!

Givetvis sak hästen hållas där den är som lugnast. Sjukhage i vanliga hagen fungerar bra för mig, nära till kompisarna. hagen brukar jag flytta varje dag på sommarhalvåret så de får gräs att äta.

Undrar om vi kanske "delat" veterinär?

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 550
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 065
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden