Efter avvänjningen....

FannyN

Trådstartare
Min lilla islandspålla är född i början av maj,hon är enda fölet här hos oss.Jag funderar nu på när ni tror det är mest givande för henne att få åka på kollo :p
Jag funderar alltså på att låta henne gå en period inhyrd tillsammans med andra små välartade flickor i samma ålder.Är det smartast att skicka henne nu i höst när hon inte ska tutta längre eller nästa sommar?
Alternativet som jag tänkt är att ha henne med mina vallacker som är busigare än tanterna här.Ett annat alternativ är att köpa en jämnårig kamrat men den ska ju hinnas med också,och drömmen är just nu en gammal fyrgångsfarbror som tävlat färdigt och som skulle lära mig rida och sedan åldras här,så den typen är ju långt från ett stoföl till....

Jag är jättetacksam för era synpunkter!!

// Åsa

Sv: Efter avvänjningen....

Personligen är jag av den åsikten att det hade nog varit bättre om sto+föl fått gå i en flock tillsammans, därmed brukar det vara lättare med avvänjningen och separationen blir inte så stor.

Det som kan komma att ske nu är, dels skall lillpålla separeras från sin mor och sen byta flock till ett pensionärshem. :crazy: Det blir en jobbig omställning, och en del av flockuppfostran börjar i mycket tidig ålder redan på fölstadiet.

Sv: Efter avvänjningen....

Ja då är det kanske bäst om hon får åka till stofölflock redan efter avvänjningen.....Och avvänjningen förresten....jag kan är helt fel ute och skadad ( jobbar på barnpsyk) men det är något fel på anknytningen tror jag,jag har börjat dela dem för att sköta dem och INGEN av dem bryr sig :crazy: betar bara glatt vidare...den lilla kan titta en stund vad mamma gör men mamman är noll intresserad om fölis lämnar hagen, och fölis tycker det är urkul...Båda är trevliga och sociala utan att vara fräcka och diandet funkar bra.

Tack för ditt svar!!

// Åsa

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka