Effektivisera träning?

Lena

Trådstartare
Ska nog gå från att endast träna två hästar till att även börja träna en tredje som jag deläger med min syster som inte har tid längre.
Vet däremot inte riktigt hur jag ska få tiden att gå ihop:confused: hur gör ni andra som har flera hästar att sköta å träna? och jobbar heltid på det.

Går det effektivisera träningen på nåt sätt, eller stalljobbet kanske? Berätta gärna hur ni gör för att få det att gå ihop.
Vet inte om det har nån betydelse men ingen av hästarna är nu i tävlingsform fast dom ska samtliga tränas för att komma dit. två 6åriga ostartade kallblod och ett 9-årigt varmblod som senast startade i somras...

Sv: Effektivisera träning?

Kör mera intervaller, saktare men många så kan dom vila lätt två dgr efter jobb, på det viset kan du klara dig att köra en häst per dag..t ex 6+6 intervaller i 40 tempo ( för vbl, kbl vet jag inte vilka tider man bör ligga på ) det mest ultimata är att ha en pulsmätare och inte gå över 200 i puls.
Sen kan du kanske ta nån soft tur emellanåt , men i o m att man inte kör så fort men flera intervaller så tar det dom inte psykiskt

nu blir det ju ljusare och ljusare, kör en varje dag, och snart kan du nog köra två om dagen.

man biter ihop nu sen tränar man på och ser till att ha dem i startkondition när det börjar bli mörkt igen, då behöver de inte tränas så mycket, men det är ju indivudellt.

Har också en nio åring som inte startat sen i somras, köpte honom i oktober tror jag, han gjorde sin första start 7 januari och sin andra start i måndags.

tack för tipsen. ja de vore ju skönt att bara köra en häst/kväll. när ja bara skulle träna två försökte jag köra varannandags träning å tyckte de funka ganska bra. Det blir inte för långa vilopauser med två dar mellan jobben under själva uppträningen?
Tänker variera även med ridning och tömkörning så det blir väl inte så att dom alltid får stå över två dar och sen köras men känns som att man behöver få igång nån typ av träningssystem för att det ska ge effekt på hästarna.

häst på släp är min favorit när jag måste ut med 2 när det är ont om tid.
just nu så går mitt vbl sto så jäkla snällt bakom att det inte är några problem alls. Vbl stoet verkar trivas rätt bra på släp och brallar ganska friskt när vi ökar tempot och brassar på lite på en speciell sträcka. :love:

varmblodet och kallblodet har ju lite olika förutsättningar; tempo men främst konditionsmässigt så jag får ju anpassa träningen så det blir bra för båda hästar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
570
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar