Effektiv sårläkning?

R

repeater

Hur brukar ni vanligtvis sköta småsår? Jag brukar tvätta med jodopaxlösning men har hört i dag att det faktiskt inte alls är bra på "nya" sår. Skulle gärna ha tips på hur man på ett bra sätt sköter om mindre sår på ett effektivt sätt. :bow:

Som det ser ut nu så brukar jag först tvätta med vatten och grönsåpa och även med jodopax, sedan använder jag blåspray på det.

Sv: Effektiv sårläkning?

färska "fina" sår tvättar jag ordentligt med tvål och vatten 2 gånger/dag och låter det va ;)

blir dom "geggiga" eller är "fula" tvättar jag ur en gång med svag jodopaxlösning (1-2 %) och lägger på lite streptocillin.

behöver såret skyddas mot tex. flugor så tejpar jag på en kompress löst (så den inte ligger direkt mot såret) med sårtejp.

"pillar" så lite som möjligt ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 317
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka