Edelbluthaflinger

Dailan Kifki

Trådstartare
Ni som är intresserade av eller har frågor om den nyfödda rasen edelbluthaflinger - välkomna till den här tråden! :)

Jag känner till ungefär 50 hästar som hör till den här rasen i Sverige, men det finns säkert fler, och kanske även några här på Buke.

Kom igen nu :bump:

Sv: Edelbluthaflinger

Rätta mig om jag har fel, men är inte det haflinger med en viss procent arab i?

Nyfödd ras? Finns det inte redan två haflingerföreningar i Sverige? :confused:

Svarar samtidigt på de två inläggen ovan:

Ja, det finns två haflingerföreningar i Sverige, STH, Svensk Tyrolerhaflingeravel och SHF, Svenska Haflingerföreningen. SHF är den gamla (22 år) haflingerföreningen, som registrerar haflinger med 0 - 1,563 % arabinkorsning (ox). STH (2 år) registerar haflinger från Nordtyrolen och tillåter ingen arabinkorsning. SHFs "moderland" är Italien (Sydtyrolen), STHs Österrike (Nordtyrolen)

För att ta hand om "haflinger" med mer än 1,563 % ox bildades häromåret i Tyskland den NYA RASEN edelbluthaflinger för haflinger med 1,564 - 25 % ox. Det är den rasen som nyligen blivit godkänd även i Sverige. Rasens "moderland" är Tyskland.

Mer info finns på http://edelbluthaflinger.zoomin.se.

Du har ingen uppställningsbild på någon? Har nog bara sett "vanliga" haflingers jag.

Du har ingen uppställningsbild på någon? Har nog bara sett "vanliga" haflingers jag.

Skrev en artikel i senast numret av tidningen Hästen. Där finns foton. Det är oftast VÄLDIGT svårt att se vilken haflinger som är av den ena eller den andra sorten. Färgen, storleken är t ex densamma.

Och du kan mycket väl ha sett haflinger i Sverige också som med den nya definitionen är edelbluthaflinger. Dessa 50 som finns i Sverige är för närvarande registrerade i SHF i olika register och avdelningar som inte får användas i haflingeraveln. Sen finns det såna som har tyska pass, t o m haflingerpass, men som skulle bli edelbluthaflinger i Sverige om de registreras nu.

Jag skall leta fram foton, men jag sitter inte till så jag kan göra det just nu. Kommer sen :)

Även om jag "vanlig" flingfantast så är jag intresserad av att veta mer om rasen.

Varför väljer man att avla in arabblodet?

Även om jag "vanlig" flingfantast så är jag intresserad av att veta mer om rasen.

Varför väljer man att avla in arabblodet?

För att få fram en lättare mer sportbetonad modell, vilket så gott som alla haflingeravelsförbund har jobbat för de senaste decennierna (det har vi som bekant diskuterat livligt i haflingertråden ... ;) ).

Skillnaden är att vissa har avlat på de lättaste haflingerna (renrasavel) och "odlat fram" t.ex. en mer markerad manke, mer vägvinnande rörelser o.s.v. "inom rasen", medan andra gått vägen via inkorsning av arab.

Mest korsades det in arab under 1970- och 1980-talen, men arabblodet försvinner ju inte ur dessa stammar utan det finns kvar i "otillåten mängd" - därav behovet av att dela stamböckerna i haflinger och edelbluthaflinger. "Edelblut" är det tyska ordet för "förädlarblod" (kommer inte på någon bättre svensk översättning).

Den mesta inkorsningen skedde i Tyskland, men även i Österrike, Italien och Holland korsades det en del med araber.

Det var där min tanke var, man använder ju redan denna "sportmodell" avel renrasigt, så varför då ta in annat blod då det bevisligen inte behövs.
Snabblösning?

Antagligen eftersom många renrasiga haflinger på 1970-talet inte var av dagens "sportmodell".

Arabblodet korsades ju i de flesta fall in för sådär 20-30 år sedan. Idag avlar man exempelvis på dessa arabers barnbarnsbarnbarn (en ren arabs barnbarnsbarnbarn har 6,25 % arab i stammen), inte på rena arabkorsningar.

Anledningen till att man idag vill avla på dessa hästar antar jag är att man byggt upp sin avel kring vissa linjer/familjer och ingen vill väl omkullkasta ett avelsarbete som det tagit decennier att bygga upp.

Senast ändrad:

Det var där min tanke var, man använder ju redan denna "sportmodell" avel renrasigt, så varför då ta in annat blod då det bevisligen inte behövs.
Snabblösning?

Svarar på detta separat: De som korsade in arab på 1970-talet visste ju inte vad vi vet om hur haflingern ser ut idag. De utgick ju ifrån vad som fanns då, och ansåg att inkorsning var nödvändigt för att få fram en annan modell på hästarna.

Nu blev det två inlägg med nästan samma innehåll, sorry. Men det jag försöker få fram är att man för kanske 30 år sedan inte kunde veta hur renrasaveln skulle utvecklas, och nu när de sitter där med sina hästar med "för mycket" arab i stammen så vill de helt enkelt inte slänga hela avelsarbetet i sjön, utan fortsätta att avla på de stammar som de använt, i vissa fall under hela sin uppfödarkarriär.

Jag skulle inte heller vilja "slänga bort" allt det jag lärt mig, nu när jag börjar tycka att jag äntligen (efter drygt 20 år) fattar hur jag ska tänka när jag avlar! :D Det vore förfärligt tråkigt att måsta börja om från början med helt nya linjer i stället för dem man kan "utan och innan" och är nöjd med.

Men vad är det då som skiljer på avelsmålen på haflinger resp. edelbluthaflinger? Jag menar vad är det för häst man vill ha fram och på vilket sätt skiljer den sig från haflingern?

Eller är det fortfarande ungefär samma häst man vill ha, fast olika sätt att nå dit?

Förstår ni frågan?

Det undrar jag också :confused:. Jag kan ingenting om detta men det låter som ett "partbreedregister" i mina öron. Detta verkar jätterörigt.

Det undrar jag också :confused:. Jag kan ingenting om detta men det låter som ett "partbreedregister" i mina öron. Detta verkar jätterörigt.

Nejdå, det är inte rörigt alls. Det gäller bara att kunna räkna ut procenten.

STH=tyrolerhaflinger, tillåter ingen inkorsning alls + kräver att hästarna ska godkännas för avel av tyrolerdomare (både ston och hingstar) + lite andra regler

SHF=haflinger, tillåter max 1,563 % arab i stammen + kräver att hästarna ska godkännas för avel (både ston och hingstar) + lite andra regler

SFEH=edelbluthaflinger, tillåter >1,563 % - 25 % arab i stammen + kräver att hästarna ska godkännas för avel (både ston och hingstar) + lite andra regler

Som synes är det andelen arab i stammen som är den stora skillnaden. Jämför med t.ex. New forest E och New forest S, där den stora skillnaden var om man tillät FLGW-blod eller inte (Det fanns väl några andra skillnader också, men inställningen till FLGW-blodet var om jag fattat det rätt den största anledningen till att det bildades två olika New forestföreningar?).

Iser: Ja, det är samma häst man vill ha fram (någon liten skillnad finns i formuleringen av rasbeskrivningen). Det är vägen dit som skiljer.

Men vad är det då som skiljer på avelsmålen på haflinger resp. edelbluthaflinger? Jag menar vad är det för häst man vill ha fram och på vilket sätt skiljer den sig från haflingern?

Eller är det fortfarande ungefär samma häst man vill ha, fast olika sätt att nå dit?

Förstår ni frågan?

Du kan titta på de olika föreningarnas Plan och Riktlinjer - finns på deras hemsidor. Där ser du vad som är lika (det mesta skulle jag säga) i avelsmål och rasbeskrivningar.

*kl*

Men hur gör man för att hålla sig inom procentgränsen?
Använder sig av två Edelblut med visst antal procent? Lägger man på en arab direkt på haflinger?
Efter ett tag så måste ju procenten minska eller öka, eller?

Det vanligaste och smidigaste är att betäcka ett edelbluthaflingersto med en edelbluthaflingerhingst. Om stoet har väldigt mycket arab i stammen kan det ju fungera att betäcka med en renrasig haflingerhingst, men betäcker man med en arab så blir det ju direkt för mycket.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 600
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka