Sv: Edelbluthaflinger
Det undrar jag också
. Jag kan ingenting om detta men det låter som ett "partbreedregister" i mina öron. Detta verkar jätterörigt.
Nejdå, det är inte rörigt alls. Det gäller bara att kunna räkna ut procenten.
STH=tyrolerhaflinger, tillåter ingen inkorsning alls + kräver att hästarna ska godkännas för avel av tyrolerdomare (både ston och hingstar) + lite andra regler
SHF=haflinger, tillåter max 1,563 % arab i stammen + kräver att hästarna ska godkännas för avel (både ston och hingstar) + lite andra regler
SFEH=edelbluthaflinger, tillåter >1,563 % - 25 % arab i stammen + kräver att hästarna ska godkännas för avel (både ston och hingstar) + lite andra regler
Som synes är det andelen arab i stammen som är den stora skillnaden. Jämför med t.ex. New forest E och New forest S, där den stora skillnaden var om man tillät FLGW-blod eller inte (Det fanns väl några andra skillnader också, men inställningen till FLGW-blodet var om jag fattat det rätt den största anledningen till att det bildades två olika New forestföreningar?).
Iser: Ja, det är samma häst man vill ha fram (någon liten skillnad finns i formuleringen av rasbeskrivningen). Det är vägen dit som skiljer.