Ecg dräktighets kontroll

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
F

fritzo

*Ligger tråden fel får moderat flytta*

Pratade just med Veterinären som ska komma och ta Ecg prov för dräktighet, får då informationen att det inte är 100 % säkert. för att, om stoet kastat fölet kan de ändå visa positivt till dräktig fram till dag 110. stoet är på dag 90 nu.

Stoet är kollat på dag 16 och 45 då dräktig med ultraljud.

Men nu måste ju jag få kollat inför 90 dygns avgiften.

Så OM de visar dräktig så ska jag då betala 90 dygns avgift. Och stoet kan ändå ha kastat, känns lite surt.

För vetten har ingen ultra att komma med. och station är stängd...

Så min fundering. kan man försäkra magen trots att de kanske inte är 100 % tillförlitligt? hade tänkt försäkra nu från 90 dygn.

sitter här o surar för mig själv.. så hoppas någon har svar. ang försäkringen...

Sv: Ecg dräktighets kontroll

Mitt sto kollades på station runt dag 90. Veterinären kände bara och använde inget ultraljud. Fick intyg på att hon fortfarande var dräktig. Detta räckte för att försäkra.:D
Vissa bolag kan man försäkra från dag 45 och då har du ju gjort ett ultraljud. Får be stationen om ett intyg från den kollen så kanske det räcker.

Tror att försäkringspremien är rätt mycket dyrare på dygn 45 än dygn 90. Men det kanske går på ett ut om om inte veterinären behöver köra ut, det kostar ju en del det också.

Nu är jag trött:( Klart att stoet måste dräktighetskollas. Ska du betala på 90 dygn så är det sura pengar annars om hon resorberat, plus att du ska betala försäkringspremie.

Hon är ju kollad på 45 dygn på station, men nu också på 90 dygn. känn surt om man nu ska bet. för hingsten 90 dygn + försäkrings premie, o så har hon resorberat... de vet ja ju först efter ca 120 dygn. så jag måst ändå göra en till koll.... nå får vänta på svar från vetten, så jag får föräkra o betala hingsten, o hoppas de ligger en liten bäbbe där inne nu...

Varför kan inte vetten göra en riktig dräktighets koll ? Är han/hon amputerad :idea:;)

De var distrikt veterinär... (man får ut vet som i princip knappt ser fram o bak på häst...) =( enda veterinär som gör "riktig" koll här är stations vetten, som ej har vårat område.

Fast i princip alla vettar har lärt sig köra in armen o känna efter,men en del är ju rädda eller har stooooooooooooooooooor respekt för hästar och av förståliga skäl så litar dom inte lika mycket på ägarna som bedyrar att deras lilla princessa är såååååååååååååååååååå snäll.
kan du ordna så vetten kan stå skyddat för sparkar (modell seminspilta) så fixar dom nog det.

Nu har vi ju extremt hästrädda och oerfarna vet av häst här. de e knappt de ger vaccinations spruta utan att vara rädd för hästen... :crazy:

men ska försöka få ut en vet som kan lite mer om häst, kan fixa så att vet har ett sparkskydd framför sig så jag får kolla m dem om de kan gå in o känna. e ju inte så kul o gissa sig fram till om stoet är dräktig el ej. och vill ju inte behöva åka till klinik för den sakens skull då kliniken e 20 mil bort. :(

du vet... norrland med sina långa avstånder överallt...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka