Easyboots eller liknande

T

Tiggertjejen

Kommer till stallet idag vid 19 och hästarna kom in tidigare pga vädret.

Det första jag ser när jag öppnar fullblodets box är att han har en tappsko. Ställer upp honom på gången och börjar kratsa ur hovarna.
Känner att han är varm i kotan där han har tappskon, tar ut honom i ridhuset för att longera. I skritt går han fint, trava ville han egentligen inte ens men jag manade på honom och mycket riktigt ömmar han ganska mycket.

Någon mer som har samma problem när hästen tappar skor?
Testat något liknande easyboots? Hjälper det?

Inte alltid hovis kan komma meddetsamma
 
Sv: Easyboots eller liknande

Nu är ju mina hästar barfota.. men jag har Easyboots, som jag visserligen inte använt så mycket ännu, men som sitter fint.
Det kan väl vara bra att ha någon sådan att slänga på om hästen är mycket öm utan dojja, men jag vet inte om det är så smart att rida med en sådan och resten järnskor? Det måste ju bli väldigt olika belastning, vinkel osv? Är det inte bättre om hästen får stå tills hovis kan komma?
 
Sv: Easyboots eller liknande

Jag har också ett fullblod som blir rejält öm vid tappsko, hon haltar och stapplar fram. Knäpper på en Easyboot som hon får gå med i hagen tills hovis kan komma, och det fungerar utmärkt!
Hon kan gå normalt och hoven går inte sönder;)
 
Sv: Easyboots eller liknande

Självklart skulle jag inte rida men jag vill att han kommer ut i hagen, han klarar inte av att stå inne i sin box utan att bli halvtokig.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Då låter det som ett bra alternativ men jag lär behöva det i ponnystorlek med hans babyhovar....
 
Sv: Easyboots eller liknande

Min har också små fötter:D (nollor)
De finns ju i olika storlekar, så det tror jag inte är något problem.
Om easybooten är lite lite för stor kan du ju alltid sätta en strumpa först över hoven. Så får jag göra när min tappar höger fram, eftersom den hoven är lite mindre än vänster:D Jag fick ju prova ut skon efter den största hoven liksom. Ska köpa en till, modell mindre så hon har som passar båda fötterna bra, när jag får pengar över..
Min häst går faktiskt med strumpa och "gympasko" idag i hagen, och i morrn på dan, hovis kommer i morrn kväll. Funkar bra;)
 
Sv: Easyboots eller liknande

Min hovis har inte möjlighet att komma förrens på Torsdag men jag litar inte på någon annan hovslagare.

Vad kostar easybootsen?
 
Sv: Easyboots eller liknande

Det var ett par år sedan jag köpte, tror jag betalade 400:- för en.
Undra om jag inte sett på nån webbsida att de kostar runt 500:- st.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Ok, det var ju inte så farligt.

Tänkte fråga betesägaren sen om man kunde ha bootsen hos henne ifall han skulle tappa en sko. Bra om hon kunde sätta på den om jag är på jobb eller så. Inte bra om de andra hästarna vill leka och han springer och haltar.

Tack för hjälpen
 
Sv: Easyboots eller liknande

Hade precis samma fråga ute i en tråd för några dagar sedan och fick samma svar som du. det finns easy boots, boa boots och old macs, passformen är lite annorlunda på de 3, fick tipset att easy och boa är bäst.

ska oxå skaffa!
 
Sv: Easyboots eller liknande

Har du också ett lagom roligt fullblod;)

Vet du vilket som är bäst av boa och easy?
Vet du några priser?
 
Sv: Easyboots eller liknande

Håller med där , old mac´s är klumpiga! Jag har såna också, och det är bra mycket mer meck att få på dom än easybooten! Visst, dom funkar vid tappsko att ha i hagen och även att rida i, men som sagt - stora och klumiga. Sen känns det som om hästen lätt kan få skav av remmarna som man spänner runt under kotan inuti skon. Man måste aningen ha strumpor (ja jag verkar gilla att låta min häst ha strumpor, visst?:D ) alternativt linda med tejp runt först.
Brukar kalla min häst Lady bigfoot när hon har dom på sig:D
Men visst - dom fyller ju funktionen.
Men just vid tappsko föredrar jag helt klart easybooten, bara att stoppa i hoven och knäppa spännet.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Har du också ett lagom roligt fullblod;)

Vet du vilket som är bäst av boa och easy?
Vet du några priser?


ha ha, ja fullblod har jag, men han är faktiskt väldigt "o-fullblodig" om vi pratar stereotyp, förrutom att han är ömfotad vid tappsko :D

jag har hört att både boa och easy är bra, men läste på en hemsida där det fanns nån kolumn för jämförelse av oldmac, easy och boa, att easyn var bättre för små runda hovar än boa, som passar längre smalare hovar bättre... och min fullblodis har ruuuunda som fossingar, så ska kolla lite närmre och läsa på lite mera innan jag bestämmer mig - boan är lättare att sätta på och verkar bra annars, men som sagt, passformen måste nog avgöra i slutänden.

Antiqua: tack igen för utförlig info! Letar bara reserv däck vid tappsko - ska INTE rida med den alls ö.h.t
 
Sv: Easyboots eller liknande

Jag menade ömfotad vid tappsko. Blir han varm i hoven och benet?

Jag ska leta efter easy, vet du någon som säljer dom? Förmodar att skorna kommer att flyga av ganska ofta på betet.
 
Sv: Easyboots eller liknande

om han inte går på mjuk gräsmatta så blir han det ja.

easy boots säljs av Granngården här iallafall - kolla där! dock är de dyrare på GG än om du köper på nätet-.skilde ca 200 spänn när jag kollade sist.
 
Sv: Easyboots eller liknande

angående disskutioner ovan
så har jag provat old macs
tyckte de var hyfsat lätta att sätta på
mina höll i över två år
de funkade bra utöver att de var svinhala för hästen
räckte det hade regnat ute så slant benen åt alla håll

boa har jag nu; har ridit i dom i två veckor sammanlagt
valde att brodda dom för att inte riskera att hästen halkar vid
surt underlag
de tog några dagar innan jag fick kläm på hur de skulle vara lättast att sätta på.
använder blindbrodd på dom annars
funderar att plocka bort brodden helt, för att det skall kunna bli mera glid i steget.
hästen fick lite skav och ruggat hår runt kronranden.
hon har nu gått in dom och de funkar ok
men jag tycker de är lite tunga då hon får lite paddlande gång fram.

så jag skall nog ta och köpa ett par easyboots barevarianten
för de verkar lättare

nån som har synpunkter på detta svara gärna
nån som ridit med boa utan brodd, är de halkiga?
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Kommer till stallet idag vid 19 och hästarna kom in tidigare pga vädret.

Det första jag ser när jag öppnar fullblodets box är att han har en tappsko. Ställer upp honom på gången och börjar kratsa ur hovarna.
Känner att han är varm i kotan där han har tappskon, tar ut honom i ridhuset för att longera. I skritt går han fint, trava ville han egentligen inte ens men jag manade på honom och mycket riktigt ömmar han ganska mycket.

Någon mer som har samma problem när hästen tappar skor?
Testat något liknande easyboots? Hjälper det?

Inte alltid hovis kan komma meddetsamma



Typiskt för hur det blir med många fullblod. Inte med alla förstås, men många som sagt. Det beror på att den tunna sulan (de som alltså har det, vilket är rätt många) är så känslig att så fort den går på det får den små eller större blödningar i hoven och därav värmen. I värst fall blir det bölder men det är inte så ofta.
Det kan bli lymfsvullnad upp över kotan. Alltså är easyboots en mycket bra investering. Det har funkat suveränt i många år, jag har samma sen 15 år cirka. (Ser ungefär likadana ut.) Då kan du rida (kanske inte i full fart, då kan den ev åka av, och inte i träsk, men annars går det bra. På volten eller i ridhus är det mycket bra.
Sätt på den så fort hästen tappar en sko så slipper du ömheten och blödningarna. I värsta fall är den ju halt även sedan skon kommit på, om du inte kan skydda hove. Innan du får en easyboot el likn, så släpp den tex på volten där det är mjuk sand. Inte där det finns sten. Inte heller lera. Inte hårt underlag, då trasas kanterna sönder så att det är svårt att sko till slut.
Jag rider bara fullblod och älskar fullbod men det finns en fördom jag inte kan förneka och det är hovarna. Men det är helt och hållet hanterligt bara du lär dej vad som gäller.
Var noga med underlaget, (borde alla ryttare vara) ha en easyboot, sko relativt ofta, innan skorna bärjar åka, vid längre bete tex kan tu prova att ta av skorna, det har förbättrat kvaliten på mina, men då ska det handla om ca 4.
Ute dygnet runt med skor mjukar upp hovarna, gör att sömmarna glider och skorna åker lättare.

Använd gummisulor om det är mycket hårt på sommren.


Ang hoven just nu så se till att hovis kommer och innan dess, som sagt, använd volten som hage och linda gärna kotan så den inte svullnar. Eller knäpp på easyboot. Den har gjort att jag inte bekymrat mej om tappskor. En del hästar haltar med dem i början för det känns konstigt, men de vänjer sig.

MEN, har det blivit blödning och ev böld ska du inte ha easybooten för den kan då klämma åt när man spänner den så att det gör mer ont. Så på med den direkt när hästen tappar skon, utomhus, inte i boxen. Då ska hoven få vara utan.

Vissa vrider till och trampar in sömmar när skon åker av, elelr tåkappan, då blir det garanterat blödning med trolig böld som följd.

Ja det finns massor att säga, men det var lite just nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Kommer till stallet idag vid 19 och hästarna kom in tidigare pga vädret.

Det första jag ser när jag öppnar fullblodets box är att han har en tappsko. Ställer upp honom på gången och börjar kratsa ur hovarna.
Känner att han är varm i kotan där han har tappskon, tar ut honom i ridhuset för att longera. I skritt går han fint, trava ville han egentligen inte ens men jag manade på honom och mycket riktigt ömmar han ganska mycket.

bara-undrar om tanken inte slagit dig om den kan ha ådragit sig en kotledsvrickning och i samband med det gått ur skon.???

Hovis säger att det kan vara så eftersom den är varm i kotan och boots brukar inte läka vrickningar.
 
Sv: Easyboots eller liknande

bara-undrar skrev:
bara-undrar om tanken inte slagit dig om den kan ha ådragit sig en kotledsvrickning och i samband med det gått ur skon.???

Hovis säger att det kan vara så eftersom den är varm i kotan och boots brukar inte läka vrickningar.


du har uppenbarligen aldrig haft fullblod :D

dvs denna typ av tappsko reaktion är mycket vanlig på just dessa.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tack för det långa och intressanta svaret!

Hovis kommer imorgon, jag har haft honom i ridhuset men han vill ej röra sig, har fått igång honom lite iallafall. Vågar man ta av skorna? Sist han hade tappsko så trubbades hoven på max 3 timmar i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp