Easyboot-frågor?

Sv: Easyboot-frågor?

Nu har jag hittat den i alla fall!! Efter att i dagsljus gått runt 1½ h gav jag upp, kallade in förstärkning och sadlade valacken. Efter 20 minuter hittade jag den. Man får ju en mycket bättre överblick på hästryggen, när man kommer upp en bit.

Den var oöppnad, låg på plan mark och inte i högt gräs, så hon har helt enkelt klivit ur den. Så jag spände den sådär brutalhårt igen, faktiskt. Känns inte bra, men måste jag välja mellan två onda ting så är de där 'tryckmärkena' det minst onda.

Sen, jag kan inte flytta upp remmen, det finns inte plats, och som jag skrev så det blev märken på 'undersidan' med, som om hon går på remmen med hälen. De där obefintliga trakterna gör att det blir knas. Drar jag upp remmen ligger den definitivt på ballarna.

Och om jag höjer sulan ur booten (jag skulle vilja ha sådana där comfort pads för sulömheten iaf) så kommer ju remmen inte ha något alls att ligga emot? Nä, jag får ta en bild som sagt så ni förstår, eller kan påtala hur fel jag tänker ,)

Utan det ska vara om man tar bort den då, men jag är högst tveksam till om den sitter kvar då, ens med gaiters? För det sluttar ju utåt-uppåt bakom remmen, själva booten, och det håller ju inte fast ett dugg? Så även med gaiter borde det väl mest bli att den hänger och slänger? Eller? Sen, jag kan ju tyvärr inte få tag i gaiter förrän efter op, och efter op är ju meningen hon bara ska ha den korta tider (dagar) vid tappsko.

Med paddarna har du "kvar" ungefär halva remmen mot hoven, vilket räcker utmärkt (om man även har gaitern). Sulan är bara 12 mm tjock och sjunker ihop något. Dessutom kan du peta till sulan lite olika i bakkant beroende på hur mycket av remmen du vill skall vara framme.
Ta bort remmen kan man göra om man bara använder bootsen vid ridning och hovarna är lite för långa, så man behöver den extra millimetern för att hoven alls skall få plats.

Men för att det skall funka behöver du gaitern, jag har ingen bra erfarenhet av att få bootsen att sitta utan...

Jag har använt easyboots vid arbete i 2½ år och har aldrig fått skador eller skav, men jag skulle inte ha dem i hagen. Möjligen i en hage där det inte finns någonting alls som går att fastna i.
Jag låter alltid den "randiga gummigrejen som ger avtryck" sitta ngt längre ner än vad som visas på bilderna i intruktionen. Nylonremmen för att dra den på plats har jag kastat. Min häst får avtryck om han haft dom på sig länge 3-4 timmar eller så. En normal runda på 1½ timma ger inga märken på honom. Märkena försvinner på en kort stund och jag tror inte att han har ont av det eller att det skadar honom.
Du gör din häst en björntjänst om du spänner för löst. Dels kan den vrida skon på hoven och skada sig (du hade tur att den ramlade av helt), dels är det för hästar som det är för oss att om skorna glappar på fötterna känns det inte bra att gå.
Du bör komplettera med en gaiter för att undvika att det kommer in grus i bakkant. Det är också mycket enklare att ta av skorna men en gaiter.
Det står ju också i instruktionen att hästen behöver gå in skorna innan dom får sitta på länge.

EMindy - hur kan jag få bara halva remmen kvar mot hoven med sulorna? Fattar inte alls?

Pia - jodå jag vet att de ska 'gå in dem', men nöden har som bekant ingen lag, och hellre en häst som får går 4 h med EB första dagen och heldag andra, än en häst som inte får gå ut alls. Alternativet att låta henne gå ut skolös finns ju inte tyvärr.

Du säger en viktig sak här, man skall absolut inte spänna så löst att det glappar! Men jag kan även inflika att jag varit med om att man spänt för hårt och fått det att glappa därför, hoven kom alltså inte ner ordentligt i booten utan la sig "ovanpå" efter ett litet tag.
Lagom är bäst...

När du lägger i padden så kommer hoven upp en bit. Den undre halvan av remmen ligger då bakom paddens bakkant och den övre halvan sticker upp bakom din hästs trakter.
Du kan även peta upp padden lite till i bakkant så att större delen av remmen döljs (så har jag gjort till bakhovarna), eller peta ned den under remmen så att hela remmen lyfts upp och kommer fram.

Men jag kan även inflika att jag varit med om att man spänt för hårt och fått det att glappa därför, hoven kom alltså inte ner ordentligt i booten utan la sig "ovanpå" efter ett litet tag.
Lagom är bäst...

Jag fattar inte riktigt hur du menar. Man spänner ju efter att man satt booten på plats, då är den ju nere ordentligt. Menar du att hästen efteråt har klivit ur skon till en viss del?

Precis det jag menar. Man får på booten fint men efter kanske 1km börjar det "kloppa" och då har hoven åkt upp och "fastnat" ovanpå remmen.

Var inte den skon för stor då? Det låter verkligen otroligt att detta kan hända med en sko i rätt storlek.

Vi har easyboot epic till en av våra hästar och vi har varit lite storleks fundersamma. Har inte riktigt tyckt att vi har fått i hoven ordentligt. Tog ut en av återförsäljarna för råd och storleken var rätt (tog av den bakre "remmen" för att se att hoven fick plats ordentligt) men med den bakre remmen på blev det lite trångt och nästa storlek var alldeles för stor. Fick rådet att skära av den bakre remmen och med det sitter bootsen nu bra.

nepp
Men visst kan hoven ha varit lite annorlunda i formen.
Det jag vill komma fram till är att man inte skall låsa sig vid att ju mer man drar åt ju bättre sitter booten, utan det kan faktiskt vara åt andra hållet också.
För det mesta beror glappandet på att booten helt enkelt sitter för löst, naturligtvis. Men lagom är bäst. Nu senast var det en Bare, kan jag tillägga. Så det är möjligt att de är känsligare.

Istället för hårt stumt underlag får du ett sviktande (men ändå ganska fast) som fyller upp lite i hoven. Det blir ungefär samma effekt som att rida på en lagom fuktig åker (helt utan stenar).
Hästar som dessutom ömmar lite vågar då också ta ut stegen mer vilket naturligtvis också gynner hovmekanismen (för att inte nämna hela hästen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka