Easy boots?

Sv: Easy boots?

Och vad är problemet med att ge hästen en possitiv förändring???

Vad menar du? Positivt att sko eller vadå? Måste väl ändå vara bättre för hästen att gå barfota om den inte har problem med det. Boots verkar vara en bra lösning när man rider så de inte sliter ner hoven för hårt.

Vår häst går oskodd efter att ha haft problem med hältor medan hon hade skor. Nu har hon varit barfota i ett år och har easy boots på fram bara när hon går på grusväg t ex, men inte i paddock, asfalt, gräs, ridhus etc.
Fungerar SUPER!
Har aldrig tappat en boots och hon bryr sig inte om dem!
Jag är jättenöjd!
Hon har inte varit halt en enda gång sedan vi tog av skorna!

Jag är mycket tveksam till oskodda hästar då jag sett på tok förmånga skräckexempel på folk som vill att hästen ska ha de naturligt men som istället skadat hästen.... Visst är det naturligt för en häst att gå oskodd, men man ska betänka vad hästen själv har för förutsättningar innan man tar ett sådant beslut!!!

Hovkvaliteé ( många ponnier har som bekant ofta hårdare o tåligare hovar än tex hbl men de säger inte att alla ponnier bör gå oskodda för de...)..... underlaget man rider på... Har hästen dessutom en tendens att slita hovarna olika eller snett så kan de verkligen påverka muskler, senor, ligament negativt då den rids.....

Har man en kunnig hovslagare som tar hänsyn till varje häst som individ så är skor ett hjälpmedel för att hästens hovar ska klara de påfrestningar vi utsätter dem för, inget som förstör...

Jag tycker inte att det är underbart att spinga barfota på grusvägar och tänker inte heller tvinga min häst att göra det :angel:!!!!!

Alla hästar har olika förutsättningar och man ska givetvis rätta sig efter det. Många fritidshästar används inte dagligen och har min häst klarat sig utan skor i hagen i fyra år utan problem känns det onödigt att börja sko honom. Eftersom han inte kommer att ridas dagligen och definitivt inte hårt då han inte är mycket riden tidigare verkar boots vara ett bra alternativ. Någon som vet vilka återförsäljare det finns?

Vill ha fler åsikter om easy boots. Hovis var positiv till det med hade inte någon erfarenhet av det mer än som tappskoersättning.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 763
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka