Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

mackan

Trådstartare
Har en fråga till kunniga med insikt i frågan :D
funderar på att skaffa en easy boot att ha som "tappsko plåster" när hästen nån gång emellanåt tappar en sko. Dvs jag ska inte rida med den, utan bara ha på i hagen tills hovslagaren satt på skon.

anledningen är att han är mycket ömfotad fullblod, som typ inte kan gå utan sina skor för han är så känslig i sulorna. MEN: nu till frågan:
Han är typiskt plattfotad som fullblod är. dvs trakten är så platt att strålen ju är uppe högt från sulan vid trakten, och jag tror att det är det som gör att han ömmar så mycket vid en tappsko, inte för att själva sulan i sig är så öm. FUNKAR då en easy boot som avlastning med samma effekt som en sko gör? eller blir det bara ett platt lager som trycker lika mycket på honom som typ marken gör?

funderar och är nyfiken på de som kan ngt om hur easy booten är konstruerad (har aldrig tittat så noga innuti den direkt när jag sett den i affären).

följd fråga: GÅR det att ha den på ett halvt dygn i hagen utan att ta av den - HUR länge kan man ha den på? har sett att vissa förespråkar att de tas av efter bara ngra timmar.

tack för svar!
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

mackan skrev:
Har en fråga till kunniga med insikt i frågan :D
funderar på att skaffa en easy boot att ha som "tappsko plåster" när hästen nån gång emellanåt tappar en sko. Dvs jag ska inte rida med den, utan bara ha på i hagen tills hovslagaren satt på skon.

anledningen är att han är mycket ömfotad fullblod, som typ inte kan gå utan sina skor för han är så känslig i sulorna. MEN: nu till frågan:
Han är typiskt plattfotad som fullblod är. dvs trakten är så platt att strålen ju är uppe högt från sulan vid trakten, och jag tror att det är det som gör att han ömmar så mycket vid en tappsko, inte för att själva sulan i sig är så öm. FUNKAR då en easy boot som avlastning med samma effekt som en sko gör? eller blir det bara ett platt lager som trycker lika mycket på honom som typ marken gör?

funderar och är nyfiken på de som kan ngt om hur easy booten är konstruerad (har aldrig tittat så noga innuti den direkt när jag sett den i affären).

följd fråga: GÅR det att ha den på ett halvt dygn i hagen utan att ta av den - HUR länge kan man ha den på? har sett att vissa förespråkar att de tas av efter bara ngra timmar.

tack för svar!


Om jag nu fattar rätt var easyboot är, dem man knäpper fast, eller hur? Jag köpte min får många år sen men de ser likadana ut nu. (Minns inte vad den heter, men det är nog easyboot)

I så fall funkar det mycket bra som ersättning så att hästen kan gå ute och jobbas. Men den måste förstås tas av inne och göras ren. Ang timmar så har jag haft på hela dagarna ute i hagen, utan problem,men inte i lerhagar för då kan de sugas av. Man får spola ur den när man tar av.

Jag tycker den har varit ovärderlig på fullblod som tappar skor och inte klan gå utan sko. Jag gissar att din häst har tunna sulor, vilket de brukar ha. Tror ömheten kommer därifrån, inte trakten. Har inte märkt problem som du undrar över, har den inte hemma nu och minns inte ecakt hur den ser ut inuti, men det har aldrig varit ett problem. Fullblod har ofta såna trakter du beskriver men brukar inte ömma jättemycket av det, mer av de tunna sulorna. Så hästen har varit helt ohalt att rida med den skon.

Du kan absolut rida i den. En livlig häst kan ev sparka av den (hände med en häst, jag hittade skon som tur var, han sparkade av den i galopp ute. Eftersom det var en cool häst kunde jag knäppa fast den igen och fortsätta galopperna:) )


Så rid bara lugnt ute, annars i ridhuset eller paddocken, det går utmärkt. I början kan de gå orent för de tycker det känns konstigt men det går snabbt över.

Jag fick dock skära av min i överkanten bak, den var hög där och skar hästen i karleden. MEn det kan du se om det verakr behövas.

Den skyddar ju inte bara mot ömhet utan mot att hoven trasas sönder om inte hovis kan komma direkt. Det rä minst lika viktigt för när de börjar trasas sönder blir de allt svårare att spika i ooch nästa sko åker lättare osv.

Så ja jag har använt en sån i 15 år tror jag och tycker den har varit ovärderlig med hästar som tappar skor lätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

har oxå en sådan till mitt halvblod (med fullblodspappa=plattfot)
köppte den av en vet. klinik för måånga år sedan, egentligen till en annan häst som hade den pga. att en hovvägg var gipsad.

det har funkat bra, den fästes med en läderrem ovanför hoven.
har dock inte "jobbat" någon häst med den på , utan bara skrittrundor samt att jag har haft den på i hagen.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Tack snälla du för så utförligt svar! (Hillevie oxå) Du har nog rätt att det är tunnheten på sulan som gör det hela. Jag har inte ens tänkt rida i den, bara ha i hagen så han slipper linka. Min hovslagare är kanon och kommer ut väldigt snabbt för tappskor, men ibland kan det ju olycka sig över en helg tex, och då blir det jobbigt för honom.

tack återigen för bra svar - ska försöka leta efter nån som säljer dem till skäligt pris - G-Gården har dem för hutlösa summor och jag vet att det finns för billligare...

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Har aldrig haft en EB till min pålle. Men har i stället Davis Boots, som ser ut som en låg stövel.
Funkar skitbra, har den på vid tappsko/glappsko tills hovis kan komma.
Min pålle (nsvtravare) kan knappt gå när han tappar skorna, med DB kan han lulla i hagen iaf. Förhindrar att hoven trasar sönder sig mera, så att det inte går att få på skon igen.
Han har haft på sig den hela dygnet, brukar bara ta den för att lufta och spola ur bootsen + hoven. Även på sommarbetet.
Inga skav eller liknande. Kan rida med den om man vill, även på vintern.
Kostade 498 kr/st, finns i 3 storlekar. Min pålle har stl 3, den störste!
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Har också ett fulblod med platthovar som ofta tappar framskorna. har funderat på liknade Easy-boots men nu till min fråga ,hur blir det när de är ? Blir det inte ojämt med en sådan och vanlig sko på andra? Han har mkt lätt för att få skav så den får ju inte sitta för högt men det hade du ju fixat genom att skära av den funkar det bra?
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Kan iaf svara på en av dina frågor, min häst går med sina Boa boots i hagen hela dagen om det är hård mark. Så ja, det går bra.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Har också en easyboots som reservsko om en sko skulle flyga. Mitt fullblod som annars tokömmar och svullnar i benet kan jag tom rida med easybootsen.

de finns även på nätet, kostade runt 400 för en sist jag såg.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

de ska ju inte gå så någon lngre period för självklart blir det en viss skillnad mellan fötterna. Men en 2-3 dagar är inga problem.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Tack för svar även till er andra. Verkar ju vara värt ett försök .
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Pontevecchio skrev:
Har också en easyboots som reservsko om en sko skulle flyga. Mitt fullblod som annars tokömmar och svullnar i benet kan jag tom rida med easybootsen.

de finns även på nätet, kostade runt 400 för en sist jag såg.

har du möjligtvis tips på VAR på nätet? får bara upp deras internationella sida....

tack för alla tips från alla!
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

en sak bara.. easyboots har som små piggar i skon för att den ska sitta bättre. piggarna repar hovväggen rätt fult så linda ett par varv med silvertejp först är mitt tips.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

KL
Nu har jag en fråga till:
vad är bäst: Easy boot, Boa boot eller Old Mac?

Kollat hemsida och de fyller exakt samma funktioner, så jag blir osäker. stod ngt om att Old Mac var bäst för korta, lite runda hovar, stämmer det, eller är skillnaden mellan de 3 olika marginell? Boa booten såg ju trevligast och enklast ut att sätta på tyckte jag, easy booten ser jvligt meckig ut, som en pjäxa med spänne och snören hit och dit?

mera tips! :bow: Återigen: ska inte rida med den utan endast ha i hagen vid tappsko!
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

easybootsen är inte så meckiga, däremot kan de klämma.
old macen är otroligt klumpiga. och dålig passform

boa har jag inte provat men verkar bäst.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

fred skrev:
Har också ett fulblod med platthovar som ofta tappar framskorna. har funderat på liknade Easy-boots men nu till min fråga ,hur blir det när de är ? Blir det inte ojämt med en sådan och vanlig sko på andra? Han har mkt lätt för att få skav så den får ju inte sitta för högt men det hade du ju fixat genom att skära av den funkar det bra?


Nejdå det blir inte ojämnt tycker jag. Fungerar utmärkt att rida på särskilt om man rider i paddock/ridhus. Eller på gräs. Mina fullblod har varit Prinsar/Prinsessor på ärten, så om det känts ojämnt för dem skulle de ha protesterat vilt. Lite ovant först bara, srpätter med hoven och undrar vad det är men vänjer sig fort.

Ang skav så var det baktill som den kom för högt mot karleden så när hästen böjde foten gick kanten emot och eftersom det handlar om fullblod så blev det förstås skavsår. Därför skar jag ner den kanten med kniv en bit sen var det inga problem. Tror inte alla har det problemet, men på den första jag hade skon på uppstod skav, så då kapade jag en-två cm helt enkelt.

Man kan ha dem på flera timmar, men inte dygn förstås.

Mackan: Jag tycekr inte det är så meckigt alls, "snörena" sitter där de ska och du spänner ihop den genom att fälla fram en metalldel enligt något slags pjäxprincip. Men inte krångligt.

Har inte provat de andra så jag kan inte svara för dem. Easybooten var dyr redan då jag köpte den men den håller än. Har dock sparat mycket för hästen genom att hoven inte hinner trasas sönder innan hovis kommer.
Använder man den hinner de inte bli ömma i sulorna heller innan de fått ny sko.

Tycker inte old mac såg så imponerande ut när jag såg dem i affär för ett tag sen. Inte så att jag trodde det skulle funka bättre än den jag har. Den tredje varianten har jag aldrig sett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Pontevecchio skrev:
en sak bara.. easyboots har som små piggar i skon för att den ska sitta bättre. piggarna repar hovväggen rätt fult så linda ett par varv med silvertejp först är mitt tips.


Menar du insidan av fästena till "snörena"? För några piggar som repar har inte min gamla, så då är det något nytt.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

[QU
OTE=Pontevecchio]en sak bara.. easyboots har som små piggar i skon för att den ska sitta bättre. piggarna repar hovväggen rätt fult så linda ett par varv med silvertejp först är mitt tips.
[/QUOTE]
Man kan banka in dessa piggar.
 
Sv: Easy boot vid tappsko - plattfotad häst?

Jag har Boa, tyckte dom verkade klart bäst!! Är dessutom mjukare för hästen. Jättelätta att sätta på. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 433
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård Vårt fullblod har typiska fullblodsfötter, utflutna, plattfotad, ömfotad när det blir fruset ute. Just nu har han boxvila för han har...
Svar
14
· Visningar
1 793
Senast: SaraXX
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 402
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp