E-vitamin?

Bonita4

Trådstartare
Visst är E-vitamin muskelbyggande? Kan man ge det till en 4-årig ponny som stått tre månader i vinter och måste ha lite hjälp på traven med musklerna?

Sv: E-vitamin?

Det viktigaste vid muskelbyggnad är tillräckligt med byggstenar att bygga med, dvs proteiner.

har läst här på buke att man ska ge e-vitamin tillsammans med något ... minns inte vad bara!
Någon som kanske har koll på det ?

E-vitamin och selen samverkar och kan i viss mån ersätta varandra.
*citerar ur mitt SLU-häfte*
Selen är en viktig del i det enzymsystem som skyddar cellmembranen.

och

E-vitamin fungerar som en antioxidant op cellnivå och stabiliserar omättade fettsyror samt vitamin A

hmm, jag är lite trög , men ska jag ge selen tillsammans med e-vitamin eller !? ;)

Det är Selen som är viktigt att hästen får i sig - finns i alla svenska mineralfoder. E-vitamin finns i grönfoder och spannmål.

Man behöver generellt inte hålla på och pytsa i dem en massa tillskott, däremot är det bra att veta vad de får i sig med normalfoderstaten och i vilka mängder, så att man kan ge dem tillskott vid behov.

Jag har också en fråga, var går gränsen till att hästen för för mkt protein?
Min häst äter nu 8 kilo av ett ganska proteinrikt hö, 2 kg hippogroow breed och 0,5 kg lusern. Kan det vara för mkt protein?

okej , jag funderar på att ge e-vit när jag ska börja sätta igång min häst efter vila.
hon får b-vitamin och krafft miner (blå) som tillskott . och isåfall + e-vit oxå .

Jag har också en fråga, var går gränsen till att hästen för för mkt protein?
Min häst äter nu 8 kilo av ett ganska proteinrikt hö, 2 kg hippogroow breed och 0,5 kg lusern. Kan det vara för mkt protein?
Det finns ingen gräns, så länge proteinet kommer från grovfoder.

Kan inte hästar bli lösa i magen av för mkt protein även om det kommer från grovfoder?

De kan bli lösa i magen av obalans i tarmfloran, orsakad av ett hastigt foderbyte. Men när fodret väl är invant brukar det inte vara några problem.

Det finns en bra tråd om grovfoder med högt proteininnehåll här nånstans, jag ska se om jag kan hitta den, så slipper jag försöka referera ur minnet - det blir aldrig lika bra...

Kan inte hästar bli lösa i magen av för mkt protein även om det kommer från grovfoder?

Proteiner från ett kraftfoder är mkt mer lättåtkomligt för de enzymer och mikroorganismer som ska bryta ned det. Om en häst får för mkt kraftfoder rinner de proteiner som ej hunnit brytas ner i tunntarmen vidare till grovtarmen. Där tar då "fel" sorts bakterier över nedbrytningen av proteinerna och då kan hästen få en tarmsjukdom. Om de blir lösa i magen av den vet jag inte.
I ett grovfoder finns det inte lika mkt proteiner. De ligger dessutom skyddade inuti fibrerna. Om dessa råkar komma vidare till grovtarmen så tar inte dessa skadliga bakterier hand om dem.
Därför händer det inte så mkt om det blir för mkt proteiner i ett grovfoder.
Så har jag förstått det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10