Sv: E-vitamin

Har inte gett min än men ska börja göra det nu efter betet när jag har satt igång honom. Så här står det på burken: Fodertillskott för tävlingshästens muskler. Vitamin E: Ökad muskelaktivitet höjer behöver av Vitamin E. Selen: förstärker E-vitaminenes verkan. Lysin: Är en proteinbyggande aminosyra som är viktig för bla muskeluppbyggnaden. Gör du?

Jag ger inte min häst just nu pga. hon är skadad.

Men när hon tränades och så så fick hon E-vitamin för musklerna.

Jag ger VSL (E-vitamin och selen och lysin) för musklerna (läs= ett led i de konstanta försöken att få hästen att ta sig något, lite trots fri tillgång, massor lusern och träckprov).

Ger E-vitamin med selen.
Selen pga att det är för lite sånt här uppe, och E-vitamin för musklernas skull.
Vet däremot inte om det funkar så bra :p

Det finns gott om vitamin E i vetegroddar, bete och grönt vallfoder..

Dock så tror jag att hö kan bli lite vitaminfattigt då man förlorar blad vid vändningen av höet.
Jag tror inte att ett vitamintillskott behövs ifall inte hästen tränas regelbundet, relativt "hårt".

faståandra sidan är en E-vitaminbrist i foderstaten ganska farlig, då den kan leda till muskelskador, och ifall då järtmuskeln drabbas, leder detta till hjärtfel.
Det skadar ju inte att ge hästen ett tillskott, då det inte är giftigt förren vid mycket höga doser.

-typ.

detta är iaf vad jag har hört.

Jag ger mina hästar V.S.L, alltså inte ren E-vitamin.
Själva E-vitaminen hjälper hästens muskler vid hård
ansträngning. Selen som också ingår i V.S.L förstärker
E-vitaminens egenskaper och Lysin, som är det sistnämda
i det här fodertillskottet är en aminosyra, väldigt proteinrik.
Utmärkt när hästen ska sätta muskler eller ansträngas hårt.

JAg ska börja ge min häst nu efter sommaren. Equistro Super E vitaminer...

Ger min häst e vitaminer året runt. För musklernas räkning.

Jag ska börja ge min ena islandshäst extra e-vitaminer då han behöver hjälp med att bygga upp muskler.Självklart får han annat foder å träning som är lämplig, det går inte att ge e-vitamin å hoppas på mirakel som vissa gör :smirk:

Selen och vitamin E behövs för att bygga upp hästen och läka skador som uppkommit. Eftersom både selen och vitamin E är giftigt i för hög dos, gäller det att inte överdosera.

Vi ger tokosel som man kan köpa på apoteket med recept.
Klart billigast.

Jag ger E-vitamin med selen för att hästarna skall ha lättare att bygga muskler. Eller för att det behövs för att bygga muskler rättare sagt.

Jag ger tokosel till min häst. Tidigare har jag gett V.S.L och basics e-vitamin med selen, men tokosel är bra mkt billigare.

Tokoselinnehåller väldigt lite e-vitamin, mest selen! :smirk:

Jag ger E-vit till min märr, hon är ju lite smågammal (21) och tappade alla muskler i våras då hon kastade fölet i 9:onde månaden. Så jag hoppas jag gör rätt, tanken var att jag skulle "hjälpa henne" igång litegrann.

Jag ger E-vitamin för hennes ryggmuskler.
Började dock såpass sent i våras att jag inte hann märka någon egentlig effekt innan hon gick ut på betet.

Jag "råkade" köpa med Selen i, trots att det visade sig att det inte behövdes när jag räknade igenom foderstaten... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
963
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
937
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
36
· Visningar
3 613
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 142
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka