E-vitamin till äldre häst

Zolimita

Trådstartare
Någon som ger e-vitamin till äldre hästar? Märkte ni någon skillnad? Det sägs ju att det är bra för muskler och leder.

jag gav det till min då 23årige ponny, i försök om att han skulle bygga lite trevliga muskler, och orka jobba lite mer med mej. Men i ärlighetens namn märkte jag ingen skillnad... :/ men det är säkert olika jö :bump:

Min häst är i och för sig inte "jättegammal" men för ett par år sedan så uppförde hon sig verkligen som en gamling. Stel, nästan halt innan hon var uppvärmd, håglös och inte alls sig själv helt enkelt.
Hittade dock inga fel på henne innan vi tog blodprov som visade på låga värden av vitamin E och selen (inte alls katastrofalt dåliga men på känsliga individer kan tydligen en liten brist göra stor skada). Efter några veckor med tillskott så var hon sig själv igen, men går fortfarande på en "underhållsdos" av E-vitamin eftersom hon är så känslig (veterinärens rekommendation).
Men det som veterinären sa var att man ska vara försiktig med att ge tillskott av E-vitamin utan att ha en konstaterad brist (antingen i hästen eller fodret!) eftersom överskott kan ge samma effekter som underskott. Så ett blodprov kan vara på sin plats innan man börjar experimentera.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
547
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka