E detta vettigt!

Sv: E detta vettigt!

Jag har för mig att det står i ngn djurskyddslag att hästen ska erbjudas drickbart vatten två gånger om dagen, minimum.

Helt korrekt. Det står i djurskyddslagen att hästar ska ha möjlighet att dricka sig otörstiga två gånger per dygn, och sen finns det en rekommendation att de alltid ska ha tillgång till vatten.
När jag började hålla på med hästar på 60-talet var det inte tal om att hästarna skulle ha vatten i boxen ens - de leddes ut till ett stort vattenkar i stallgången morgon och kväll. De hästarna (som f ö också bodde i kallstall) mådde förträffligt.
 
Sv: E detta vettigt!

Vad tycker du att det skulle kosta då? :crazy: inget är gratis här i världen och hon kanske ska vara glad att hon fick tag på nått stall alls som ville ta emot henne? Varför var hon tvungen att lämna det gamla? Hade hon ingen uppsägningstid enligt kontraktet? Då borde hon haft gott om tid att hitta ett nytt stall/sälja kusen.

Här omkring så är stallen jättefina, dock ingår inga tjänster el. liknande men uppvärmd sadelkammare, vattenkoppar, fina boxar m.m. för det priset....

Förstår inte riktigt vad du menar med nåt stall som vill ta emot henne....:confused: Du känner ju inte henne....:mad:

Anledningen till att hon fick flytta var att innan hade hon eget stort stall och hyrde ut platser. P g a omständigheter kunde hon inte fortsätta hyra det... (fattades 2 cm för att få godkänt tak i annars skitfint stall).... Hon letade i 2 månader efter stall, men försök att hitta ett stall till 4 hästar som ligger hyfsat nära, hon flyttade till och med 12 mil för detta stallet till hemstaden där hon kommer ifrån....

Det jag skriver är mina egna tankar....Jag reagerade väldigt starkt på det hon berättade....

Men som sagt, hon letar nytt stall för fullt. Men som sagt, det är inte lätt att hitta till så många....

Säger än en gång, att det inte fanns sadelkammare när hon flyttade dit visste hon, men det var också sagt att den skulle tas tag i omgående....Inget har hänt....:cool:

Jag anser iaf att det är dyrt, med tanke på vad andra stall häromkring kostar!

Mvh Tummeliten!
 
Sv: E detta vettigt!

Förstår inte riktigt vad du menar med nåt stall som vill ta emot henne....:confused: Du känner ju inte henne....:mad:

Anledningen till att hon fick flytta var att innan hade hon eget stort stall och hyrde ut platser. P g a omständigheter kunde hon inte fortsätta hyra det... (fattades 2 cm för att få godkänt tak i annars skitfint stall).... Hon letade i 2 månader efter stall, men försök att hitta ett stall till 4 hästar som ligger hyfsat nära, hon flyttade till och med 12 mil för detta stallet till hemstaden där hon kommer ifrån....


Det låter skumt.:eek:

Inte kastar hälsovårdsnämnden ut någon från ett stall på två korta månader, för att takhöjden inte stämmer med två cm?

Om man måste åtgärda takhöjden så får man längre tid på sig, dessutom små avvikelser kan man söka dispans från, särskilt om stallet för övrigt är skitfint.
 
Sv: E detta vettigt!

Men att det är ett kallstall där blöt mat och vatten fryser tkr jag inte är ngt tecken på att det är ett dåligt stall. Jag har också kallstall och vattnet kan givetvis frysa om det blir riktigt kallt och skulle jag ställa betfor i stallet så fryser den.

Min utrustning hänger i stallet, men i ett skåp där jag har en slags "torrboll", vilket gör att det inte blir fuktigt. Kylan har jag inte märkt skadat lädret så länge det sköts ordentligt.


Däremot dessa "gallerliknande" saker i boxen verkar ju rent utsagt livsfarligt!

Priset, 500:-/ box tkr jag är helt okej. Det är inget hutlöst pris, men det beror mkt på var i landet det är också.
 
Sv: E detta vettigt!

Man kan nog inte förvänta sig mer för bara 500 kr/månad. man får vad man betalar för.


Beror helt på vart i landet man befinner sig...

I mitt förra stall gav jag 600kr/månad, då ingick morgonfodring + utsläpp på vardagar, middagsfodring (grovfoder) i hagen + kvällsfodring 6-7dagar/vecka (resten skötte vi kollektivt), belyst ridbana, stoooora hagar (självklart inkl el), uppvärmd sadelkammare. 3 min med bil till stor ridanläggning med bl.a 2 ridhus

Mina föräldrar tar i sitt stall 500kr/box i kallhyra, då är det ett jättefräscht stall, vattenkoppar i boxarna, stoooooor uppvärmd sadelkammare, stora kuperade hagar (även de inkl el), belyst ridvolt och helt underbara ridvägar. 10 min med transport till isolerat ridhus
 
Sv: E detta vettigt!

Beror helt på vart i landet man befinner sig...

Säkert. Sommaren 2005 betalade jag 1500 i kallhyra, då gick hästen på bete men jag hade tillgång till box. På anläggningen fanns en belyst ridbana, som dock tidvis stod under vatten till stora delar. Stallägaren fodrade på morgonen (vi fick tillskottsfodra eftersom betet var klent).
Detta var i kullabygden i Skåne, inte särskilt nära någon storstad och man var tvungen att ha bil för att kunna ta sig dit.
 
Sv: E detta vettigt!

Beror helt på vart i landet man befinner sig...

I mitt förra stall gav jag 600kr/månad, då ingick morgonfodring + utsläpp på vardagar, middagsfodring (grovfoder) i hagen + kvällsfodring 6-7dagar/vecka (resten skötte vi kollektivt), belyst ridbana, stoooora hagar (självklart inkl el), uppvärmd sadelkammare. 3 min med bil till stor ridanläggning med bl.a 2 ridhus

Mina föräldrar tar i sitt stall 500kr/box i kallhyra, då är det ett jättefräscht stall, vattenkoppar i boxarna, stoooooor uppvärmd sadelkammare, stora kuperade hagar (även de inkl el), belyst ridvolt och helt underbara ridvägar. 10 min med transport till isolerat ridhus

Ja tydligen är det så. men varför väljer tex dina föräldrar att subventionera andras hästägande? Det är för mig en gåta faktiskt.
 
Sv: E detta vettigt!

Ja tydligen är det så. men varför väljer tex dina föräldrar att subventionera andras hästägande? Det är för mig en gåta faktiskt.

Dels vill de ha fullt stall för att bättre hålla värmen vintertid (har 4 platser, hade då bara 2 hästar), dels så ligger stallet så till att det krävs bil för att ta sig dit (närmsta busshållplats 11km bort). Att de sedan fick lite avlastning från fodringarna + in-/utsläpp var självklart också ett plus. Svårt att se hur de "subventionerar" andras hästägande, eftersom jag själv har sett vad stallet i själva verket kostar dem/månad (dvs i el + försäkring). Dessutom så har de (eller hade iaf) den högsta kallhyran i det området ;)

Det stallet jag stod i (som tog 600kr) låg precis utanför Mariestad (5 min från centrum med bil), och under sommaren betalade jag endast halv kallhyra där (för att säkra boxplatsen till hösten) eftersom jag körde bort mina hästar till mina föräldrar (6 mil bort) på sommarbete.

Har även haft häst där det fanns tillgång till ridhus, gav 500kr i kallhyra, in-/utsläpp + fodringar sköttes helt efter ett rullande schema i grupp om 3-4 pers, (stallet hade 27 boxar). Där fanns även spån, hösilage + havre att köpa, så slapp man ordna med det själv.
 
Sv: E detta vettigt!

I vissa områden i Sverige,oattraktiva, ligger en kallhyra under 500 kr. Fortfarande.

Jo, jag vet ;)
Har själv haft häst i stall där kallhyran var 350kr/box, hade då 3 min SKRITTväg till anläggning med 2 ridhus samt stora utebanor. Kanske inget toppmodernt stall, men rejäla boxar, bra hagar, kanonbra läge (inte bara pga närheten till ridhusen), bra ridvägar osv osv. Rejäl sadel/foderkammare med frostvakt (var kanske som kallast 1-2 grader). Kan inte påstå att det var ett oattraktivt område, snarare så att jag hade tur som hittade det (hade rätt kontakter ;))


Ger nu bara 1200kr för lösdrift där allt (utom kraftfoder) ingår. Dvs, även daglig tillsyn av hästen. Tycker jag är ett kanonpris!
 
Sv: E detta vettigt!

Svårt att se hur de "subventionerar" andras hästägande, eftersom jag själv har sett vad stallet i själva verket kostar dem/månad (dvs i el + försäkring). Dessutom så har de (eller hade iaf) den högsta kallhyran i det området ;)

Ja på kort sikt kan man nöja sig med att täcka sina rörliga kostnader. Ser man på lite längre sikt måste man dock täcka underhåsskostnader och eventuella nyinvesteringar. Även maskinpark mm skall betalas. El och försäkring är en bagatell i sammanhanget.

I mina trakter kallade man det att leva på rost och röta om man enbart slet på det man hade och inte hade råtd att förnya.
 
Sv: E detta vettigt!

Ja på kort sikt kan man nöja sig med att täcka sina rörliga kostnader. Ser man på lite längre sikt måste man dock täcka underhåsskostnader och eventuella nyinvesteringar. Även maskinpark mm skall betalas. El och försäkring är en bagatell i sammanhanget.

I mina trakter kallade man det att leva på rost och röta om man enbart slet på det man hade och inte hade råtd att förnya.

I detta fall:

Maskinpark = ickeexisterande
Underhåll = blir inte större av att man har ett par hästar till
Nyinvesteringar = vad skulle det vara? Stängsel o. dyl måste ju iaf bytas med jämna mellanrum oavsett antal hästar.

Blev billigare att ta in 2 inhysningar (som täckte mer än de fasta kostnaderna som ex.vis el o försäkring) än att på annat sätt se till att få upp dräglig temperatur i stallet vintertid (samt att inhysningarna gjorde att mor fick mer tid över till annat hon ville göra, och frihet att kunna åka iväg någon kväll eller helg utan att behöva sitta i telefon för att jaga reda på hästvakt som var villig att ställa upp 4ggr/dag)
 
Sv: E detta vettigt!

:banana:Tycker nog inte heller att 500 för boxen är dyrt direkt för kallstallet...
Vi har kallstall hemma och sadlarna har i många år hängt i stallet eller sadelkammaren där det oxå är kallt. Vattenhinkarna fryser ibland men det är bara dagtid om portarna är uppe....
Vi ger alltid vatten i isfria hinkar morgon, middag och till natten...Betfor mm som måste svälla för stå inne i huset tills det skall fodras... Sist vi hade ngn kolikhäst var 1985... Räknar man vad det kostar med ommålning av stall varje sommar (ca 1500 kr) om man vill ha vitt och fint. Nya hagar och lagning av elband och aggregat ( ca 200-300 kr per rulle). Fyllning till ridvolt ca 2000 kr plus traktorkostnad, belysning till ridvolt mm så är man lätt uppe på 10 000 per år i kostnader som inhyrda faktiskt tar del av... El till utelampor, lysrör, varmvatten för att tvätta hästar är faktiskt inte heller gratis...
4 hästar dricker ca 160 lit per dag och det är faktiskt en kostnad på drygt 2500 kr per år...
Att ha boxar, stall, hagar, vindskydd är faktiskt inte gratis...!
Våra inhyrda betalar nada - inte ens för hösilage men jag funderar faktiskt...:idea::idea:
 
Sv: E detta vettigt!

500:-/månad och box tycker jag är helt okej, kallhyror (boxen) kan ofta vara dyrare än 500:-, i alla fall här. Som någon annan i tråden skrev tycker jag att stallägaren kunde tagit ut mer i hyra och ha el i staketen och bättre boxväggar.
 
Sv: E detta vettigt!

Ett normalpris för en stallplatts i normalt skick utan ridhus eller speciella tjänster tycker jag ska ligga på 1000 kr pluss moms för att stallägaren ska kunna få något över. Dom vill ju som sakt inte gå pluss minus noll.

Så halva priset för din polares stallplatts är väl ett helt ok pris tycker jag.
 
Sv: E detta vettigt!

Jag anser iaf att det är dyrt, med tanke på vad andra stall häromkring kostar!

Vad kostar stall hyrorna där borta?
Anser att 500kr är en billig stallhyra.
I ett sådant stall får man nog räkna med att hjälpa till en del.
El på hagen får man fixa själv om man vill att det ska finnas.
I mitt första stall så byggde vi boxar och hage själva. och sadeln hängde inne i stallet. Fick köpa mitt första elaggregat. Det hyrde vi för 500kr per månad.
Vattnet frös i stallet så vi fick hämta vatten i hyresvärdens pannrum. Där inne stod även betforn på natten för att inte frysa.

Därimot gallergrejorna på golven låter livsfarligt så det hade jag aldrig gått med på att utsätta mina hästar för.
 
Sv: E detta vettigt!

Under tiden jag stod inackorderad betalade jag 500 i kallhyra, men då ingick bra (förhållandevis små) hagar med bra stängsel, "varm" sadelkammare, plats på loge för foder/strö, bra boxar, spolspilta fanns och så vidare. Så visst fasen kan man kräva lite mer!

Men att kräva att det ska vara frostfritt är väl lite väl? Pioritera rätt saker, några minusgrader dör väldigt få hästar av. Däremot att rusa genom stängsel och ut på vägar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: E detta vettigt!

Så, vad tycker ni är skäligt att betala för en stallplats i kallstall,

Egentligen är det ointressant vad som är rimligt, din kompis har accepterat kostnaden, och då tycker hon väl ett den var ok när hon fick erbjudandet om stallplats.

Tycker inte man ska gnälla i efterhand, har man accepterat så har man.

Sen vet ju inte vi vad som utlovats, men jag fick för mig att det gick ganska snabbt i den här flytten, så kanske att din kompis inte hade riktigt klart för sig vad som ingick, hur det sköttes, hur det såg ut. Hon hade bråttom och behövde flera stallplatser och valde att ta det. Komma sen och gnälla...

Med reservation att det inte får vara farligt för hästarna naturligtvis. Men fryser gör det i många stall...
 
Sv: E detta vettigt!

Står ochså i kallstall.
det är ju lite mer meck nu när vattnet fryser.
Men det är ingen lera och hästarna är mycket piggare nu i det här vädret.
Min häst funkar inte i uppvärmt stall, han gillar minusgrader.
När det gäller blötlagd mat så får man ge den när man är där.
 
Sv: E detta vettigt!

Första stallet betalade jag 300 kr för, vi hjälptes åt med fodringar.
Boxarna var uteboxar. (Så vattnet frös, men dem fick vatten ute i hagen på morgon och till middag)Hade uppvärmd sadelkammare, så fodret förvarades där inne, kunde även låsas och att du kunde stå inne och borsta hästen.

Ett annat stall var ett litet med 3 boxar betalade 750 kr och då ingick hö.
Vi delade på fodringar. Fanns sadelkammare, men där var kallt. Så foder och vatten frös. Men man fick se till att göra det bästa av det.

Nu har jag eget stall (gammal ladugård) som jag hyr för 400 kr.
Tre boxar, dock ingen sadelkammare. Men däremot så är det så tjocka väggar så det är aldrig under 5 plusgrader i stallet. Och det är stort, och jag har hur mycket mark som helst som jag får använda.

Så jag vet inte om 500 kr är billigt eller dyrt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 285
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 502
Senast: moonstruck
·
P
Hästmänniskan Min bästa kompis har en häst som står i ett stall en ganska bra bit från där hon bor. Situationen är nu, och har vart i flera år, att...
Svar
17
· Visningar
2 407
C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 528
Senast: Challe99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp