Dyrt eller bara lat?

H

Hosianna

Det är så här va, att mammas gubbe lovade att bygga en paddock för 1,5 år sedan. Han har både grävmaskin och lastbil så han kan göra allt arbete själv.

Bästa stället att bygga paddocken på är ca 1m lutning, ungefär hälften har varit potatisåker och resten äng. Men han påstår att det blir för dyrt att göra en paddock för att man måste fylla upp så mycket, men det borde väl räcka med att "gröpa ur" där det är högre, istället för att fylla upp den lägre sidan?

Ungefär hur många ton underlagsmaterial behöver man om det är jord och paddocken blir ca 40*20?
Och någon som vet ungefär hur mycket ett ton kostar?
Den kommer mest användas som hobbypaddock.

Jag blir lite irriterad på denna gubben då jag tror han skyller på att det blir för dyrt när han egentligen bara är lat!

Sv: Dyrt eller bara lat?

Jo det är klart att det är dyrt! Sand och grus är inte billigt. Sedan så måste all matjord bort och sedan läggas fyllnads material efter det. Har man inte egen grustäkt så blir det en duktig summa.

Kicki :)

Min sambo anlägger paddockar och billigast tänkbara 20*40 meter brukar hamna kring 25.000 kr med paddex som underlag och där det inte behövs så mycket urgrävning.

Men hur många ton behövs ungefär då?

Nu är det så att han inte gjort klart stallet så man kan inte rida på hästarna en i taget, eftersom de inte kan vara själva om man inte har tillräckligt bra boxar, åh jag blir så arg...:angel:

Han är nog ärlig när han säger att det blir för dyrt.
Vi räknade på att göra en paddock nyligen och vi har ungefär samma förutsättningar som du. Det skulle hamna på ca 25 000 i bara material.
När han säger att det måste fyllas upp så mycket menar han nog inte att fylla upp för att få en plan nivå, utan att det behöver vara flera lager av olika sorters grus för att det inte ska försvinna ner i jorden. Dessutom behöver man oftast lägga ner en dränering också och det är inte billigt.
Gnejs kostar här 57:-/ton, Kvartsit 0/8 kostar 37:-/ton.
Vi lade nyligen ner totalt 100 ton i vinterhagen för att hästarna ska slippa leran.

Min sambo anlägger paddockar och billigast tänkbara 20*40 meter brukar hamna kring 25.000 kr med paddex som underlag och där det inte behövs så mycket urgrävning.

Det var ju inte överdrvet mycket pengar. Är paddex mycket dyrare än sand/grus/stenmjöl/vilken blandning som nu är bäst?

Vi köpte 35 ton Paddex (ett långtradarlass) för att lägga utanför ligghallen, kostade cirka 8000:-. Enligt vad säljaren sa så skulle det gå åt åtta gånger så mycket för ridbana 20x40. Vi räknar med 30-80 000:- som anläggningskostnad beroende på materialval.

Men hur många ton behövs ungefär då?

Nu är det så att han inte gjort klart stallet så man kan inte rida på hästarna en i taget, eftersom de inte kan vara själva om man inte har tillräckligt bra boxar, åh jag blir så arg...:angel:

Isåfall kanske du ska låta bli att tjata om paddock, eftersom stallet ändå torde vara viktigast.

Det var ju inte överdrvet mycket pengar. Är paddex mycket dyrare än sand/grus/stenmjöl/vilken blandning som nu är bäst?

För dom flesta är det en väldig massa pengar.:smirk:
Jag får en känsla av att du inte är så gammal, och att du är ganska bortskämd.

Men om du vill ha ett stall där ni kan rida en i taget så borde du ju först och främst få stallet klart. Vad är det för mening med paddock om det inte går att rida?

Senast ändrad:

För dom flesta är det en väldig massa pengar.:smirk:
Jag får en känsla av att du inte är så gammal, och att du är ganska bortskämd.

Visst, det måhända att jag är lite bortskämd, men han borde ju ändå vetat hur mycket en paddock kostade innan han sa att han skulle göra en, eller hur?
Att han är lat har jag märkt ganska tydligt, det var tydligen helt omöjligt att sätta ström i en liten hage där hästarna kunde gå så de inte skulle bli så feta, men helst plötsligt tar det inte ens en dag att stängsla in en hel kulle, köpa ett nytt elaggregat, till några får han köpt.

Det kanske låter vidrigt bortskämt, men jag tycker ändå att hästarna bör vara lite högre prioriterade än de är i dagsläget.

Ingen aning, och sambon är på tjänsteresa så jag kan inte fråga honom:( Men de vanligaste är att man lägger något annat under och sen ett lager paddex överst för att få ett bra underlag där inte vattnet stannar och bildar pölar och inte heller materialet åker ner i jorden. Men vad varje sak kostar har jag noll koll på. men totalsumman brukar bli från 25.000 och till hur mycket som helst.

Men om du vill ha ett stall där ni kan rida mer än en i taget så borde du ju först och främst få stallet klart. Vad är det för mening med paddock om det inte går att rida?

Därför att man skulle kunna rida i en paddock utan att ha den ändra hästen inne i stallet, det går inte i nuläget då det inte känns så kul att rida i en gammal potatisåker.
dessutom skaaa han göra klart stallet, han skulle bara bygga ett vedskjul först, och sen en bastu, och sen ett vindskydd till fåren, sen ska det bli intressant att se vad nästa grej blir.

Dessutom menar jag inte att han ska göra paddocken nu direkt.

Varför inte sätta ström i hagen själv? :confused:
Undrar just vem det är som är lat:angel:

Varför inte sätta ström i hagen själv? :confused:
Undrar just vem det är som är lat:angel:

Nu tycker jag du är lite orättvis, jag skulle mer än gärna fixa allt själv, men jag får inte.
Jag tror inte ens att jag skulle få spika upp en tränshängare om jag inte frågade först!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka