Dyrt att tävla

Ja, det är dyrt att vara med i tävlingar.

Licensen är dyr med 750kr/år för mig som senior ryttare, mycket pengar. Hästlicens 200kr/år, blir en del för mig som har fler än en häst som jag vill kunna välja på. Synd att de avskaffade livstidslicensen för häst.
Så långt jag kunnat utläsa vill de kunna föra statistik över antalet tävlande hästar och kopplingen mellan häst och ägare (med personnummer) motiverar de med att de vill kunna se om ryttare har flera hästar. Vi betalar en hel del för någon annans statistik.
Startavgifter: jo det är dyrt med 200kr för fem-sex minuters bedömning av domaren.

TDB serviceavgift: den rimligaste delen av pengarna. Datasystemet fungerar och är en rätt kul "leksak" där man kan kolla övriga tävlandes tidigare resultat och liknande. Kul. Och rimligt med en tia.

Bensinkostnader: jo men så är det ju. Och kostnaden där beror alldeles på avståndet.

Eftersom jag rider fjording räknar jag inte med placeringar och det är heller inte dem jag "jagar" utan jag "jagar" resultat för att kunna få prestationsmedaljer och för att kunna kvala till SM för rasen. Då "duger" inte pay and ride: det krävs officiella siffror och resultat. Så om jag vill få medaljer och kunna rida SM, så måste jag tävla.

Som tur är, kan man ju välja att inte tävla. Största delen av ridningen är ju inte tävlandet.

Visst kan man välja att tävla - men kan man det? Om jag nu vill tävla, är det verkligen rimligt att det kostar en halv förmögenhet? Visst att ha häst är dyrt och tävlingen är kanske inte den största posten på kontot, men någon stans måste man dra gränsen för vad budgeten tåler.
Jag tänker också på de senaste siffrorna som visar att deltagandet i ridsportens olika aktiviteter minskat drastiskt (inte bara inom ridsport utan i alla idrotter, men i ridsporten var det särskilt markant). Kan en bidragande orsak vara kraftigt höjda kostnader även på lägsta amatörnivå? Håller organisationen på att äta upp sig själv? Har vi nått smärtgränsen för vad "vanliga" människor mäktar med? Det är trots allt de som är den största gruppen.
Min hovslagare, aktiv i sitt yrke sedan 25 år, vittnar också om minskat kundunderlag. Inte lika många nya kunder per år och de som är kunder har minskat på antalet hästar.

Visst kan man välja att tävla - men kan man det? Om jag nu vill tävla, är det verkligen rimligt att det kostar en halv förmögenhet? Visst att ha häst är dyrt och tävlingen är kanske inte den största posten på kontot, men någon stans måste man dra gränsen för vad budgeten tåler.
Jag tänker också på de senaste siffrorna som visar att deltagandet i ridsportens olika aktiviteter minskat drastiskt (inte bara inom ridsport utan i alla idrotter, men i ridsporten var det särskilt markant). Kan en bidragande orsak vara kraftigt höjda kostnader även på lägsta amatörnivå? Håller organisationen på att äta upp sig själv? Har vi nått smärtgränsen för vad "vanliga" människor mäktar med? Det är trots allt de som är den största gruppen.
Min hovslagare, aktiv i sitt yrke sedan 25 år, vittnar också om minskat kundunderlag. Inte lika många nya kunder per år och de som är kunder har minskat på antalet hästar.

Svar:
Ja, jag tycker nog att det är rimligt att det är dyrt att tävla.
Sedan är det friskt att ifrågasätta vart pengarna går, och licenserna till SvRF går ju till att ha någon som hinner se över TR, samordna, roa sig med statistik et c.
Jag vet inte hur sann statistiken är vad gäller "ridsportens aktiviteter". Jag misstänker i och för sig att jag är i minoritet.
Men: jag rider lite tävlingar.
Är medlem i en ridklubb under SvRF eftersom jag måste vara det för att delta i de få tävlingar jag vill.
Men min huvudsakliga ridning inklusive träningar sker helt utanför "ridsportens aktiviteter". Jag har egen ridbana som jag betalt för egna pengar. Ibland lånar jag ett ridhus i närheten - ägs av en generös person som låter mig låna obegränsat utan att betala avgift. Jag rider för tränare som inte är anslutna till någon ridskola eller annan "officiell" anläggning: ibland hemma hos mig, ibland i ett för dagen hyrt privat ridhus.
Vi är många som är med vid dessa aktiviteter utanför "ridsportens aktiviteter".
Under mina snart 40 år med häst har jag varit medlem i någon "vanlig" ridklubb i sammanlagt tre år.
Jag kanske är unik, men inte är det ju ett hot mot ridsporten som sådan, att det är dyrt att tävla!

För att vi ska få bra kvalité och bra arrangemang krävs det att arrangörerna tar betalt. Långt ifrån alla som kan ordna med bra sponsorer.

Om arrangörerna inte får in pengar kan man heller inte satsa på förbättringar och folk tröttnar på att slita ut sig för ingenting. Kan man som arrangör tex inte hålla bra underlag på framridning, tävlingsbanor vilket är dyrt kommer inte folk och tävlar, ett rykte om dåligt underlag förföljer arrangörer länge. Dressyrtävlingar är oftast inte några kassasuccéer för arrangörer då man inte kan få in lika många deltagare som på en hopptävling.

För att hindra utvecklingen av högre startavgifter tror jag att man måste engagera sig själv i föreningar, vara med och hjälpa till, hjälpa till att hitta sponsorer osv.

Ja jag tänker oxå som så att herregud, tänk om man bara hade tävlat dressyr vad billigt man hade kommit undan.. Man behöver inte ens betala för veterinär.

Tror inte jag kommer under 3000 spänn för en vanlig lätt klass fälttävlan när allt är inräknat. Man vill ju oxå tävla lite mer intensivt i början så man kommer igång så då kan det ju lätt bli en 7-8000 på 1.5 månad. :nailbiting:

Oh my gooood! :crazy::eek:
Hade jag haft såna pengar över hade jag...... inte lagt dom på hästtävlingar i alla fall! :)
Tur man e olika, så det finns några som kan och vill finanisera sånt :P

Min klubb arrangerar ganska ofta tävlingar. Nu i helgen ska vi ha finalen i DIV 1 Ponnyallsvenskan dressyr
Vi kommer bara köra en klass då funktionärerna är trötta efter vårens tävlingar :)

Vad man glömmer bort när man tävlar är kanske alla kostnader som klubben har.
En dressyrdomare tar 200 kr/tim
Sen ska du ha överdomare 200 kr/tim
Vi betalar sen 10 kr/ ekipage i avgift till de som äger ridhuset.

Vi har i helgen 23 starter, de betalar 250 kr st = 5750 kr
Gissar på att det kommer ta ca 4 tim med prisutdelning,paus osv
Dressyrdomare 3 st 4 tim x 200= 2400
Överdomare 5 x 200 = 1000 de kommer när tävlingen öppnar så 1 tim innan start
23 starter 10 kr ridhusavgift = 230 kr

5750- 2400 - 1000- 230= 2120 kr tjänar alltså föreningen på denna tävling.
Lite mindre om jag ska dra av kostnaden för rosett och plakett.
Nu har vi tur att ha hederspriser men om vi inte hade haft det och varit tvungen att ge tillbaks anmälningsavgiften......

Vi tog denna tävling som en tjänst åt distriktet och kommer få ett bidrag på 2500 kr från dem, täcker domarna typ, så vi kommer ju tjäna 4600 kr typ.
Det är fan inte mycket pengar med tanke på hur mycket tid det tar att fixa tävlingen. Det är flera timmarsjobb INNAN tävlingen ens startat.

Normalt tjänar klubben ca 1350 kr/tim på dressyrtävling. Räknar då på startavgift 250 kr, domare -200 kr samt överdomare -200.
Det är inga jättesummor som går till klubben direkt.

Vi vill köpa ett nytt dressyrstaket. Det kostar 20,000 kr det som vi vill ha.
Vi vill också köpa nya tävlingshinder och det kan ju kosta hur mycket som helst.

Ni som tävlar: är ni funktionärer på era hemmatävlingar?

@Jfrelin ja och inte bara på hemmatävlingar utan även på andra tävlingar tex hinderdomare i terrängen. Min hemmaklubb har inga fälttävlan utan mest hoppning och några dressyr. Min klubb anordnar ju mest tävlingar i hela Sverige så det blir ju en del. Dock har jag inte hunnit vara funktionär än på någon hemmatävling i år.

Fördelen med dressyrtävling är att det knappt kräver några funktionärer jämfört med de andra grenarna, nackdelen är att man inte drar in några pengar.

Här i Sthlm finns en klubb som hade nationella tävlingar med bara fyra funktionärer. Men det är inte att rekommendera. För det är väldigt viktigt att inte bränna ut dem man har. Tror att vi hade 40 st olika med avbytare på de flesta positioner och en tävlingsledare som inte behövde sitta i sekretariatet senast. Det behövs att denne pratar med överdomaren och ser till att alla är nöjda och glada.

Vi betalar också hyra till gården där vi har tävlingar. Det är lite mer än det som @Jfrelin s klubb betalar och då är det meningen att de pengarna ska gå till förbättringar som även kommer klubben till gagn. Det har varit bättre lysrör i taket för att domarna ska se bättre, förbättringar i underlagen, och en liten läktare t.ex. Många domare om man arrangerar högre klasser än MsvC tar mer än 200 kr i timmen och dessutom ska vi betala milersättning för att de kommer till oss. Den lär ju inte vara lägre ute i landet direkt---

40 funktionärer med avbytare på EN dressyrtävling?? Du skojar?

Tror inte det brukar vara fler än fyra funktionärer på våra regionala dressyrtävlingar samt några fler när staketet ska dit och bort.

40 funktionärer med avbytare på EN dressyrtävling?? Du skojar?

Tror inte det brukar vara fler än fyra funktionärer på våra regionala dressyrtävlingar samt några fler när staketet ska dit och bort.

Hur får ni ihop det? Tänker att minimum iaf borde vara en skrivare, en i sekretariatet, en insläpp på banan, en på framridningen och en löpare? Och så helst ett par i kafeterian, om man ska ha någon möjlighet att dra in lite pengar på arrangemanget...

Hur får ni ihop det? Tänker att minimum iaf borde vara en skrivare, en i sekretariatet, en insläpp på banan, en på framridningen och en löpare? Och så helst ett par i kafeterian, om man ska ha någon möjlighet att dra in lite pengar på arrangemanget...

Näe , vi har haft samma person som speaker/sekratariat och ibland även i cafeet. Alltså vi talar om dressyrtävling nu.. det är ju typ max 6 personer samtidigt i cafeet. Det är inte optimalt men det har fungerat. Vår klubb är ju ren hoppklubb egentligen så dressyrintresset är egentligen minimalt och så även funktionärerna. Sist jag satt i domartornet var vi bara 3 st.

Men en i sekratariatet, en i domartornet, en i cafeet och en dörröppnare och en skrivare är ju det som vi behöver dvs 5 personer. En på framridningen och en löpare är ju helt överflödigt på våra tävlingar iallafall.

Näe , vi har haft samma person som speaker/sekratariat och ibland även i cafeet. Alltså vi talar om dressyrtävling nu.. det är ju typ max 6 personer samtidigt i cafeet. Det är inte optimalt men det har fungerat. Vår klubb är ju ren hoppklubb egentligen så dressyrintresset är egentligen minimalt och så även funktionärerna. Sist jag satt i domartornet var vi bara 3 st.

Men en i sekratariatet, en i domartornet, en i cafeet och en dörröppnare och en skrivare är ju det som vi behöver dvs 5 personer. En på framridningen och en löpare är ju helt överflödigt på våra tävlingar iallafall.
Det är nog ungefär så många som vi har brukat vara på dressyrtävlingarna där hemma också. En skrivare, en i cafeterian, sekratariatet/speaker/räknare/protokollhämtare/in-utsläpp delas mellan två personer. + ev. någons barn som hjälper till och tycker det är kul att springa med papper och öppna/stänga på banan.

Ni som tävlar: är ni funktionärer på era hemmatävlingar?

Det är ett krav för att lösa licens hos oss. Medförde ramaskri när det infördes. Folk verkar inte fatta att den där "någon" som gör allt i kulisserna inte håller för evigt, medan de själva bara dyker upp och rider hemmaklubbssponsrade klasser och sedan åker hem...

@Amanda_F 4 Funktionärer!? Kan inte påstå att jag är en van tävlingsarrangör... men hur kan 4 pers sköta allt från parkeringsvakt/mottagare, cafeteria, speaker, framridning, insläpp på banan, skriva protokoll, poängspringare, sekretariat, uppstallningansvar, säkerhetsansvar, resultatrapportering, tävlingsledare.... Jag förstår att folk bränner ut sig.

Det är ett krav för att lösa licens hos oss. Medförde ramaskri när det infördes. Folk verkar inte fatta att den där "någon" som gör allt i kulisserna inte håller för evigt, medan de själva bara dyker upp och rider hemmaklubbssponsrade klasser och sedan åker hem...

@Amanda_F 4 Funktionärer!? Kan inte påstå att jag är en van tävlingsarrangör... men hur kan 4 pers sköta allt från parkeringsvakt/mottagare, cafeteria, speaker, framridning, insläpp på banan, skriva protokoll, poängspringare, sekretariat, uppstallningansvar, säkerhetsansvar, resultatrapportering, tävlingsledare.... Jag förstår att folk bränner ut sig.
Alla föreningar måste ju ordna tävlingar och vissa har inte medlemmar som är intresserade av att hjälpa till och då blev det så. Fråga mig inte hur de klarade det men jag råkar veta att de inte hade parkeringsvakt eller någon som passade kafeterian...

Jag hjälper alltid till på min klubbs tävlingar oavsett gren häst eller ponny. Nu har ja dock slutat ta semester från jobbet för att hjälpa till, den behöver ja använda på sommarn

I år har jag dessutom tagit över ansvaret för vårt stora dressyrmeeting tur jag har fantastiska klubbkompisar som lovat att hjälpa till!

Fast helt vanliga dressyrtävlingar, inte meeting som @settis anordnar, klarar man sig gott o väl på 5-6 pers. Vi kör dubbla banor, behöver 2 skrivare, ingen parkeringsvakt för vi har fasta starttider vilket innebär att de kommer tuffandes pö om pö. Vi har löjligt stor parkering också så det är inte ett bekymmer. Sen har vi en tävlingsledare, en springare, en i sekretariatet och en i cafeterina. That´s it. Tävlingsledaren pratar i mikrofon o sköter allt som dyker upp under dagen. Våra dressyrtävlingar ger helt klart ett mycket större överskott än vad våra hopptävlingar gör.

Fast helt vanliga dressyrtävlingar, inte meeting som @settis anordnar, klarar man sig gott o väl på 5-6 pers. Vi kör dubbla banor, behöver 2 skrivare, ingen parkeringsvakt för vi har fasta starttider vilket innebär att de kommer tuffandes pö om pö. Vi har löjligt stor parkering också så det är inte ett bekymmer. Sen har vi en tävlingsledare, en springare, en i sekretariatet och en i cafeterina. That´s it. Tävlingsledaren pratar i mikrofon o sköter allt som dyker upp under dagen. Våra dressyrtävlingar ger helt klart ett mycket större överskott än vad våra hopptävlingar gör.

Gör de? Visserligen behöver man ju betala banbyggaren också, men en hopptävling kan ju lätt ha 250 starter på en dag, det ger ju helt andra intäkter, plus lika mycket till från kafeterian.

Nova! Du råkar inte ha något för dig vecka 29?
Kan erbjuda dig semester i husvagn nära badsjö i ett idylliskt samhälle. Lagar mat åt dig å förser dig med dryck som gör livet lite roligare, pricken över iet blir att du får umgås med underbart roliga människor

@Mabuse Fast på en liten tävlingsplats som vår så får vi aldrig så många starter. Hopptävlingarna går knappt ihop sig, i år har vi fixat fina hederspriser som vi tiggt ihop istället för anmavg åter pga att vi gått back flera år i rad annars. Domare, ÖD, och banbyggararvode äter upp det mesta av vinsten.

@settis v 29??? E du helt galen??? Då är det ju FÄLTTÄVLANSVECKAN

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 852
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 674
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning? Detta är vad som...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar