Ja, det är dyrt att vara med i tävlingar.
Licensen är dyr med 750kr/år för mig som senior ryttare, mycket pengar. Hästlicens 200kr/år, blir en del för mig som har fler än en häst som jag vill kunna välja på. Synd att de avskaffade livstidslicensen för häst.
Så långt jag kunnat utläsa vill de kunna föra statistik över antalet tävlande hästar och kopplingen mellan häst och ägare (med personnummer) motiverar de med att de vill kunna se om ryttare har flera hästar. Vi betalar en hel del för någon annans statistik.
Startavgifter: jo det är dyrt med 200kr för fem-sex minuters bedömning av domaren.
TDB serviceavgift: den rimligaste delen av pengarna. Datasystemet fungerar och är en rätt kul "leksak" där man kan kolla övriga tävlandes tidigare resultat och liknande. Kul. Och rimligt med en tia.
Bensinkostnader: jo men så är det ju. Och kostnaden där beror alldeles på avståndet.
Eftersom jag rider fjording räknar jag inte med placeringar och det är heller inte dem jag "jagar" utan jag "jagar" resultat för att kunna få prestationsmedaljer och för att kunna kvala till SM för rasen. Då "duger" inte pay and ride: det krävs officiella siffror och resultat. Så om jag vill få medaljer och kunna rida SM, så måste jag tävla.
Som tur är, kan man ju välja att inte tävla. Största delen av ridningen är ju inte tävlandet.
Visst kan man välja att tävla - men kan man det? Om jag nu vill tävla, är det verkligen rimligt att det kostar en halv förmögenhet? Visst att ha häst är dyrt och tävlingen är kanske inte den största posten på kontot, men någon stans måste man dra gränsen för vad budgeten tåler.
Jag tänker också på de senaste siffrorna som visar att deltagandet i ridsportens olika aktiviteter minskat drastiskt (inte bara inom ridsport utan i alla idrotter, men i ridsporten var det särskilt markant). Kan en bidragande orsak vara kraftigt höjda kostnader även på lägsta amatörnivå? Håller organisationen på att äta upp sig själv? Har vi nått smärtgränsen för vad "vanliga" människor mäktar med? Det är trots allt de som är den största gruppen.
Min hovslagare, aktiv i sitt yrke sedan 25 år, vittnar också om minskat kundunderlag. Inte lika många nya kunder per år och de som är kunder har minskat på antalet hästar.