Dyrt att tävla

Jag är inte heller någon inbiten tävlingsmänniska, och skulle prova på det där med att tävla för första gången förra året. Blev helt häpen med vad det kostar! Och då var det i ett distrikt som troligtvis är av det billigare ;) Nu blev det bara tre tävlingar, och det räckte gott :).
Men kom på att det kan nog vara bra att hålla sig till "hemmatävlingarna". För där var det halva priset på startavgiften, och dessutom ingen bensinkostnad att ta sig dit (stod uppstallad på klubben) ;).
Blev glatt överraskad att man fick tillbaka startavgiften när jag blev placerad på ena tävlingen. Jag var ju överlycklig för min första rosett :D!

Och att behöva "hänga på låset" sas, för att ens få komma med. Nej fy. Då hade jag nog avstått :p.Där jag tävlade fylls sällan hela klassen, och man kan anmäla sig fram till ca en vecka innan tävlingen (ibland som efteranmäld dock).

Jag tycker att tävlingar är en relativt liten del av den totala kostnaden att ha häst - däremot så har jag fullständigt tappat lusten till att tävla pga den likriktning av ras och dyra gångartshästar som jag mer och mer känner att dressyrtävlingar blivit (endast halvblod med riktigt mkt steg göre sig besvär). Det har blivit en tävling och uppvisning i vem som har mest pengar att köpa häst för, och det är inte dressyr för mig. Därför avstår jag.

@Aureola Fast en så himla liten del av månadskostnaden för hästen blir det inte för min del. Nu i maj var jag anmäld till fyra tävlingar (åtta starter) med en totalkostnad i startavgifter på 1.370:-. Sen tillkommer min+hästens licens 950:-. Och så skulle det köras överallt också ca 55 mil. Det är en väldigt stor del av mina hästkostnader.

Sen håller jag helt med om "uppvisningsridningen" på tävling. Är så himla glad över att jag inte längre bor i Skåne ur den aspekten! Här i krokarna dressyrar folk på lite vad som helst. Det är ponnier, det är travare, det är friesrar och holländska körhästar med i princip i varje startlista. Jättetrevligt med den variationen och stämningen på tävlingarna här är milsvid mycket trevligare än där nere...

OK. Jag vet ju inte alls vad du betalar för din häst i foder och uppstallningskostnader (och det behöver du naturligtvis inte heller redogöra för) men för mig, om jag räknar ut vad det kostar att ha en styck häst per år i det allra mest nödvändiga; stallplats, foder, hovslagare och försäkringar (jag tror att jag ligger rätt "normalt" i alla fall här i trakten) - och mina tävlingskostnader skulle vara samma som dina, så skulle tävlingskostnaderna utgöra 5.23 %. Och då har jag inte räknat med tränarkostnader, då skulle procenten troligtvis hamna ännu lägre; gissningsvis runt 3%. Kan vara värt å räkna på! Hade tävlingskostnaderna närmat sig 15-20% av totalkostnaden hade jag lätt struntat i det pga kostnadsskäl.

Vad roligt! :) Kanske man borde flytta uppåt landet då! :D Dressyr ska ju vara vad namnet antyder; att visa lydnad och lyhördhet och elegans. Men som det är nu så verkar det snarast handla om hur mycket hästarna kan sprätta med frambenen. Det är ingen tävlingsgren som jag ens aspirerar till att delta i för jag ser inte riktigt sportelementet....

Jag har inte tävlat "på riktigt" sen 2007, och det var långt före både TDB, att priserna skenade iväg och licens för hästen på lokal nivå (dessutom hade min ponny tävlat regionalt tidigare med annan ryttare, så hon hade ju den licensen på livstid då ifall jag hade velat). Nu har jag börjat fundera på att ta mig ut på tävlingsbanan igen, och visst har jag märkt av att priserna har stigit men 1) det är ju faktiskt nästan tio år sen (:nailbiting:) jag var ute sist så det känns som något ofrånkomligt och 2) jag har även bytt gren från hoppning till dressyr så jag vet faktiskt inte vad dressyren låg på i kostnad då.

Jag bor i ett distrikt där det trots allt är ganska humana priser för själva tävlandet. 120-140 kronor brukar en lokal Lätt C-Lätt B ligga på, lite dyrare om det kommer upp på Lätt A-nivå och lite beroende på vilken klubb det är också så klart. Jämfört med att jag betalade 80 kronor/start för en Pay and ride i helgen, så är 120 kronor inte jättedyrt. Det jag tycker är dyrast är väl licenserna, men jag löser bara endagars för mig tills jag vet hur mycket jag kommer åka. Över sommaren är det exempelvis inte några tävlingar alls här, så innan hösten är det inte ens riktigt aktuellt. Jag kommer förmodligen vara ute max fem gånger under det här året, delvis beroende på att det är dyrt men mest för att jag har en unghäst som inte tränas för renodlad tävling och dels för att det inte finns jättemycket tävlingar i mitt närområde, och min chaufför vill inte köra alltför långt.

Jag tycker att tävlingar är en relativt liten del av den totala kostnaden att ha häst - däremot så har jag fullständigt tappat lusten till att tävla pga den likriktning av ras och dyra gångartshästar som jag mer och mer känner att dressyrtävlingar blivit (endast halvblod med riktigt mkt steg göre sig besvär). Det har blivit en tävling och uppvisning i vem som har mest pengar att köpa häst för, och det är inte dressyr för mig. Därför avstår jag.

Men där har man ju faktiskt gjort en markant ändring i bedömningen. Hästens gångarter har numera kof 1 medan ryttarens inverkan har kof 3 i de lägre klasserna. Det tycker jag är helt rätt.

Hästlicens på lokal nivå motiveras av att alla hästar ska ha "unikt ID" i tdb, innan kunde man lägga in samma häst flera gånger manuellt. Det tycker jag personligen känns som en ok kostnad.

Den lokala ryttarlicensen däremot fick ju en mardrömshöjning. Hur det motiveras? Såhär: "Det nya systemet innebär en höjning av licensen för dem som tidigare löst lokallicens, men de får samtidigt möjlighet att starta på fler tävlingar." KÄLLA hos SvRF

Jag antar att det betyder att jag blev en bättre ryttare med bättre häst, annars är tillgången till fler tävlingar inte mycket värt för en sån som jag som harvar på basicnivå.

En lam förklaring med ryttarlicenens höjning. Vad då möjlighet att starat på fler tävlingar??? Fler till antal eller?

@Billy Ja ryttaren är koeff 3 vilket är jättebra. Men det förändrar ändå inte att en häst med bra gång får 1-2 poäng högre/bedömningspunkt bara pga kvalitén i gången. Då spelar det ingen aldrig hur lydig din gångartslösa häst är ens i lätt klass.

@Billy Ja ryttaren är koeff 3 vilket är jättebra. Men det förändrar ändå inte att en häst med bra gång får 1-2 poäng högre/bedömningspunkt bara pga kvalitén i gången. Då spelar det ingen aldrig hur lydig din gångartslösa häst är ens i lätt klass.

Gången ska bedömas efter "renhet och regelbundenhet" alltså att den har rena gångarter, inte flashiga. Hur sedan varje domare tolkar det kan ju diskuteras. Ett alternativ är ju att ta bort den punkten helt. Jag kan egentligen inte se varför denna finns över huvet taget i de låga klasserna, kanske inte ens i högre.

Jag har det väldigt bra med att jag har en medishäst som jag får träna och tävla med, nu under tiden jag studerar och har begränsad ekonomi. Betalar inget mer än att sköta stallet, hjälpa till med ut/insläpp, bidra med lite utrustning.. Dessutom ställer ägaren upp på att följa med på träning/tävling. Jag känner mig otroligt tacksam för det, eftersom då kan jag lägga ner pengar på träning och tävling. Här där jag håller till så kostar en start i lätt klass runt 250 kr, och nu har jag startat 2 klasser på en dag senaste tävlingarna (hittills på säsongen tävlat vid 2 tillfällen) för jag tänkte både pålle å jag skulle titta av sig... Det rasslar iväg ganska snabbt då! Men jag kommer nog inte starta 2 klasser på samma dag nå mer, verkar inte göra hästen mindre tittig ändå så det är rätt meningslöst. :p Det är verkligen inte gratis att tävla, men det finns ju även andra alternativ såsom pay&ride och klubbtävling som brukar vara lite billigare.

Nu hann jag aldrig tävla då jag bodde söderut eftersom min häst skadade sig när vi skulle börja ta oss ut. Sedan flyttade jag norrut.

Jag tycker inte att startavgifterna är dyra här iaf. Kostar 80-130 kr i lätt klass där jag kollat, jag rider LB förtillfället. Det dyra är dock uppstallningen, avanmälde mig från en tävling för ett tag sedan då spilta meeting kostade 950 kr och jag inte hade hästskötare med. Blir jäkligt dyrt för att bara rida en klass/dag. Orkar inte tjorva ensam med min häst som inte är tävlingsvan och således inte står och sover på tävlingsplatsen då man ska sadla osv.
Dock förstår jag att uppstallningen blir dyr när det är så hårda regler för sanering osv, ett jäkla jobb för arrangören.

Om det är dyrare startavgifter söderut tas det igen på bensinkostnaden här. Om några veckor har jag 10 mil enkel väg till en lokal tävling där jag antagligen bara rider en LB. Det är bara gilla läget, annars får jag vänta 2 månader mellan starterna, typ.
Jag sparar ju en del pengar på att jobba helger, eftersom jag såklart missar en del av de få tävlingar vi har :angel:

Fö är det i mina ögon inte tävlingarna i sig som är dyra. Snarare att kunna träna vettigt samt alla kringkostnader för att hålla hästen i tävlingsskick.

Dressyren är billigare än både fälttäväan och maratonkörning som är 3 dagars.
Då måste man ha box till hästen samt övernattning till kusk, groom, mat och massa annat.
Så om tävlingen kostar 300 sen 300 per box/häst/dag så kör man 2 spann så är det 1200 bara för boxarna.
Sedan så skall kusk och groom ha boende och ett billigt vandrarhem kan väl kosta om man har tur 500 natten så det är 2000 för 2 nätter.

sedan har vi bensinen på detta
Så en tävling kan kosta 5000.

Men man kan också komma billigare undan genom att sova i bilen kolla med ett närliggande stall om man får hyra en hage billigt.

Många måste dessutom åka 2 bilar en som kör hästsköpet och en som kör vagnarna.. så det drar iväg verkligen.
Jag som kör 1 häst bara kommer billigare undan och sover i bilen/tält
Jag tävlar bara runt om kring där jag bor och max 15 mil bort. jag satsar inte åp att vinna SM utan håller mig till P&D klubbtävlingar LB nivå och de funkar för mig=)

Ja jag tänker oxå som så att herregud, tänk om man bara hade tävlat dressyr vad billigt man hade kommit undan.. Man behöver inte ens betala för veterinär.

Tror inte jag kommer under 3000 spänn för en vanlig lätt klass fälttävlan när allt är inräknat. Man vill ju oxå tävla lite mer intensivt i början så man kommer igång så då kan det ju lätt bli en 7-8000 på 1.5 månad. :nailbiting:

Jag tävlar sällan och då jag gör det så är det på lätt lokal nivå.
Men föredrar faktiskt pay and ride och liknande, biligare och man får lika mycket ut av det som att tävla på riktigt ^_^,
för den enda jag tävlar mot är mig själv.

Sen så är det enklare att hitta p&j med 80-90 klasser året runt än det är på lokala tävlingar.

Jag har tagit upp min ridning igen efter många år och är nu vad man kan kalla tant.:D Jag har inga större tävlingsabitioner men tycker det är kul att ha något att träna för och tänkt ge mig ut på några lättare dressyrtävlingar. Men...jag räknade nu på en tävling, startavgift 180 kr + endagslicens 150 kr + licens för hästen 200 kr = 530 kr + bensin fram och tillbaka. Är detta rimilgt för en lokal LC??? Jag kanske startar ett par tävlinga till men troligen inte så att jag kommer över de 750 kr som licensen kostar.

Vad tycker ni? Hindrar dessa priser er från att tävla?

Ja, det är dyrt att vara med i tävlingar.

Licensen är dyr med 750kr/år för mig som senior ryttare, mycket pengar. Hästlicens 200kr/år, blir en del för mig som har fler än en häst som jag vill kunna välja på. Synd att de avskaffade livstidslicensen för häst.
Så långt jag kunnat utläsa vill de kunna föra statistik över antalet tävlande hästar och kopplingen mellan häst och ägare (med personnummer) motiverar de med att de vill kunna se om ryttare har flera hästar. Vi betalar en hel del för någon annans statistik.
Startavgifter: jo det är dyrt med 200kr för fem-sex minuters bedömning av domaren.

TDB serviceavgift: den rimligaste delen av pengarna. Datasystemet fungerar och är en rätt kul "leksak" där man kan kolla övriga tävlandes tidigare resultat och liknande. Kul. Och rimligt med en tia.

Bensinkostnader: jo men så är det ju. Och kostnaden där beror alldeles på avståndet.

Eftersom jag rider fjording räknar jag inte med placeringar och det är heller inte dem jag "jagar" utan jag "jagar" resultat för att kunna få prestationsmedaljer och för att kunna kvala till SM för rasen. Då "duger" inte pay and ride: det krävs officiella siffror och resultat. Så om jag vill få medaljer och kunna rida SM, så måste jag tävla.

Som tur är, kan man ju välja att inte tävla. Största delen av ridningen är ju inte tävlandet.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 852
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 674
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning? Detta är vad som...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV