Dyrka upp lås?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett gammalt skåp som min morfar tillverkat och nyckeln till låset är försvunnen.
Någon som vet om, och i så fall hur, det går att pilla upp låset på något sätt?
20250419_174121.webp

Jag har samma problem med en dörr i ett skåp med tre dörrar...
De andra två var olåsta när jag fick skåpet.
Jag fick låna dyrk-knippen från en låssmed för att kolla om någon passade för att kunna göra en ny nyckel. Tyvärr gjorde ingen det, trots att ett par passade i de andra dörrarnas lås... 🙄
(Jag provade de andra låsen med dörrarna öppna. 😁 )
Jag tror att jag skulle kunna sticka in ett tunt bågfilsblad och såga av låskolven i mitt fall, men jag har inte tagit tag i det.

Det går att köpa nycklar, jag köper alltid nycklar på specialbeslag till gamla möbler, funkar super! Vad är det för möbel (sort/tidsperiod?) så kan jag kolla om jag haft någon liknande och vilken nyckel som passade.

https://www.specialbeslag.se/katego...T7adicw5879xuewjowPvN4sTZVv5c-H4aAmOWEALw_wcB

Denna passar i typ 9/10 möbler jag haft. Ibland får man känna efter lite om man ska trycka in nyckeln hela vägen eller om man ska bara ta in nyckeln lite.

https://www.specialbeslag.se/produkt/nyckel-massing-fyrkantig/

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Luff
·
Hemmet Idag har det sprungit säkerhetsmänniskor (brand, el, miljö och eventuellt någon mer) i hela huset jag bor i och kontrollerat allt de... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 617
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka