Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Javisst, och blir man bjuden på middag i stan så är det mer uppskattat att komma med en rådjursadel än en flaska vin att presentera vid inträdet i det inbjudande hemmet:D

Så vi ska utrota vargen för att du ska få gott områdjurssadel att du ska ha gott om rådjurssadel att dela ut.

Så vi ska utrota vargen för att du ska få gott områdjurssadel att du ska ha gott om rådjurssadel att dela ut.

nej vi ska inte utrota vargen..
bara se till att den inte etablerar sig där lokalbefolkningen inte vill ha den

nationalparker är ju bra platser utan jakt;)

En förskönande omskrivning på önskan att utrota vargen, det är fegt att knte stå för sina åsikter. Jag har gärna varg, bara någon annanstans funkar liksom inte, det går inte ens att ta vettiga beslut på landsnivå utan det krävs ett nordiskt sammarbete i frågan. Vargen respekterar liksom inte ens gränser och inte är de läskunniga.

Dessutom så skrev du att du önskade en biosfär utan varg tidigare, har du ändrat dig.

Årlig licensjakt + skyddsjakt

vilket är en av anledningarna till att acceptansen är betydligt större...

Så om vi ökade vargstammen till säg 500 individer och då införde licensjakt, skulle acceptansen för varg öka? Intressant för det är ju nämligen det som är tanken

Och ju mindre det tjuvjagas dess snabbare går det....

Det är dessutom en liten stam historiskt sett. Nu finns det färre lämpliga områden, men vi har gott om dem jämfört med många andra länder. Vargen är dessutom anpassningsbar.

i första hand hjort och rå.
tar vi ut samma mängd älg som tidigare, dvs inte tar hänsyn till vargens behov
så kommer nog det enda klövvilt som finns kvar vara gris o en o annan älg.

Nej, det är vilttillgången som styr antalet rovdjur- minskar viltet så minskar alltså rovdjuren långt innan viltet , som du tror, utrotas.

En förskönande omskrivning på önskan att utrota vargen, det är fegt att knte stå för sina åsikter. Jag har gärna varg, bara någon annanstans funkar liksom inte, det går inte ens att ta vettiga beslut på landsnivå utan det krävs ett nordiskt sammarbete i frågan. Vargen respekterar liksom inte ens gränser och inte är de läskunniga.

Dessutom så skrev du att du önskade en biosfär utan varg tidigare, har du ändrat dig.

vad jag önskar är en sak vad jag accepterar en annan

Så om vi ökade vargstammen till säg 500 individer och då införde licensjakt, skulle acceptansen för varg öka? Intressant för det är ju nämligen det som är tanken

om vi ser på björn och hur den accepteras så, bla. ja tack vare licensjakten är acceptansen större

Det intryck jag har fått är att inkl licensjakt så accepterades ca 220 individer.
Då fanns ett lågt incitament för tjuvjakt.

Ökar antalet individer så följer ett ökat tryck av tjuvjakt, Det kan i sin tur kompenseras genom en ökad licensavskjutning.

Det är som tre komunicerande kärl.
Fyller du på i det första kärlet (antalet vargar) så måste du fylla på i kärl 2 (licensjakten) för att inte det hela självkompenserar sig i kärl 3 (tjuvjakten)
Så fick jag det beskrivet av en finsk skogsägare o jägare jag träffade på semestern i fjol.

så släpp upp stammen till 5000 individer...

om vi ser på björn och hur den accepteras så, bla. ja tack vare licensjakten är acceptansen större

Men antalen av resp. art är ju relevant i sammanhanget

Hur kommer det sig att endast 220 vargar är godtagbart men 3000 björnar har man inga problem med

Under samma "jaktregler"

vad jag önskar är en sak vad jag accepterar en annan
Och ditt sätt att acceptera är att göra allt för att motverka vargen. Det krävs knappast någon större kunskap om varg för att inse det omöjliga i att inte ha en enhetlig linje över landet och helst utan för Sveriges gränser för att möjliggöra en livskraftig vargstam. Vargar respekterar inte kommungränser och har stora revir som i regel sträcker sig över flera kommuner och ofta över landgränserna.

Om man dessutom klargör att man gärna skjuter all varg man kommer åt så länge man kan ordna en täckmantel och få det att se ut som skyddsjakt så blir man än mindre trovärdig i det så kallade accepterandet.

Det är helt okej att vara mot varg, det respekterar jag, men att låtsas acceptera vargen som du gör är mest bara hyckleri.

Men antalen av resp. art är ju relevant i sammanhanget

Hur kommer det sig att endast 220 vargar är godtagbart men 3000 björnar har man inga problem med

Under samma "jaktregler"

?

i fjol skjöts straxt över 300 björnar på licens i sverige
vi har ca 3000 djur i sverige.
så en årlig avskjutning på ca 10% för både varg o björn är ett steg i rätt riktning

Och ditt sätt att acceptera är att göra allt för att motverka vargen. Det krävs knappast någon större kunskap om varg för att inse det omöjliga i att inte ha en enhetlig linje över landet och helst utan för Sveriges gränser för att möjliggöra en livskraftig vargstam. Vargar respekterar inte kommungränser och har stora revir som i regel sträcker sig över flera kommuner och ofta över landgränserna.

Om man dessutom klargör att man gärna skjuter all varg man kommer åt så länge man kan ordna en täckmantel och få det att se ut som skyddsjakt så blir man än mindre trovärdig i det så kallade accepterandet.

Det är helt okej att vara mot varg, det respekterar jag, men att låtsas acceptera vargen som du gör är mest bara hyckleri.

nej jag tänker inte göra allt för att förhindra en vargetablering i min närhet...bara det jag lagligt kan göra...

?

så en årlig avskjutning på ca 10% för både varg o björn är ett steg i rätt riktning

Men det jag inte förstår är varför 3000 björnar är ok, men inte 500 vargar? Eller 1500 då de jagar året runt. Men en licensjakt på 10% givetvis

?

Det är rätt väg att gå, men först när vi har en stam som tål avskjutning. Jag lovar ingen här kommer protestera det minsta över en jakt på 300 vargar den dagen vi har en stam på 3000.

Det är rätt väg att gå, men först när vi har en stam som tål avskjutning. Jag lovar ingen här kommer protestera det minsta över en jakt på 300 vargar den dagen vi har en stam på 3000.

problemet är att dessa 3000 inte kommer att nöja sig med de områden där björnen existerar.
så då har du det tredje kärlet som förmodligen kommer att kompensera.....

vi hade ett avtal om 220 djur. där alla parter fick kompromissa.
nu säger ett par parter att vi skiter i det utan vi ska fler, ytterligare ett sätt att göra kärl nr 3 större

Men det jag inte förstår är varför 3000 björnar är ok, men inte 500 vargar? Eller 1500 då de jagar året runt. Men en licensjakt på 10% givetvis

3000 björnar är idag för mycket man signalerar för en högre tilldelning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka