Dyr islandshäst?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag såg en annons på ett sto med priset 800´000kronor.
Eftersom jag aldrig sett en islandshäst ens i närheten av den summan, inte ens när det gällt godkänd hingst (minns ej vilken jag sett), så undrar jag om det är överprisat eller ett normalt pris på ett 1a klass sto?

Sv: Dyr islandshäst?

Nej det är inte ett normalt pris på ett förstaklass sto, men det inte vilket sto som helst utan det har andra meriter som gör att hon är värd en hel del. Bland annat att hon är världens tredje högst bedömda sto genom tiderna redan som 4åring. Och dessutom världens högsta bedömda 4åringa utanför Island. Antar att detta sätter henne i en prisklass för sig. Sådana här ston är vanligen inte till salu då man inte vill släppa dem. Vet ett annat högt meriterat sto som blev sålt för 700000 till en ungdomsryttare.

Men om hon är värd pengarna eller om nån kommer köpa henne för det, det är en annan fråga:angel:

Okej! Har ingen direkt koll på islandshästar, var mest nyfiken :) Förstod ju att hon var speciell.

Får man tillbaka pengarna på något sätt?
Genom avel, tävlande?

Det kan inte ha varit i isländska kronor då? Isåfall är det inget konstigt pris.

Edit: Slarvläste svaret du redan fått :P

Okej! Har ingen direkt koll på islandshästar, var mest nyfiken :) Förstod ju att hon var speciell.

Får man tillbaka pengarna på något sätt?
Genom avel, tävlande?
Ja du. Bra fråga. Just i detta fall är det troligast mest avelsvärde i hästen som gör den så dyr. Så posera att du sitter på kunskap och pengar att avla fram ett gäng avkommor efter detta sto som du sedan " väntar ut" bara tills de börjar prestera, då kan hända att du tjänar på affären. Men få sitter på den kunskapen och pengarna i kombination. Särskilt med dagens häst marknad.

Så jag tror att den som köper detta sto i te kommer vara en toppryttare/avlare utan nån som har lite för mycket pengar.. :angel: och då ska man ha tur om man får affären att betala sig.

Att man säljer ett sånt här sto är för mig en gåta om man är avelsintresserad. Men nåja, pengar styr väl antar jag.

Nu råkar vi äga mamman till stoet i fråga och har koll på uppfödarens livs-situation och det är väl fler som har sett att han i stort sett har alla sina hästar till salu/är sålda, så det är klart det kan finnas många anledningar till att sälja en häst. Det här stoet i fråga är säkerligen värd pengarna, men det finns inte så stor köpekrets. I övrigt är det inte en extremt ovanlig prisnivå. Det säljs hästar för de här priserna och betydligt mer, men de ligger sällan ut på annons.

Jag skulle nog säga att den var värd dem pengarna men precis som Brolinskan säger så är köpekretsen betydligt mindre. Många hästar med så fin bedömning kommer aldrig ut på annons utan säljs via kontakter.

Häftigt!
Då måste jag, som är totalt okunnig på avel, fråga... Jag har kikat på det aktuella stoets stam och även mitt amatöröga ser ju att den är ganska imponerande. Och att hennes värde ligger i avel förstår jag.
Men hur kommer man fram till att hon är värd 800.000? Som köpare för ett så dyrt sto tänker man väl antagligen att man vill kunna få igen pengarna i avkommor, eller?
Hur många avkommor räknar man med att hon kan få, och hur mycket räknar man med att tjäna på varje avkomma? Man måste väl nästan låta fölen växa på sig, bli ridna och visade/tävlade lite osv. för att få lite större pengar, och då kostar de ju också mer... Så, hur går sånt till?

Hursomhelst skithäftigt tycker jag som bara sett/hört om hingstar i de prisklasserna (och högre) och aldrig ston.

Det är egentligen enkelt, blir hästen såld till det priset så är den värld det om inte så var priset för högt ljust nu. Pris på hästar är realtivt.

Visst att hingstar oftast är dyrare än ston och såklart kan få fler avkommor än ett sto men har det visat sig att ett sto ger fina avkommor (1 kl) nästan oavsett hingst kan du få betala skyhöga summor för ett sånt sto.

Hon är åtta år nu. Om man räknar på ett föl varannat år tills hon är 20 så blir det 6 föl... Då har jag räknat lågt. Även om man lyckas med att matcha henne med hingst varje gång så tror jag att det är svårt att få igen pengarna på hennes direkta avkommor. MEN man kan lägga en bra grund för sin egna avel!

Å andra sidan ligger hennes syskon, då pratar vi bland annat en ettåring ute för 150 000. Att räkna med att kunna få 10 föl på ett åttaårigt sto är rimligt, då räcker det med att exempelvis två av dessa blir riktigt bra och själva hamnar i en prisnivå runt ca 500 000:-. Och sådana hästar säljs det en "hel del" av. Men, det kräver att man kan sin avel och matchar rätt, annars kan det bli en extremt dyr affär.

Min är till salu för två mille... Alla är vi så nyfikna! Kolla ha**net där är hon finingen :love:. Undrar vem som köper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar