dynghögen ??

L

lundborg

jag ska bygga iordning ett stall i vårat garage till mina två hästar.
men jag har en fundering på gödselhanteringen :confused:

vilka regler finns det för att ha en dynghög för 2 hästar?
jag har läst på djurskyddets hemsida utan att jag sett nått om det..

någon som vet?

Sv: dynghögen ??

Om jag är rätt uppdaterad så är det din kommun som har bestämmelserna för detta. Olika i olika kommuner... Kontakta din kommuns miljökontor... de kan tala om vad som gäller för just dig.

är det någon här som har 2 hästar hemma?

hur har ni löst dyngproblemen ??

Vi har två hästar. Du måste ha tät lagringsplats enligt de villkor vi har fått oss tillhanda.

Vi har därför en container hemma, specialbyggd för ändamålet och tillhandahållen av ett företag som tar hand om gödsel. Vi betalar månadshyra och sedan betalar vi per tömning.

Har också beställt elevator så vi slipper stå och lasta upp i containern.

Vi har två hästar. Du måste ha tät lagringsplats enligt de villkor vi har fått oss tillhanda.

Vi har därför en container hemma, specialbyggd för ändamålet och tillhandahållen av ett företag som tar hand om gödsel. Vi betalar månadshyra och sedan betalar vi per tömning.

Har också beställt elevator så vi slipper stå och lasta upp i containern.

vad menas som tät lagringsplats :confused:

undrar om det går bra med behållare i plåt (en plåtkompost) som grannen kan ta hand om till sin dynghög när den är full?

Då ska ni skriva kontrakt, och du är - i alla fall enligt tidigare regelverk - skydlig att hålla reda på att grannen får ta emot din gödsel (att han har yta för så många djurenheter).

Det är ett mindre helsike att bli av med gödsel nuförtiden! Mitt tips är att du kontaktar din kommun och hör vad som gäller hos dig.

Jag har en göselplatta som jag tömmer på på vinterhalvåret och sedan när våren kommer och det är dags att sätta potatis så blöjer vi ner det i potatislandet

Kram

Nu har jag ringt och fått besked från miljö o hälsoskydd i våran kommun.

lag på dyngplatta eller att ha container el likn är när man har 10 hästar eller fler.

men däremot rekommenderas det att ha det även vid färre antal.

sen beror det på om det finns vattenbrunnar i närheten osv

Härligt, jag har skriftligt på vad som gäller för oss, där vi anger att vi har två hästar. Kommunerna skiljer sig tydligen mycket emellan...

Härligt, jag har skriftligt på vad som gäller för oss, där vi anger att vi har två hästar. Kommunerna skiljer sig tydligen mycket emellan...

Lunds kommun är hårdare än alla andra kommuner jag hört talas om. De följer inte Länsstyrelsens rekommendationer utan har ännu hårdare regler.

Nu har vi oaktat detta beslutat att container blir bäst för oss, men det är vansinnigt irriterande att det inte kan vara enhetlig information vad som gäller, och att samma sak gäller i hela landet. En smula inkonsekvent, i min mening.

Nu tycker jag inte bestämmelsen är fånig som sådan, det är läskigt när det ligger gödselstack m e m bredvid brunnen, men raka besked och undvikande av godtyckliga tolkningar (både hos hästägarna/stallhållare och hos kommunen) borde väl främja alla läger?

Nu har vi oaktat detta beslutat att container blir bäst för oss, men det är vansinnigt irriterande att det inte kan vara enhetlig information vad som gäller, och att samma sak gäller i hela landet. En smula inkonsekvent, i min mening.

Nu tycker jag inte bestämmelsen är fånig som sådan, det är läskigt när det ligger gödselstack m e m bredvid brunnen, men raka besked och undvikande av godtyckliga tolkningar (både hos hästägarna/stallhållare och hos kommunen) borde väl främja alla läger?
Det kan finnas anledningar till att det är olika regler på olika platser i landet. Vi bor ju ganska tätt härnere så trycket på grundvattnet är ju mycket större än på andra ställen. Det är ofta från början problem med dricksvattnet i jordbruksbygder så det gäller att vara försiktig.

Jag håller dock med om att det borde vara mycket lättare att få veta vad som gäller. Nu känns det lite godtyckligt.

Sen retar jag mig på att man bränner krut på folk som har två hästar men ofta struntar i större miljöproblem.

Det kan finnas anledningar till att det är olika regler på olika platser i landet. Vi bor ju ganska tätt härnere så trycket på grundvattnet är ju mycket större än på andra ställen. Det är ofta från början problem med dricksvattnet i jordbruksbygder så det gäller att vara försiktig.

Jag håller dock med om att det borde vara mycket lättare att få veta vad som gäller. Nu känns det lite godtyckligt.

Sen retar jag mig på att man bränner krut på folk som har två hästar men ofta struntar i större miljöproblem.

ja, miljöskyddet frågade om närliggande brunnar, och närhet till grannar mm.
så jag tror också det har stor betydelse

Väcker en gamal tråd då hjag är intesserad av att veta vart man kan få tag i en gödselcontainer och vad kostnaden rörsig om i hyra och tömning. Mvh

Finns annonser på blocket.se, där fick vi telnr till vår leverantör.

Vi betalar 500 kr/månad i hyra och 1000 kr/ggr för tömning. Exkl. moms.

*kl*

Lustigt egentligen; först får man betala för att bli av med gödselhögen och sen får man gå och handla konstgödsel till trädgården....

Skulle man inte kunna kompostera gödseln med halm(använda halm som strö) exempelvis och sälja den i påsar som prima trädgårdsgödsel(vilket det är)?!

är det någon här som har 2 hästar hemma?

hur har ni löst dyngproblemen ??

Jag har två hästar, har tidigare (så som förra gårdsägaren) slängt gödslet på "baksidan" i en slänt(läs stup). Ojoj, vad miljö o hälsa fick fnatt när de var här häromveckan! Men jag fick ett jättebra tips som vi annamat....

... En släpvagn! Vi har införskaffat en gammel släpa med tipp, lägger i den en redig pressening och på där slängs skiten. En pressening över skiten skall sedan hålla regnvattnet ute. Släpvagnen drar vi sedan till tippen. Men tror nog att jag skall skaffa en plåtskiva och lägga som botten istället eftersom en pressening kan bli svår att hantera när man tippar skiten.

Men något jag funderat över är att inspektören sa att eftersom jag bara har två pållar så KAN det vara okej att lägga skiten direkt på marken på en pressening. Står samma i protokollet. Vadå KAN ? Antingen så är det väl lagligt eller inte, att de ger ett så luddigt direktiv verkar ju ganska oseriöst tycker jag. Knepigt för att vara en av sveriges hårdaste "hästkommuner".

Måste korrigera mig, fick fakturan på hyra & tömning idag.

500 kr/månad för hyra av container
900 kr/gång för hämtning
500 kr/gång för tippning

exkl. moms. Vi betalar 2900 kr exkl. moms/kvartal, d v s 11600 kr exkl. moms per år. Det blir (inkl. moms) 14 500 kr för gödselhanteringen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 421
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 254
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama