Dynavena och Marstall

Novali01

Trådstartare
Någon som har fodrat med dessa foder och har kommentarer? Innehållsmässigt kontra kostnad, bra/dåligt?

Sv: Dynavena och Marstall

mina hästar äter Marstall
Den finns ju i flera olika varianter, med olika innehåll och till olika pris.
just nu har jag fått hjärnsläpp och kommer inte på vad den som jag ger mina heter, men den kostar 169kr för en 20kg säck iallafall. Och hästarna verkar tycka väldigt bra om den.

mina hästar äter Marstall
Den finns ju i flera olika varianter, med olika innehåll och till olika pris.
just nu har jag fått hjärnsläpp och kommer inte på vad den som jag ger mina heter, men den kostar 169kr för en 20kg säck iallafall. Och hästarna verkar tycka väldigt bra om den.

Ok, ger du det som enda fullfoder eller ett komplement?

jag ger Müsli, lusern, betfor och hö till mina och tycker att det fungerar väldigt bra, dom har hållit sig i jätte fint hull hela vintern.

Jag ger Dynavena till mina hästar.

Det är svårt att bedömma kostnad/innehåll tycker jag. Dynavena är dyrt, en säck på 25 kg ligger på ca 300 kr av fullfodret, men det finns flera varianter, som man ska blanda med havre, eller fodra utan havre.

Jag har under årens lopp provat mig fram med krafft, hippo, Red mills och Fibergi. Och jag tycker väl att det som fungerat bäst varit Red mills i kombination med fibergi, eller nu, endast Dynavena.

Det finns bra info på hemsidan. Jag ger min ena Activ 50 och blandar med havre, den andra som inte fungerar på havre får Activ Fib och Activ 100.

Ja, trevlig generalagent iaf! Ringde upp mig när jag lämnat min info på hemsidan och vi hade ett långt samtal om foder....:D

Ger mina hästar dynavena. Dom tycker om det och bygger lätt muskler. Problemet är att det är dyrt men man behöver inte lägga till något. Det är skönt att veta att allt finns i

Ger mina hästar dynavena. Dom tycker om det och bygger lätt muskler. Problemet är att det är dyrt men man behöver inte lägga till något. Det är skönt att veta att allt finns i

Fast det gör det ju i alla fullfoder! Jag vill veta hur detta foder kan försvara sin kraftigt högre kostnad per kilo än andra muslifoder...har visserligen hört från många olika "användare" likartade historier om bättre muskeluppbyggnad och allmänt bra prestationer efter utfodring med Dynavena. Men jag vill höra mer!

Ngn mer som ger detta foder?

Jag var intresserad utav deras foder för ett par år sedan. Men när jag räknade ut foderstaten skulle jag behöva komplettera med ett selentillskott, värt att tänka på även om det är ett fullfoder. Man får tänka på att vi har selenfattiga jordar här i sverige, i svenska fodersorter tillsätter de dessa men Dynavena är ju importerat. Jag har hört att Mustangs foder ska vara ganska likvärdigt om man vill utfodra med färdigfoder, innehållet är ju inte särskilt märkvärdigt och jag skulle hellre välja ett svenskt producerat foder. Anledningen till att importerade foder oftast är dyrare beror mycket på transportkostnaden. Ger du t.ex. Mustang så bör du slippa ge extra selentillskott dessutom.

Den dyrare kostnaden för Dynavena beror inte på något annat än dyrare transport. Det tillverkas ju i Frankrike.Det är samma råvaror som vi har i Sverige men som man lagt på en dyr transportkostnad på.

Exakt :bow: enda importerade fodret jag tycker är värt pengarna är nog hestekrafft, det har i alla fall inte importerats lika långt heller :p

Exakt :bow: enda importerade fodret jag tycker är värt pengarna är nog hestekrafft, det har i alla fall inte importerats lika långt heller :p

Ja, det håller jag med om! Dyra transportkostnader är inget man vill betala för med tanke på miljö mm.

Däremot har jag som många andra konstaterat att ibland spelar det ingen roll att innehållet är detsamma i olika foder, för det verkar ändå vara sammansättningen som kan påverka hästar i olika grader. Vilket jag finner underligt? För rimligtvis borde det ge exakt samma effekter om man pytsar själv av samma sorter enligt alla konstens regler?

Jag var intresserad utav deras foder för ett par år sedan. Men när jag räknade ut foderstaten skulle jag behöva komplettera med ett selentillskott, värt att tänka på även om det är ett fullfoder. Man får tänka på att vi har selenfattiga jordar här i sverige, i svenska fodersorter tillsätter de dessa men Dynavena är ju importerat. Jag har hört att Mustangs foder ska vara ganska likvärdigt om man vill utfodra med färdigfoder, innehållet är ju inte särskilt märkvärdigt och jag skulle hellre välja ett svenskt producerat foder. Anledningen till att importerade foder oftast är dyrare beror mycket på transportkostnaden. Ger du t.ex. Mustang så bör du slippa ge extra selentillskott dessutom.

Ok, tack för tipset! jag ska kolla upp det fodret.

Varsågod :) Vad vill du uppnå med fodret då och vad är det som skulle göra dynavena så specifikt jmf med andra fodersorter? Vad får din häst för foder i dagsläget?

Kollade på mustangs hemsida. Stod att det hade tillsatt dubbel dos biotin. Varför då? B-vit är väl cancerframkallande i för hög dos? Eller gäller det bara människor då vi har längre livslängd än hästar

Varsågod :) Vad vill du uppnå med fodret då och vad är det som skulle göra dynavena så specifikt jmf med andra fodersorter? Vad får din häst för foder i dagsläget?

Min häst står i dagsläget på Fibergi, linfröolja (som ska vara bra för allergin) och hösilage, har funkat bra hittills MEN han är knottallergiker och all info som jag har kunnat läsa mig till så är det bättre med ett kraftfoder som inte har så mycket socker i.

Så jag är ute efter ett kraftfoder med lite eller ingen melass eller annat socker i. Behöver inte vara havrefritt då han funkar även på vanlig havre.

Jag har flertalet vänner som fodrat med Dynavena och som blivit förvånade över hur väl deras hästar musklat sig och att de verkar må bra av det. De har alla haft uträknade foderstater även innan men tyckt att det blivit ännu mycket bättre med Dynavena. Därför ville jag kolla om det var fler som hade den uppfattningen.

I en annan tråd här var det flera som påpekade att sammansättningen i olika foder verkar ha olika effekt på olika individer även om många kraftfoder har samma ingredienser. Tyckte jag var intressant...

Jag ger marstall fullfoder till min, havrefri.
Hästen älskar det, har provar kraffts müsli, men hon är inte så föstjust i den.

jag ger müsli ( red miles) lucern pellets (ihoppressat hö i müsliformat), betfor & korn. (:

Varför då? B-vit är väl cancerframkallande i för hög dos?

Vart har du fått det i från?
Det är väl snarare så att B-vitamin inte går att ge överskott av, det som inte används kissas ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka