Dynavena och Marstall

Sv: Dynavena och Marstall

Okej då förstar jag.
Saken är ju den att hästarna i regel musklar sig eftersom de har en välanpassad foderstat och det är detta som ger resultat. Är müsli eller pelleterade färdigfoder det enda du kan tänka dig att ge som komplement eller har du provat att fodra med t.ex. hösilage, lucern (t.ex. Kvarnbys ska vara fri från melass) , havre/korn och mineraler och linfröoljan? I så fall kan du ju vara säker på att fodret är fritt från melass (som jag har hört att i alla fall Kvarnbys ska vara fritt från) , och du kan lätt justera höja/minska något för att ändra energi och mängden av smältbart råprotein. Detta brukar dessutom vara det mest ekonomiska.

Jag har inget emot Dynavena som sådant men det borde finnas vettigare alternativ med foder som är tillverkat på närmre håll och som ger en lika bra effekt, för en häst med välsammansatt foderstat
(även om den består av havre, vetekli, lucern osv . likväl som de färdigfoder som finns på marknaden) , och som tränas rätt bygger muskler. :)

Min häst står i dagsläget på Fibergi, linfröolja (som ska vara bra för allergin) och hösilage, har funkat bra hittills MEN han är knottallergiker och all info som jag har kunnat läsa mig till så är det bättre med ett kraftfoder som inte har så mycket socker i.

Så jag är ute efter ett kraftfoder med lite eller ingen melass eller annat socker i. Behöver inte vara havrefritt då han funkar även på vanlig havre.

Jag har flertalet vänner som fodrat med Dynavena och som blivit förvånade över hur väl deras hästar musklat sig och att de verkar må bra av det. De har alla haft uträknade foderstater även innan men tyckt att det blivit ännu mycket bättre med Dynavena. Därför ville jag kolla om det var fler som hade den uppfattningen.

I en annan tråd här var det flera som påpekade att sammansättningen i olika foder verkar ha olika effekt på olika individer även om många kraftfoder har samma ingredienser. Tyckte jag var intressant...

det var av just den anledningen som jag började med Dynavena.
Ska sätta in ett kort på min valack hur han ser ut efter 3 mån boxvila på dynavena. :)
Däremot är det dyrt att fodra med. Och min 5 åring som är okompliserad i sin foderstat har jag inte märkt så stor skillnad på i hull, iom att hon alltid varit fin och välmusklad på hösilage och krafft/havre. Det gör att jag ska prova att ta bort Dynavenan på henne och testa kraffts müsli. Läste att den är lik Red Mills i grunden, och jag fick ett bra resultat på min svårfodrade valack på fibergi och REd mills.

Valacken däremot har jagäven märkt att hans stress minskat och han blivit lugnare under träning/tävling på Dynavena.

Okej då förstar jag.
Saken är ju den att hästarna i regel musklar sig eftersom de har en välanpassad foderstat och det är detta som ger resultat. Är müsli eller pelleterade färdigfoder det enda du kan tänka dig att ge som komplement eller har du provat att fodra med t.ex. hösilage, lucern (t.ex. Kvarnbys ska vara fri från melass) , havre/korn och mineraler och linfröoljan? I så fall kan du ju vara säker på att fodret är fritt från melass (som jag har hört att i alla fall Kvarnbys ska vara fritt från) , och du kan lätt justera höja/minska något för att ändra energi och mängden av smältbart råprotein. Detta brukar dessutom vara det mest ekonomiska.

Jag har inget emot Dynavena som sådant men det borde finnas vettigare alternativ med foder som är tillverkat på närmre håll och som ger en lika bra effekt, för en häst med välsammansatt foderstat
(även om den består av havre, vetekli, lucern osv . likväl som de färdigfoder som finns på marknaden) , och som tränas rätt bygger muskler. :)

Bara så du vet var jag kommer ifrån...;) Jag har haft hästar i 33 år och är "uppfödd" på bondgård med avel. I alla år har jag gett en väl sammansatt foderstat baserad på vanlig havre + tillskott. 2006 var ett väldigt dåligt havreår i mina trakter och jag kunde inte köpa den kvalitet av bönderna här omkring som jag var van vid.

Tänkte då köpa havre på Lantmännen men efter att ha granskat kompisens första svindyra säck och sett att det var samma dåliga kvalité där så gick jag över till Fibergi.

Har nu funnit det väldigt bekvämt att fodra med fullfoder, räknar givetvis fortfarande ut mina foderstater efter konstens alla regler. Eftersom jag i dagsläget bara har 1 st häst hemma så tycker jag att det kvittar vad kraftfodret kostar (med det menar jag 8 eller 12 kr kilot har ingen betydelse) om det ger önskad verkan.

Så det är alltså inte så att min häst inte kan stå på havre + tillskott utan jag har blivit bekväm med åren!;) Och eftersom jag då söker efter det allra bästa just för min häst så skrev jag denna tråd.

Sen håller jag med dig i allt du skriver om svenskt foder och så vidare...vi har haft detta uppe i en annan fodertråd och det var den största anledningen till att jag valde Fibergi. Men sen dess har jag läst på lite mer om socker versus allergi och det verkar stämma rätt bra.

Fortsätt gärna svara mig då jag tycker att allt som kan leda till en bra dialog där man lär sig nåt nytt är kanon!:banana:

Nu vill du ju ha ett färdigfoder, det är inte detta, men vad tror du om detta alternativ med tanke på allergin, ingen stärkelse och endast socker genom grovfoder!
Ditt grovfoder vad du nu använder!
Kvarnbyfoders lucern, är melassfri
Linfröolja och om du behöver mer energi rapsolja
Fosforbalans kan behövas för att täcka fosforbehovet

Nu vill du ju ha ett färdigfoder, det är inte detta, men vad tror du om detta alternativ med tanke på allergin, ingen stärkelse och endast socker genom grovfoder!
Ditt grovfoder vad du nu använder!
Kvarnbyfoders lucern, är melassfri
Linfröolja och om du behöver mer energi rapsolja
Fosforbalans kan behövas för att täcka fosforbehovet

Tack för ditt förslag men varför skulle han inte få ngn stärkelse? Har inte hittat ngn info nånstans om att det skulle ha ngn påverkan på allergi?

Det enda jag läst är att det inte är bra med för mycket socker...

Tack för ditt förslag men varför skulle han inte få ngn stärkelse? Har inte hittat ngn info nånstans om att det skulle ha ngn påverkan på allergi?

Det enda jag läst är att det inte är bra med för mycket socker...

Stärkelsen omvandlas till glukos (socker) i hästen, jag har för mig att jag läst om det i någon tråd här på buke angående eksem/allergi hästar att man ska vara försiktig med stärkelse. Minns dock inte i vilken, någon annan kanske har bättre minne?
Undrar om det inte var HelenaHandberg som skrev om det, dock inte säker!
Tyvärr kan jag inte ge någon bättre referens än så!

Stärkelsen omvandlas till glukos (socker) i hästen, jag har för mig att jag läst om det i någon tråd här på buke angående eksem/allergi hästar att man ska vara försiktig med stärkelse. Minns dock inte i vilken, någon annan kanske har bättre minne?

Ok, jag ska kolla upp det men har svårt att tro att den lilla del spannmål min häst får skulle ha så stor inverkan.

jag och de flesta i mitt stall gav dynavena åt våra hästar ( både unghästar och tävlingshästar). Vi har bytt till mustang pga kostnaden och märker ingen som helst skillnad.

jag och de flesta i mitt stall gav dynavena åt våra hästar ( både unghästar och tävlingshästar). Vi har bytt till mustang pga kostnaden och märker ingen som helst skillnad.

och....hade ni jämfört innehållet noggrant eller bara bytte ni till det för att det liknade Dynavena?

/Nova som försöker lata sig ifrån en koll

Jag tycker att detta med socker och eksem verkar konstigt.
Jag har hittat en tråd där detta diskuterades. Tråden är visserligen ganska gammal men vi kanske kan anta att det gäller fortfarande.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=581734&highlight=socker+eksem

jag läste så noga jag kunde och fann inga större skillnader.
båda var ångkokta, innehöll en mass extra osv

Jag har hittat en tråd där detta diskuterades. Tråden är visserligen ganska gammal men vi kanske kan anta att det gäller fortfarande.

Ja, jag håller med! Tyckte ju själv att det lät konstigt och efter att ha läst HH:s kommentar i din länk så....

Men däremot så måste det ha betydelse att hästen mår bra i magen. Liksom många andra sjukdomar som kan förbättras drastiskt om man får ordning på magen så måste det gälla allergier också?
Och där har jag fått många uttalanden om att just Dynavena har hjälpt, både mot kolik och allergi hästar.

Men om nu Mustang har exakt samma innehåll till bättre pris och dessutom är svensktillverkat så vet ju jag vart min lojalitet ligger!:banana:

Inte exem, men min häst har rasp på bägge frambenen som återkommer varje höst/vinter för att sedan försvinna helt på sommaren. Rasp är också en sorts hudåkomma.
Den har varit riktigt hemsk, krustor på hela benet från knä och ner till sporren, skötte detta nästan varje dag för att hålla det i chack.

Förra vintern exprimenterade jag lite med olika fodersorter, med mer eller mindre melass i. Och det var faktiskt tydligt, att raspen blev mkt lindrigare när jag gav ett foder med mindre melass i..
Denna vintern är den enda melass hon fått i sig, den mini-mängd från mineralfodret, i övrigt har hon ätit melassfri betfibrer.
Och vips, raspen är faktiskt nästan borta! Mkt lindrig på bägge benen, har knappt behövt sköta den alls :bow:

Så, jag tror melass har ett finger med i spelet iaf på min häst.

Sedan innehåller ju sommarbete socker det också, men kanske itne samma sort som melasset? Detta är ju ingen vetenskap utan det har jag kommit fram till på egen hand så jag har egentligen ingen aning om exakt vad det är som har hjälpt. Verkar bara mest troligt att det är melassen.

Inte exem, men min häst har rasp på bägge frambenen som återkommer varje höst/vinter för att sedan försvinna helt på sommaren. Rasp är också en sorts hudåkomma.
Den har varit riktigt hemsk, krustor på hela benet från knä och ner till sporren, skötte detta nästan varje dag för att hålla det i chack.

Förra vintern exprimenterade jag lite med olika fodersorter, med mer eller mindre melass i. Och det var faktiskt tydligt, att raspen blev mkt lindrigare när jag gav ett foder med mindre melass i..
Denna vintern är den enda melass hon fått i sig, den mini-mängd från mineralfodret, i övrigt har hon ätit melassfri betfibrer.
Och vips, raspen är faktiskt nästan borta! Mkt lindrig på bägge benen, har knappt behövt sköta den alls :bow:

Så, jag tror melass har ett finger med i spelet iaf på min häst.

Sedan innehåller ju sommarbete socker det också, men kanske itne samma sort som melasset? Detta är ju ingen vetenskap utan det har jag kommit fram till på egen hand så jag har egentligen ingen aning om exakt vad det är som har hjälpt. Verkar bara mest troligt att det är melassen.

Nej, men det låter ju rätt troligt tycker jag. Alltså att det socker som spannmål och grovfoder omvandlas till, glukos, i kroppen inte är samma sak som tillsatt socker t ex melass.

Och det var ju pga den höga tillsatsen av melass i Fibergi som jag tänker byta inte pga ngt spannmål.

Nu har jag inte följt upp tråden på ett tag, förens nu. Men jag tycker du fått flera vettiga svar och eftersom flera verkar tipsa om Mustang (har själv hört att det ska vara bra) , så kan det säkert vara bra att prova det om du har en återförsäljare inom rimligt avstånd. :)

Nu har jag inte följt upp tråden på ett tag, förens nu. Men jag tycker du fått flera vettiga svar och eftersom flera verkar tipsa om Mustang (har själv hört att det ska vara bra) , så kan det säkert vara bra att prova det om du har en återförsäljare inom rimligt avstånd. :)

Ja, det är planen!:banana: Tycker dock att det är intressant att INGEN som fodrar med Marstal svarar....måste gå väldigt dåligt för det fodret?
Och YTTERST få som säger att de fodrar med Dynavena...finner det anmärkningsvärt också?

Men däremot så måste det ha betydelse att hästen mår bra i magen. Liksom många andra sjukdomar som kan förbättras drastiskt om man får ordning på magen så måste det gälla allergier också?
Och där har jag fått många uttalanden om att just Dynavena har hjälpt, både mot kolik och allergi hästar.

Men om nu Mustang har exakt samma innehåll till bättre pris och dessutom är svensktillverkat så vet ju jag vart min lojalitet ligger!:banana:

Jag har för mig att jag har läst någonstans att eksemhästar mår bättre om de mår bra i magen. Eftersom hästens mage verkar påverka så mycket så tycker inte jag heller att det verkar konstigt på något sätt.

Jag har en häst som blivit av med sin mugg när jag har ändrat i foderstaterna för våra hästar då en av dem fick fång. Så nu får alla en del betfor och lusern som ska vara snällt mot magen. Jag har dessutom tagit bort havren (tyckte det blev dyrt och då onödigt så jag bytte till lusern och soja). Jag vet att mugg inte är exem men i alla fall.

det är väl få hästägare som kan motivera sig att köpa dynavena till det hutlösa priset.

Japp! det är ju sant men på nåt sätt så säljs det ju ändå för annars skulle det försvinna från marknaden...underligt tycker jag för det är ju svindyrt!:cool:

jo vist kan man undra det, men jag har precis köpt min första säck o har stora förväntningar då mitt tidigare foder har fått min unghäst att tappa hull trotts att hon de senaste månaderna fått detta fullfoder för en vuxen vikt på ca 700kg o hon kommer max att väga 450kg som vuxen och Ja hästen är avmaskad och har fri tillgång på hösilage anpassat till unghästar...
men fortsatt kund hos dynavena vet jag inte om jag kommer förbli, har även jag funderat mycket på mustangs foder, men hittar ingen återförsäljare här i närheten...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
958
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 105
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
931
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka