Dynavena Brick

cactuspower

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av att fodra med Dynavena Brick?
Usch ja dyra är dom ju men det verkar som om jag inte har något annat alternativ just nu. Har antagligen fått tag i ca 600 kg hö men det kommer inte att räcka i alla fall och nu har jag ringt ett tiotal bönder och ingen har hö kvar :crazy: så nu funderar jag på vilka andra alternativ som finns.

Har bl.a. kommit fram till dynavena brick som verkar vara bra. Det står att det är lång tuggtid och att en brick sysselsätter hästen i ca 20-30 min, detta vore ju bra eftersom min häst alltid äter jätte fort (fodrar dock i hönät) , men stämmer det verkligen? Tar det verkligen så lång tid för dom att tugga i sig dom? :p

Sedan undrar jag om någon vet vad det är för torrsubstans på bricken?

Vill ju att det ska vara ett bra foder eftersom det kommer kosta mig ca 10.50 kr/kg + bensinkostnader. HUTLÖST! men jag vet inte vad jag ska ta mig till snart när jag inte får tag i hö.. hade funderingar på att vaccinera mot botulismen nu också så att jag kan fodra med hösilage, men det verkar inte alldeles lätt att få tag i det heller, sedan så kommer hon inte vara grundvaccinerad förens typ i maj eller så och det börjar det förhoppningsvis närma sig betesperioden i vilket fall som helst. Kommer dock antagligen vacc botulismen i höst i stället och försöka få till det så att den årliga vacc blir i samband med övrig vacc . Men ja just nu är det som sagt dåligt med grovfoder..

Så jag vill veta om dynavena brick är bra.. är det värt pengarna?..

Sv: Dynavena Brick

Tycker inte det är värt pengarna. Skulle inte ens vilja ge mina hästar grovfoder med inbakat spannmål om inte mängden stärkelse var exakt vad jag ville ge dem. Det framgår inte av innehållsförteckningen hur mkt spannmål det är i.

Man kan ge lusern som enda grovfoder eller blanda det med betfiber till lagom näringsinnehåll. Då är du nere på ca 4 kr / kg om du letar rätt på billigaste märket av lusern. HH

Tror att det var dessa som jag provade till min gamle shettis när han fick tandproblem på sin ålders höst. Kommer inte ihåg om det var Dynavena som var tillverkare bara att det hette bricks och såg ut som stora tegelstenar och kostade massor.
Det var inte prisvärt och inte heller var det någon häst som direkt ville äta av det.
Håller med HH att lucern är ett bättre och billigare alternativ. Då kan du ju även själv välja mellan pellets eller hackat strå, vilket som passar dig och din häst bäst. Min erfarenhet är att hackat tar längre tid för hästen att äta upp än både pellets och vanligt hö/ensilage.

Sen har du ju Horsehage.. Jag vet dock inte vad det kostar, eller hur man utfodrar med det.
Hade nog ändå satsat på hösilage, det finns ju i små balar, med mycket hög kvalitet.

Inte värt pengarna. Kraffts lucernhack är mer prisvärt, de har ju även Lucern Mix med lite lägre proteinhalt.

Tack för era svar allihopa. Horsehage blir det dock inte och inte hösilage heller, inte förens hon är vaccinerad. Och för att hon ska vara fullvaccinerad mot botulismen kommer jag vara inne i början av maj månad. Då känns det inte lönt att vaccinera just nu, däremot är det någonting som jag kommer ordna efter sommaren sen när hon har gått på bete, så att jag kommer kunna ha möjlighet att utfodra med hösilage nästa år , men det blir inget hösilage nu alltså.

Lusern är ju ett alternativ, men eftersom jag bor i örebro län/närke så tror jag endast att det är kraffts som är lönt att få tag i. Just nu får hästen 8 kg hö och upp till 2 kg lusern hackat strå. Tyvärr hetsäter hon lusernet så , vet inte om det är för att det är smakligare en vanligt hö?

Det är en häst som är importerad som alltid vaktar maten väldigt, dock har hon blivit mycket bättre ffa . med höet , men kraftfodret eller det hon får i hinkarna slänger hon i sig på två röda och hetsäter som bara den - även med lusernet. Och då är det tyvärr så att våra hästar vissa nätter får lov att klara sig utan mat i upp till 12 timmar, jag vet att det inte är optimalt på något sätt , jag har försökt att få så vi kan ändra tiden med men ingen annan vill det pga. deras egen bekvämlighet :smirk: , visserligen har hon halm hela natten och hon äter mycket halm men ändå..

Kan tillägga att stallmiljön är väldigt lugn och det är en boxvägg mellan henne och boxgranne just för att hon ska kunna vara helt i fred och kunna få lugn och ro när hon äter.

Jag kommer kunna ge max 5 kg hö om det ska räcka enda tills i juni. Hade gärna köpt en 700 kg till eller så, om jag bara kunde få tag i något.

Så vad göra? :confused: vill ju att hästen ska kunna ha det optimalt , med bra fördelade givor och ordentlig ät-tid osv. Just nu får hon 5 kg hö på kvällen och 3 kg under dagen , varav några av de kilona på kvällen ger jag i hönät.

Men måste ju kunna ge hö ute när hon går med hagkompisen ju, så jag behöver kunna fodra med åtminstone 2 kg med vanligt HÖ under dagen.

Jag hade gett mer lucern i vilket fall som helst oavsett hut fort hästen äter det , om jag var i din sitts. Dom brukar lugna ner sig med ätande när man ökar tillgången.
Sedan är Kraffts hack gott för det innehåller melass. Tror att du skulle kunna få tag i Kvarnbys lucern (visserligen peletts) utan melass om du ringer direkt till dem 046-253070.

Lusern är ju ett alternativ, men eftersom jag bor i örebro län/närke så tror jag endast att det är kraffts som är lönt att få tag i. Just nu får hästen 8 kg hö och upp till 2 kg lusern hackat strå. Tyvärr hetsäter hon lusernet så , vet inte om det är för att det är smakligare en vanligt hö?
...

Så vad göra? :confused: vill ju att hästen ska kunna ha det optimalt , med bra fördelade givor och ordentlig ät-tid osv. Just nu får hon 5 kg hö på kvällen och 3 kg under dagen , varav några av de kilona på kvällen ger jag i hönät.

.

Både Kvarnbyfoder och Dangro – de 2 billigaste luserntillverkarna jag känner till, har återförsäljare i ditt län. Dock tror jag att även det dyrare firmornas lusern skulle bli billigare än att fodra med D Brick.

Lusern och hö/halm är väl optimalt eller..? HH

Till båda:

Ja okej, tack då ska jag kolla upp båda de tillverkarna. Anledningen till att jag var nyfiken på dynavena brick hade mycket och göra med ät-tiden.

Just nu får hästen som sagt 8 kg lusern hö om dagen, fri tillgång på halm samt 2 kg lusern. Jag hade dock gärna gett ännu mer hö, gärna fritt eller nästintill.

Men ang lusern , det är ok och ge i princip hur mycket som helst.. eller?

Och föresten , ang. lusernet - är det inte melass även i den pelleterade varianten? Är då inte strå varianten att föredra i alla fall ?

Hade jag varit du hade jag gett Kvarnbyfoders lucern. Det är utan melass. Så hade jag köpt betfibrer (också utan melass) och så blötlagt alltihop till en lagom massa. Det är mycket fibrer i det, blir en bra kvot. Har du dessutom halm till kan det bli riktigt bra. Tunga bunkar att fodra med men iom det är blötlagt så kan inte hästen slafsa i sig det hur fort som helst.

Annars kan jag säga att jag har vid några tillfällen gett min häst ensilage utan att vaccinerat och det har gått bra. Bara man är noga med att kika i det innan man ger det.

Vill i alla fall inte ge hösilage utan att hon är sprutad, that´s it..
även om man kollar hösilaget varje dag, förbrukar det inom en kort tid osv. så känns det ändå bättre att ha henne sprutad då än att hon inte ska vara det .

Då ger jag hellre lusern.

Jag ska kolla upp kvarnbys lusern pellets, men det är inte säkert att jag kan köpa från dom eftersom det inte finns en ÅF inom rimligt avstånd. Ska kolla upp det dock..

Men hur är det med kraffts lusern , pelleterade varianten då, innehåller den någon melass?

Jepp, det respekterar jag...

Lusern, det enda lusernet jag har hittat som inte innehåller melass är just Kvarnbyfoders. Kraffts lucern hackat strå, lucern pellets och mix innehåller alla melass. Green power innehåller 10 % melass och jag har för mig att Krafft har något liknande (mellan 10 och 12% har jag för mig).

Fick tag på av en ÅF till mustang ett lucern som innehöll lite (4%) melass. Det är bland det minsta har jag hittat förutom kvarnbyfoders.

Okej, tack för ditt svar :bow:

Ska kolla upp om jag på något vis får tag i kvarnbys utan att det blir alldeles för krångligt.

Jo, just ja. Hippo har ju också lusern, hur är det med deras variant då, är det melass i den med?

Men om du ska ersätta en viss del av höet med lusern lär du behöva stora mängder. Kvarnby brukar kunna köra ut en pall.
Melassfri lusern har också Dangro, samma ÅF som Hestekraft. HH

Tack för svaret.
Jag har nu mailat Kvarnby, men ännu inte fått något svar. Men ja, i väntan på.. så tänkte jag fråga om du vet hur många säckar det går på en pall? Skulle vara bra om jag i så fall kunde räkna lite på det.

Ska kolla upp om jag kan få tag i dangro´s annars , vet att det finns två ÅF här i alla fall, eller ja - åtimstone så har det funnits det..

Har du någon aning om vad dangro´s lucern innehåller? Kg pris..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv