dygnet runt..

M

miss_strandberg

När får era hästar börja gå ute dygnet runt? :) o hur gör ni då med rutinerna osv?

Sv: dygnet runt..

mina har gått ute i snart en vecka nu o jag har samma rutiner som när dom stog på stall, fodras på samma tider osv., kraftfoder får dom komma in o äta, sen åker dom ut igen

mina har gått ute i snart en vecka nu o jag har samma rutiner som när dom stog på stall, fodras på samma tider osv., kraftfoder får dom komma in o äta, sen åker dom ut igen

okej :) vart bor du då?

Våra går alltid ute =) o dom stormtrivs

Jag har inte stall och sommarhagar i närheten av varandra, så jag väntar nog lite till med att släppa mina pållar. Men förra året släppte jag redan runt den 15/4, och det gick bra, så det blir nog tidigt i år också. Vädret och gräset har ju trots allt varit BÄTTRE i år än förra året, då allt var jättesent.

:eek: Vi är så hemska, våra går aldrig ute dygnet runt, släpper in sommartid vid 21-22 ut igen vid 06,00:cool:
jumanji

Mina har gått ute i snart två veckor...

Två i en hage tillsammans med fri tillgång till grovfoder.
En går i en hage vid sidan om med begränsad tillgång till grovfoder.

Kraftfoder serveras morgon och kväll i hagen. De har var sin hink att äta ur. De två som går tillsammans, där får den ranghöga betydligt mer kraftfoder och tar således längre tid på sig att äta upp. Det innebär att unghästen hinner med att äta sin ranson i godan ro...

Damen i hagen intill får mest lite symboliskt skrammel i sin hink. Men sen får hon en av ransonerna av grovfodret så hon är nöjd och glad ändå fast de andra mumsar i sina hinkar..

Natten till idag var de ute och blir så även inatt. :banana: Jag tar varje natt som den kommer, är det pissväder åker de in annars får de vara ute. Är ca -3 här på nätterna, men torrt och fint. Har även fri tillgång på hösilage.

Jag kommer i år faktiskt ta in min varje natt . Eftersom hon måste ha täcke på sig då hon går ute brukar hon tycka att det är skönt att få komma in lite och bli av med detta.

I år kommer inte våra få komma ut om nätterna försen stoet har fölat. Så i slutet av maj början av juni någongång. (Vi har bara tre hästar)

Men jag hade gärna släppt ut de nu. :angel: Istället gå de ute ungefär 14 timmar per dygn. Dock ska de få börja trampa upp några nya sommarhagar i slutet av veckan, så då blir det lite roligare för dem. De hagarna har inte använts på 2 år så de är förfärligt förvuxna...

Hej!

Min har gått ute hela vintern, så för henne är det ingen skillnad, hon har fri tillgång på hösilage i hagen och får kraft på morgonen. När resten av hästarna ska ut dygnet runt vet jag inte, men det borde väl bli ganska snart, tror jag.

/ Lavinia

Mina har gått ute över en vecka. Dom får komma in 2-4 h på em och vila och äta hö + kraftfoder. Sen får dom hö morgon, lunch och kväll ute i hagen. Jag har en ponny samt ett halvblod.

Dom trivs utmärkt och vill helst inte in på em. Trots att dom vet att dom ska få kraftfoder. ;)

/Maria

har era hästar skydd ihagen då??? funderar på o ha mina ute oxå snart på natten!!

Vi har alla hagar i närheten av stallet så jag brukar göra lite som det passar efter vädret. De två stora går redan ute i beteshagen på dagarna. De två små går kvar i vinterhagen och det ska de göra länge till. Vanliga vårar brukar jag låta dem stanna ute from början av maj. De kommer nu in sent på kvällen men kan nog snart vara ute hela natten. Jag tar alltid in dem en gång om dagen hela betesäsongen. Den som ev behöver får extra mat. Alla ses över och så får de vila från regn, sol, värme, insekter mm.

*KL*

Får man ha hästarna ute redan? Eller har ni ligghall/vindskydd till de? Måste det inte finnas bete för att de ska kunna gå ute dygnet runt?

Jag kommer inte att släppa mina förens tidigast i maj. Brukar oftast bli i juni. Men om vädret fortsätter att vara så här fint så blir det nog lite tidigare i år.

Mina har varit ute dygnet runt sedan i fredags. Detta är första året med eget stall och som jag kan bestämma helt och hållet själv över rutinerna. De kommer att fortsätta vara ute så länge vädret är hyffsat, men skulle det bli ihållande skitväder kommer de att åka in under nätterna.

De går i en gräshage som egentligen är en extra inhägnad del av sommarbetet. De får fri tillgång på hö, precis som i vinterhagen, men äter betydligt mindre nu när det finns lite gräs att knapra på. Jag fodrar dem med kraftfoder 2 ggr/dag (istället för 3 ggr som under installningsperiod) och lägger på täcke under natten på den ena pållan. Annars är allt som vanligt, jag pysslar om dem minst lika mycket, rider på som jag brukar och lägger den tid jag sparar in på mockningen åt att se över stänget i sommarhagen bit för bit. Hästarna är superglada över att få vara "fria" dygnet runt, de leker och busar som aldrig förr:D

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: movi
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 509
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar