dvärgvädurshona vill bli mamma

mylisen

Trådstartare
hej, jag har en svart dvärgvädurshona som är ca ett år.
jag undrar när man kan ....ja vad heter det på kaniner.... betäcka henne?
kan man korsa med vad som helst i samma storlek?
bor på gotland och skulle vilja korsa med den kanin vi har här på ön.
eller går inte det?
alltså med gotlandskaninen.
Rasbeskrivning
Gotlandskaninen är en rörlig, finlemmad ras med förhållandevis muskulös bakkropp. Huvudet har smal nos och hos hannen kraftigt rundade kinder. Öronen är upprättstående och normallånga Medelvikten är något över tre kilo
tips nån...:bump:

Sv: dvärgvädurshona vill bli mamma

Varför vill hon det? Eller är det kanske ni som vill det?
para heter det på mindre djur..

alltså visst ni kan väl para henne och så men vill ni verkligen ha 5-8 kaninungar som kanske inte går att sälja? för så himlans lätt är det inte att sälja husdjur.

Ja det är sant det är jätte svårt att sälja kaniner och andra husdjur. Jag lovar dig jag vet.

Tycker ochså att det finns tillräckligt med hemlösa kaniner.... Gjorde själv den erfahrenheten. Vår kanin var redan dräktig när vi fick henne. Eftersom vi inte visste om det så var det bara att ta det som det var. Det blev fem ungar och det tog mig fyra veckor att hitta ett bra hem åt tre av dem. Två behöll vi som sällskap åt maman, som hon idag är mycket tacksam för.

Dessutom är en trekiloshane inte den rätta partnern för en dvärjkanin. Blir ungarna för stora blir risken stor att både mamman och ungarna dör vid födseln.

Dessutom är en trekiloshane inte den rätta partnern för en dvärjkanin. Blir ungarna för stora blir risken stor att både mamman och ungarna dör vid födseln.

Menar du att kaniner inte fungerar som alla andra djur =fostren anpassar sig efter storleken på honan.

Har du inget mål med aveln på din kanin tycker jag att det är onödigt faktiskt. Det avlas hejvilt på kaniner redan och många slås ihjäl pga dom inte hittar någon ny ägare

OM du absolut vill para henne så ragga nya ägare först så du inte står där med kanske 6-7 nya liv som är hemlösa efter 8 veckor

Menar du att kaniner inte fungerar som alla andra djur =fostren anpassar sig efter storleken på honan.

En trekilos hane påverkar förmodligen inte men en sexkilos gör nog det, de kan få komplikationer pga stora foster

De kan få stora foster även om de är av samma ras. Min hona på 1,6 kg fick tillsammans med en hane som var något grövre än henne själv en dödfödd gigantisk unge som hon hade det jobbigt med att få ut. Hon överlevde själv tack och lov men var väldigt trött

En trekilos hane påverkar förmodligen inte men en sexkilos gör nog det, de kan få komplikationer pga stora foster

De kan få stora foster även om de är av samma ras. Min hona på 1,6 kg fick tillsammans med en hane som var något grövre än henne själv en dödfödd gigantisk unge som hon hade det jobbigt med att få ut. Hon överlevde själv tack och lov men var väldigt trött

I så fall skiljer ju kaniner sig från många övriga däggdjur. Hästar kan ju föla okomplicerat även om hingsten väger hundratals kilo mer än märren. Hundar har oxå okomplicerade födlsar trots stor storleksskillnad.
Kroppen är så finurligt konstruerad så den tillverkar ogärna saker som är för stora för att ta sig ut;)

Honor som får för stora ungar tror jag snarare beror på något fel på honan än att man använt en större hanne.

I så fall skiljer ju kaniner sig från många övriga däggdjur. Hästar kan ju föla okomplicerat även om hingsten väger hundratals kilo mer än märren. Hundar har oxå okomplicerade födlsar trots stor storleksskillnad.
Kroppen är så finurligt konstruerad så den tillverkar ogärna saker som är för stora för att ta sig ut;)

Honor som får för stora ungar tror jag snarare beror på något fel på honan än att man använt en större hanne.

Ja ofta går det ju bra men de kan få väldigt stora foster med korsning av liten ras med riktigt stor ras. Jag som kaninuppfödare har haft kontakt med andra uppfödare som ger en varningens ord för att avla så.

Ja förmodligen var det något som gick knas när min hona skulle få den kullen, den var verkligen enorm och förstod inte hur hon hade lyckats ploppat fram den! :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka