Av någon anledning kan jag inte se klippet, men - coolt!
Det var en intervju i lokaltvn som jag trodde att det gick att se. Men här är en del saxat ur tidningen
"– Det var en ren tillfällighet att vi upptäckte hennes sökiver efter älg. Vi träffade på färsk älgspillning i skogen och Tuva började direkt att spåra.
– Rädsla fanns liksom inte på kartan. Hon ville bara framåt.
Med sök- och spårivern som bas började Agnes Källman specialdrilla sin telning. Viltspårning blev återkommande inslag på körschemat.
Plats i jaktlaget
Tillfället som kvalificerade Tuva för en ordinarie plats i älgjaktslaget kom när hon drev fram en stor älgko.
– Vi hade henne i spårlina och plötsligt ställde hon en älgko som exponerade bredsidan mot mig och pappa på 50 meters håll.
Något skott föll aldrig den gången – men det var kvittot på Tuvas färdigheter.
– Från då har hon haft en aktiv roll som älghund under jakten i Gråträsk. Så även i år.
Sköt älgtjur
För tre år sedan fällde Agnes Källman en älgtjur – tack vare Tuva.
– Pappa gick med henne i skogen, Tuva drev en älgko och tjur mot mitt pass. Jag sköt tjuren.
22-åriga Agnes har även fällt ytterligare en tjur och i fjol drev Tuva fram en präktig ko i skottlinjen för en annan jaktmedlem. Pang – och så var kons öde beseglat.
Risk få sparken
– Hon är fenomenal på att spåra och stöta fram djur. Däremot vågar vi inte släppa henne lös, med risk för att hon ska komma för nära älgarna och blir ihjälsparkad.
– Istället har vi henne kopplad i 10-15 meters spårlina.
Under helgen har Tuva åter varit i farten i Gråträskskogarna som enda älghund i ett nio personer starkt jaktlag.
– Hon har kapacitet som håller, däremot har vi en jämthund i beredskap ifall det skulle bli aktuellt med eftersök, säger Agnes Källman och kramar om sin dvärgpudel, nyklippt och fin för att inte riskera fastna med pälsen i någon dvärgbjörk när hon spårar vilt."