Dvärgbandmask

Skogstroll

Trådstartare
Någon som vet vilket avmaskningsmedel som tar dvärgbandmask? Jag bor relativt nära stället där de fann det i räv och tänkte därför maska för säkerhets skull.

Sv: Dvärgbandmask

milbemax tar. det finns ett eller två preparat till, finns att läsa på jbv-s hemsida

Du ska titta efter medel som innehåller antingen prazikvantel eller epsiprantel:

Droncit
Drontal
Equimax
Equimaxtabs
Ivomec Comp
Milbemax
Profender

tar alla rävens dvärgbandsmask (Echinococcus multilocularis)

Kolla även jodbruksverkets hemsida där står det hur man ska gå tillväga vid avmaskning för dvbandmask. Kan vara ide då även om den inte har dvband mask.

Bättre att välja ett av de andra för att minska resistensutvecklingen. Alltså inte använda samma medel flera ggr efter varandra, utan varva :)

Tack alla! Drontal är den jag har använt tidigare, så då köper jag sån!

tänk på att det måste vara Drontal Comp. Alltså inte den vanliga drontalen.

Följande preparat är godkända för behandling av hund och eller katt i samband med införsel från utlandet.
 Droncit till hund och katt – kan köpas receptfritt i Sverige och tas med till den behandlande veterinären utomlands.
 Drontal Comp vet och Drontal Comp Forte vet till hund – kan köpas receptfritt i Sverige och tas med till den behandlande veterinären utomlands.
 Drontal till katt – kan köpas receptfritt i Sverige och tas med till den behandlande veterinären utomlands.
 Milbemax till både hund och katt - kan köpas receptfritt i Sverige och tas med till den behandlande veterinären utomlands.
 Profender spot-on till katt - receptbelagt.
 Profender tablett för hund – receptbelagt.
 Prazel tablett; finns inte i Sverige men används utomlands.
 Cestex tablett för hund och katt, finns inte i Sverige men används utomlands.

Dessa är dom godkända avmaskningsmedlen som tar dvärgbandmasken.

Det finns fler som tar dvärgbandsmasken, se lista längre upp. TS tänker ju inte åka utomlands. Vanliga drontal tar också dvärgbandsmask (innehåller prazikvantel) men det är ett medel för katt så jag tror inte TS köper fel.

Jag köper den Drontalen som är avsedd för hund såklart:) han väger ju drygt 50 kg, så katt hade nog inte räckt långt. Nu avmaskar ju inte jag särskilt ofta, eftersom man inte rekommenderar det på hund, max en gång om året, kanske t.o.m vartannat ibland, så jag tror inte riktigt på resistens än på hundar..

Det finns en viss resistensutveckling på avmaskningsmedel precis som på antibiotika. Det handlar inte om att din hund blir resistent utan masken. När man väljer antibiotika försöker man också så gott det går att inte ge samma preparat två ggr i rad.
Och i Sverige är rekommendationerna att man endast avmaskar vid stark misstanke om mask, eller som nu i detta specialfall då du bor i ett högrisk område. Dessa rek finns just för att minska resistensen.
Som sagt, det är bara rekommendationer men jag tycker inte att det är så krångligt att avmaska med milbemax ena gången och drontal andra gången.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
685
Senast: Badger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 686
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10