Alltid trist när man inte får se att det går bra för dem tycker jag. Jag tog ju hand om en vigg unge för kanske 2 somrar sedan. Kallade den för Blixten. Blixten lyckades efter ett dygn desperata försök lära sig hur man äter, och jag testade typ all mat som fanns :p
Sen hade jag honom i en vecka och insåg att han inte kommer vara redo för att vara ensam när jag åker från sommarstugan. Blev att jag lämnade honom till en tant som hade som hobby att rehaba fåglar. Fick en liten videosnutt av Blixten ute i det fria med någon viggkompis en månad senare.
Hade så gärna varit med på hans resa, man blir ju så otroligt fäst vid dem :heart
Ja, det är precis det där - man vill gärna få se dem må bra igen.

Vad fint av dig att hjälpa lille Blixten så <3 det är verkligen inte lätt att lämna dem ifrån sig och ungar blir man ju oftast ännu mer fäst vid. Snällt att tanten skickade en video iaf även om det såklart inte är riktigt samma sak som att få vara med och se det med egna ögon. <3

Ja, det är precis det där - man vill gärna få se dem må bra igen.

Vad fint av dig att hjälpa lille Blixten så :heart det är verkligen inte lätt att lämna dem ifrån sig och ungar blir man ju oftast ännu mer fäst vid. Snällt att tanten skickade en video iaf även om det såklart inte är riktigt samma sak som att få vara med och se det med egna ögon. :heart
Ja verkligen. Speciellt som hur han hittade oss :D (jag bestämde mig för att det var en han)
Vi hade varit på en ö långt ute i skärgården och höll på att lätta ankar. Hör plötsligt massa pip, han kom åkande rakt emot oss med riktiga såna där fågelunge i panik pip. Snabb som sjutton mot gigantiska vågor, hamnade under vatten flera gånger. Jag och pappa stirrade bara på honom typ :eek::confused:

Så när han kom till båten helt utmattad och dyngsur hela vägen in i fjädrarna stack jag bara ner handen, och han klev upp. Somnade sedan i mitt knä hela vägen tillbaka till sommarstugan. Vi hade gått runt ön 2-3 gånger och varit där hela dagen och inte sett någon vigg så vi förstod ju att han hade separerats från mamma. Vi tuffade runt lite på närliggande öar för att se om vi kunde hitta mamma men nix.
Otroligt söt, närgången, glad krabat med otrolig kämparglöd var det :heart

Ja verkligen. Speciellt som hur han hittade oss :D (jag bestämde mig för att det var en han)
Vi hade varit på en ö långt ute i skärgården och höll på att lätta ankar. Hör plötsligt massa pip, han kom åkande rakt emot oss med riktiga såna där fågelunge i panik pip. Snabb som sjutton mot gigantiska vågor, hamnade under vatten flera gånger. Jag och pappa stirrade bara på honom typ :eek::confused:

Så när han kom till båten helt utmattad och dyngsur hela vägen in i fjädrarna stack jag bara ner handen, och han klev upp. Somnade sedan i mitt knä hela vägen tillbaka till sommarstugan. Vi hade gått runt ön 2-3 gånger och varit där hela dagen och inte sett någon vigg så vi förstod ju att han hade separerats från mamma. Vi tuffade runt lite på närliggande öar för att se om vi kunde hitta mamma men nix.
Otroligt söt, närgången, glad krabat med otrolig kämparglöd var det :heart
Men gud vilken gullig historia. Blir ju helt tårögd, vad sött! 🥰🥲

Träffade på en blöt Pingla och hennes fina kille idag:
Pinglanochkille.jpg

De här två verkar ha ett så behagligt, avslappnat förhållande. 🤗

Tycker det är rätt vanligt att hanen föser omkring sin hona, springer efter och pickar på henne för att få bort henne från andra hanar. Så håller aldrig Pinglans karl på, han skyddar och tar hand om sin fina prinsessa. Om det är någon som uppenbarligen STÖR Pinglan ger han sig på den hanen som ett yrväder, annars lägger han sig inte i.

De är som ett tryggt gammalt gift par som vet att de är DOM. :heart

De är säkert gamla också, känns som om att Pinglan alltid funnits där, mitt i stan. Hittade en ett år gammal bild från innan jag började mata dem regelbundet och vem fanns med på bild om inte Pinglan! <3
20210519_125618.webp

Känner tyvärr inte igen de andra, den svarta med vita ögon och vingspetsar såg riktigt cool ut.

En lite underligt färgad duvunge:
Speciell45.webp

Den är typ cremefärgad uppepå huvudet, har vit näbb och vingspetsar, och allt det grå ser nedblekt ut så det blir spännande att förhoppningsvis få se hur den blir som vuxen.

Den andra grå bebben är väldigt charmig och minst sagt påflugen. Den har försökt äta mina fräknar, den har dragit i mina örhängen, försökt hoppa ner i min ficka, undersökt min mobil noga genom att picka på hela skärmen när jag försökt fånga den på bild... ja, listan kan göras lång över vad den här busungen hittar på.

Kallar den för Lillskiten av en anledning, man får ha lite koll på den... jäkla unge:
Lillskit6.jpg

(Ballerinan som rumpbombar)

Såg precis det här i en facebookgrupp och tänkte att det kunde vara av intresse i tråden :)

"Ett problem inom cancerdiagnostik är att skilja röntgenbilder med godartade tumörer från de elakartade. Även läkare med tiotals års erfarenhet kan ta fel; tyvärr ibland med ödesdigra konsekvenser.

Vanliga klippduvor (Columbia livia), som är desamma som våra vanliga stadsduvor, kan dresseras till att titta på datortomografibilder på bildskärmar för att upptäcka tumörer hos människor. Duvorna har tydligen en fantastisk synperceptiv förmåga för att kunna skilja mellan olika mönster och strukturer. Försök har givit mycket lovande resultat som eventuellt överträffar mänsklig förmåga.

Bilden kommer från länken nedan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4651348/ "

Bifogade filer

• FB_IMG_1655195274580.webp
    FB_IMG_1655195274580.webp
    26,9 KB · Visningar: 7
Såg precis det här i en facebookgrupp och tänkte att det kunde vara av intresse i tråden :)

"Ett problem inom cancerdiagnostik är att skilja röntgenbilder med godartade tumörer från de elakartade. Även läkare med tiotals års erfarenhet kan ta fel; tyvärr ibland med ödesdigra konsekvenser.

Vanliga klippduvor (Columbia livia), som är desamma som våra vanliga stadsduvor, kan dresseras till att titta på datortomografibilder på bildskärmar för att upptäcka tumörer hos människor. Duvorna har tydligen en fantastisk synperceptiv förmåga för att kunna skilja mellan olika mönster och strukturer. Försök har givit mycket lovande resultat som eventuellt överträffar mänsklig förmåga.

Egentligen inte förvånad men samtidigt öppen mun för att det är så fantastiskt!

Egentligen inte förvånad men samtidigt öppen mun för att det är så fantastiskt!
Samma här. Duvor har ju bland annat använts i krig för sin syns skull. Likaså använder man jättekindpåsråttor för att bland annat röja minor och identifiera tbc i spottprover.
Jag är mest fascinerad över vad folk kommer på att man kan använda djur till :)

Coolt! De har ju en helt överlägsen syn, är lätta att träna, blir inte uttråkade eller trötta av att stirra och stirra i timmar så de är ju perfekta att använda till just sånt här.

Såg en video för länge sen där de hade tränats att avgöra om konstverk var äkta eller förfalskade, de ser tydligen själva penseldragen i detalj och gick därför inte att lura. Ingen drar en pensel på exakt samma sätt som någon annan.

Att hitta försvunna personer ute till havs har de också visat sig vara mycket effektiva till, de tas med i helikoptern och får belöning när de upptäcker personen.

Men även om resultaten av sånt här alltid är slående, verkar det vara svårt att få egenom det ordentligt - duvors förmåga tas väl inte på allvar och pengarna går tillslut till annat. Hoppas det går bättre med det här projektet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka