Duschkabin

Ainon

Trådstartare
En snygg och stadig duschkabin som inte känns racklig och billig, finns det?

Vi måste tyvärr ha en duschkabin i vårat hus :(

Ibland vill man ju inte lägga 100 000 kr på att renovera våtrumsytor, utan tar den enkla lösningen att installera kabin istället.

Med tanke på att jag i väntan på en total renovering av badrum precis fräschat upp ett badrum, rivit ut en kabin och definitivt inte kostat på några 100 000 med att måla befintliga, fungerande men fula tätskikt med våtrumsfärg, så får jag väl undra varför man måste ha en kabin.

Med tanke på att jag i väntan på en total renovering av badrum precis fräschat upp ett badrum, rivit ut en kabin och definitivt inte kostat på några 100 000 med att måla befintliga, fungerande men fula tätskikt med våtrumsfärg, så får jag väl undra varför man måste ha en kabin.
Man kanske inte har fullt fungerande tätskikt och har annat som går före än en badrumsrenovering?

Som Mia skriver, litar man inte på tätskiktet är det ju inte direkt färg men behöver.

Vad är billigt?
Bottenplattan är det viktigaste i en duschkabin, om man vill ha bort rackligheten.
Undvik plast/glasfiberlösningar, och gå en stenliknande botten som gjutmarmor.

Vilka mått och vilken prisklass?

Med den här uppbyggnaden tror jag det är svårt att få den annat än stabil
https://www.bygghemma.se/inomhus/ba...MIns7rwpaN1QIVwpPtCh1GtQHkEAYYBiABEgL1qPD_BwE

Den är väldigt stabil! Ett bra val i mina ögon. :up: Noro har även två andra modeller (Ocean & Pacific, http://www.noro.se/sv/produkter/duschkabiner) som är lite billigare men som också är stadiga att stå i.

TS, jag jobbar på ett byggvaruhus som bland annat säljer badrumsinredning och jag vill påstå att det är STOR skillnad på en duschkabin för 4000:- kontra en för +8000:-.
Om det är just stabilitet du är ute efter så köp inte något billigt för då lär du bli besviken. Åk runt och titta, ta tag i ena kanten på duschkabinen och försök rubba den så märker du snabbt skillnad mellan en billig och en dyr modell.

Tänk på höjden också! Många stirrar sig blinda på bredden när de ska köpa en duschkabin men glömmer totalt bort höjden. Om man inte har normal takhöjd (240cm, många äldre hus/källarvåningar har lägre takhöjd än så) så kan det bli trubbel att få in en modell som Noro Wave.

Tack för tipsen. Vi har 2,60 i takhöjd så den biten blir ingen begränsning iaf.

Den är väldigt stabil! Ett bra val i mina ögon. :up: Noro har även två andra modeller (Ocean & Pacific, http://www.noro.se/sv/produkter/duschkabiner) som är lite billigare men som också är stadiga att stå i.

TS, jag jobbar på ett byggvaruhus som bland annat säljer badrumsinredning och jag vill påstå att det är STOR skillnad på en duschkabin för 4000:- kontra en för +8000:-.
Om det är just stabilitet du är ute efter så köp inte något billigt för då lär du bli besviken. Åk runt och titta, ta tag i ena kanten på duschkabinen och försök rubba den så märker du snabbt skillnad mellan en billig och en dyr modell.

Tänk på höjden också! Många stirrar sig blinda på bredden när de ska köpa en duschkabin men glömmer totalt bort höjden. Om man inte har normal takhöjd (240cm, många äldre hus/källarvåningar har lägre takhöjd än så) så kan det bli trubbel att få in en modell som Noro Wave.

• Gilla
Reactions: Sar
Tack för tipsen. Vi har 2,60 i takhöjd så den biten blir ingen begränsning iaf.

Vilka bra förutsättningar! 90x90 ser jag som standardstorlek, så ni bör ha mycket att välja på. Har du möjlighet att titta på dem live hos någon ÅF är det ju absolut bästa sättet att hitta rätt.

• Gilla
Reactions: Sar
En snygg och stadig duschkabin som inte känns racklig och billig, finns det?

Vi måste tyvärr ha en duschkabin i vårat hus :(
En kabin som man lägger ett lock på och ansluter till lämplig ventilation är en utmärkt lösning för att inte sprida onödig fukt i huset, oavsett om badrummet är renoverat eller ej. Så det är ingen dum grej i vilket fall och inget att vara ledsen över.

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Dorinda
·
Hemmet Nån som vet hur man lättast får bort de utan och riva väggen, Ska eventuellt flytta till ett hus till våren, där myror byggt bo i hela...
Svar
19
· Visningar
727
Senast: tanten
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar