Duscha/tvätta hästen

L

Liqo

Har en väninna som jag följde med till stallet en dag för att kolla på när hon red. Efter passet så duschar hon hästen i kallt vatten.

Jag brukar duscha min häst med ljummet vatten, inte med kallt.

Hur gör ni? Duschar ni hästen i kallt vatten eller?

Vet att i vissa stall finns det ju bara kallvatten, hur gör ni?

Sv: Duscha/tvätta hästen

Duschar jag hästen så gör jag det med ljummet vatten, kan däremot kyla ner den med kallt vatten, men då absolut ALDRIG över korset då det ökar risken för korsförlamning!

ja jag kan lätt duscha med kallt vatten på sommaren, bog, hals, sadelstad och mellan skinkorna.

På vintern spolar jag bara benen med kallvatten, men det är väldigt sällan.

Poppinella skrev:
Jag tar alltid ljummet vatten med. Vem skulle själv vilja duscha i så kallt vatten?

Man märker väl om de gillar det eller ej?

Nu när det är varmt älskar hästarna att bli duschade med kallt vatten efter att de har jobbat. Man kan känna hur mkt värme de avger trots att man spolar dem en bra stund med kallvatten så är vattnet helt varmt när man drar av dem med svettskrapan efteråt. Jag har faktiskt klart märkt att hästarna föredrar riktigt kallt vatten när det är varmt.

Jag spolar min häst med ljummet vatten, utom på benen, där kyler jag med kallt..

Jo det är klart. Min medryttarpålle tycker definitivt inte om när det är för kallt i alla fall. (Nu tänker jag på riktigt kallt vatten alltså)

Min häst avskyr kallt vatten, så jag brukar spola av honom med ljummet. Är det lite kallare ute (dvs inte mitt i sommaren) så brukare jag ha riktigt varmt vatten och det älskar han! Han står och bara njuter! :)

Brukar också använda ljummet vatten om han inte är riktigt ordentligt varm, annars syns det tydligt hur han spänner sig när han får för kallt vatten på sig. hua! :eek:

jAG brukar använda ljummet vatten....men om det är riktigt varmt har jag kallt vatten och undviker att spola på korset..

duschar dom i kallvatten pga att vi har bara det i stallet. men badar dom bara då när det är ritkigt varmt annars spolar jag bara av benen och där dom är svettiga

Ska jag bara spola av mina hästar efter ridpasset eller tvätta svansen använder jag kallvatten. Mina hästar har inget emot det.
Ska jag däremot schamponera hela hästen använder jag ljummet vatten, men åt det varmare hållet ;)

Nu när det är så varmt så tycker jag det är helt okej att han får kallt på sig, och han med. Har ju inget ordentligt tryck i slangen så någo direkt nedkylning blir det ju inte.
har aldrig tillgång till ljummet vatten.. Så antingen kallt eller ingen spolning!

Varje gånge efter jag ahr ridit har jag sköljt av hela hästen med kallt vatten...bla för att flugfän dras till svettiga hästar och för att kyla ner honom...fungerar utmärkt och han står bara o såsar

Det där att hästen lättare får korsförlamning om du duschar över korset betvivlar jag skarpt!

Min får en dusch i kallvatten efter varje ridpass i den här värmen, och hon älskar det! :)

Tja, det ska inte vara bra att kyla ner de uppvärmda (jag förutsätter att hästen är svettig efter ett arbetspass) musklerna så snabbt är INTE bra. Klart att det inte BEHÖVER bli korsförlamning men risken är klart större! Att däremot tvätta hästen, utan att den har ansträngts före borde kunna gå bra, fast jag är inte säker!

Brukar bara duscha på sommaren och då i kallt vatten efter ridningen, ben, bringa/bog, sadelstad. Ska jag däremot duscha hela hästen så brukar jag ta med lite varmvatten. men bara så det blir lite ljummet. Min häst njuter av att bli duschad kallt men på vintern skulle jag inte göra det.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 281
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning